Annons

D300 i UK

Produkter
(logga in för att koppla)
Tänkte först att du va tvungen att betala moms på det hela men läste runt lite och insåg att man inte behöver det. Vore ju väldigt intressant och få reda på hur det är med garanti om nån vet?

Hittade precis detta på Nikons UK sida
http://www.europe-nikon.com/home/en_GB/local/broad/386/1.html

Nikon European Service WarrantyNikon digital products sold in Europe have a warranty which is honoured by Nikon European offices in the countries listed below. This warranty is not supported by Nikon offices outside of Europe. Nikon digital products sold outside Europe also have localised warranties and are not supported in Europe.

Nikon European Service Warranty - Digital Imaging Products

1. THIS IS THE EUROPEAN ONE YEAR LIMITED WARRANTY (VALID IN THE AUSTRIA, BELGIUM, CZECH REPUBLIC, DENMARK, FINLAND, FRANCE, GERMANY, GREECE, HUNGARY, ITALY, NETHERLANDS, NORWAY, POLAND, RUSSIA, SPAIN, SWEDEN, SWITZERLAND, UNITED KINGDOM). YOU MUST PRESENT THIS FORM TOGETHER WITH PROOF OF PURCHASE AND PROOF OF PURCHASE DATE (BILL OF SALE) TO OBTAIN WARRANTY SERVICE. Should your Nikon product require warranty service, please contact the dealer from whom it was purchased or a member of our authorised service network in European countries.
 
Senast ändrad:
Om de säljer hyfsat mkt till Sverige så skall de debitera svensk moms på ditt köp.
 
Så här står det på tullverkets hemsida

Moms

Om du beställer varor från ett annat EU-land räknas det som inrikeshandel. Du behöver inte betala någon tull, och momsen betalar du i avsändarlandet.
 
Erraaa skrev:
Så här står det på tullverkets hemsida
...momsen betalar du i avsändarlandet.
Var bara beredd på att momsen som du betalar i "avsändarlandet" kan bli svensk moms som jag antar är högre än den brittiska.
 
Aton_ skrev:
Var bara beredd på att momsen som du betalar i "avsändarlandet" kan bli svensk moms som jag antar är högre än den brittiska.
Det har jag bara hört talas om när det gäller böcker -- som ju är momsfria i Storbritannien. Vet du något annat fall?
 
I USA läggs ju alltid momsen (ca 8%) på annonsens pris.

Hur det förhåller sej i UK är väl en smal sak att ta reda på om man är osäker... Bara att fråga i butiken.

/K
 
ErlandH skrev:
Det har jag bara hört talas om när det gäller böcker -- som ju är momsfria i Storbritannien. Vet du något annat fall?

Minns inte exakt, men jag tror det var Pixmania som slutade sälja till Sverige, pga att de kom över den sk. omsättningströsklen för frihandel. Då måste man ha ett svenskt momsnummer och debitera svensk moms.

Finns mer info på skatteverkets hemsida.
 
keckax skrev:
I USA läggs ju alltid momsen (ca 8%) på annonsens pris.

Hur det förhåller sej i UK är väl en smal sak att ta reda på om man är osäker... Bara att fråga i butiken.

/K

Beror helt på i vilken delstat och om du handlar över disk. Handlar man från Sverige läggs det inte på någonting.
 
Om jag tolkar texten från Nikon rätt ska kameran sändas till en återförsäljare i EU vid garantiärenden. Kan alltså vara fotobutiken på stan?
Någon påstod att säljare i UK ibland köper kameror från Hongkong billigt (nån gammal regel sedan det brittiska styret), frågan är om det påverkar garantin?
 
Pall skrev:
Om jag tolkar texten från Nikon rätt ska kameran sändas till en återförsäljare i EU vid garantiärenden. Kan alltså vara fotobutiken på stan?
Ja, om "stan" ligger i EU. T ex i Sverige.
Någon påstod att säljare i UK ibland köper kameror från Hongkong billigt (nån gammal regel sedan det brittiska styret), frågan är om det påverkar garantin?
Om kameran kommer från generalagenten i Hongkong, och inte från generalagent i EU, räknas den nog som "gråimport" och omfattas inte av EU-garanti. Även i butiker i t ex USA kan man köpa "gråimport", som oftast är lite billigare.
 
keckax skrev:
Menar du att tex B&H i NewYork inte lägger på momsen om jag beställer över nätet?
Nej, B&H debiterar ingen moms. Det gör däremot speditören (oftast UPS).

Om du handlar i B&Hs butik i NY betalar du alltså New York-moms. Om du handlar på nätet betalar du svensk moms.
 
Ja, fast den momsen får du tillbaka när du lämnar USA vid uppvisande av kvitto. Samma sak omvänt för amerikanare.
Mvh
JB
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.