Annons

d300, Iphoto och photoshop...

Produkter
(logga in för att koppla)

stiffler

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag sparar bilder i RAW ("NEF" enl Nikon) i den helt nya d300an. Dessa går fint att ladda över till Iphoto, där de syns som JPEG. Man kan sedan exportera dem till skrivbordet, där de återtar sitt RAW-format, men med ändelsen "NEF".

SEDAN uppstår problem när jag inte kan öppna denna bild i Photoshop CS2. Programmet "känner inte igen" filen. Om jag döper om den till "RAW" känns den igen, men jag får upp en dialogruta som ber mig om en massa specifikationer, som rimligen måste finnas i bilden. Eftersom jag inte har en susning, kan jag inte öppna bilden det hållet heller.

Någon...?
 
Verkar som om filerna blir korrupta under vägen.
Har du testat att ta en bild i taget och se om det går bättre?

Att manuellt ändra filformatet till"RAW" som inte är det samma som kamerans RAW-filer, utan ett format som Photoshop kan öppna om du anger de specifikationer som skrev om.

Testa att öppna bilden inifrån PS och välj "Camera Raw" som format och se om bilden öppnas rätt.
 
Nope, funkar ej.

Verkar som att jag behöver Adobe DNG converter (carmera raw converter), och då behövs CS3 för d300. Surt...
 
Ingen lycka, tyvärr.

Ärligt talat, GANSKA surt av Adobe och Nikon att kräva att man köper nya program, bara för att man köper en ny kamera (tillräckligt dyr)
 
Kör ViewNX för MAC. Därifrån kan du spara som TIFF för att sedan köra dessa i CS2

// Maxe
 
Men när jag köpte min D40 fick jag med en nef(raw)-konverterare på en cd (picture project tror jag). Tog skitlång tid innan jag upptäckte det, hade samma problem som du och var jättefrustrerad. Du borde rimligtvis ha fått med en för din D300?
 
En grej till, jag fick tipset att inte ladda in bilderna i iPhoto, just för att programmet kan göra filerna korrupta när du försöker jobba med dem i photoshop sedan.
 
Jag antar att det får bli så. Hade bara snöat in på att det skulle bli RAW fr o m d300.

Det finns möjligtvis en uppgradering till CS2 för att kunna hantera Raw från D300.
I vilket fall som helst kan du inte göra så mycket med en Raw-bild i iPhoto, satsa hellre på Aperture 2.1, kostar ca 1800 kr och är ett glasklart program för att hantera Rawformat (och även andra format) i Macmiljö.
 
jag tycker gillar lightroom 2.0 mer än aperture 2, i lightroom så kan man "open as smart object" i Photoshop, fast å andra sidan krävs då att man har CS3 omman kör med D300 (kräver en Camera raw som hanterar kameran)

när jag testade en 30dagars test version av aperture 2.0 så fannas inte "smart object" funktionen, finns den nu i 2.1 som nämns?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.