Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D300 i P-läget

Produkter
(logga in för att koppla)

jaracing

Aktiv medlem
Jag har sökt lite men inte riktigt funnit nått svar, så jag testar här. Jag bytte från en D80 till en D300. De jag nu undrar är om P-läget är som auto på D80´in ? Förut kunde man ju slänga över kameran till tex frugan eller någon annan som inte är så insatt i systemkameror. Med kameran i auto-läget och fick oftast riktigt bra bilder. Fast nu tycker jag att det kan bli lite vad som helst med D300´an och P-läget. Själv kör jag P, A, S och har testat M lite då och då. Det som inte blir riktigt bra är tex suddiga bilder konstiga skärpedjup samt lite mörka bilder ibland.

Svårt att beskriva med text men hoppas ni förstår vad jag frågar efter, kanske hade en D90 varit ett bättre val i det här fallet. Fast då jag gillar motorsport vart valet en D300 pga hastigheten 6-8 fps mot tidigare 3 fps (D80), men 4.5 fps med D90´in kanske hade räckt och även funkat bättre som familje/allround kamera.

P som i Programautomatik. Det som ställs in automatiskt är slutartid och bländare, för bästa möjliga exponering. Rekomenderas enligt instruktionsboken för ögonblicksbilder när man inte har tid att ändra inställningar själv. Det går även att ändra kombination av slutartid och bländare med ratten, då får du symbolen P* i kontrollpanelen. Båda värdena ändras alltså, till skillnad mot M-läget där du ändrar värdena var för sig.

Jag har inte haft någon D80, men på D40 i Auto-läget ställs väl även WB och ISO in automatiskt, och blixten används om den behövs. Antar att det är snarlikt på D80.

P-läget finns ju även på D80 eller hur?

Ja precis blixten får man ju sköta själv men vitballansen brukar jag ha på auto men iso kanske kan vara de som spökar om man tex är inne och fotar med iso 200 i läge P så blir kanske slutar tiden för lång och suddig bild som följd. Ska testa lite och se om jag hittar nått bra.

Det låter som du ska använda auto-isofunktionen också.
Speciellt om du upplever att slutartiderna blir för korta.

Auto-iso är en guld värt om man snapshottar.
Jag brukar ha min satt på 1/60 sek. eller 1/80 sek. om jag använder p. Eftersom jag enbart numer använder 17-55 så får jag mer eller mindre alltid skarpa snapshots så länge jag fokuserat rätt och använder rätt fokusläge.

Som sagt, det finns inget läge på D300 motsvarande det "gröna" helautomatiska på billigare modeller. Men det går förstås att köra helautomatiskt, bara det att du själv får se till att Auto-ISO, autoväljning av fokuspunkt etc är påslaget. Brukar få rätt bra resultat (tekniskt, åtminstone) när jag ger folk min D300 efter att ha gjort det.

Jo jag har testat och gjort precis så idag, så de lär vara de man får göra. De vart riktigt bra men ibland missar den focusen på de man vill och focuserar på nått helt annat istället.

Då har du nog fel fokusinställningar, det har ingenting med exponeringsläget att göra.

Jag brukar iofs instruera de jag lånar ut kameran till lite grann ibland, t ex förklara att man fokuserar i mitten och sedan komponerar om (om personen ifråga har intresse av att lära sig sånt, vill säga). Det automatiska fokusläget är ju inte 100% säkert, ibland får man skarpa bakgrunder bakom suddiga människor ändå :).

Jag har sökt lite men inte riktigt funnit nått svar, så jag testar här. Jag bytte från en D80 till en D300. De jag nu undrar är om P-läget är som auto på D80´in ? Förut kunde man ju slänga över kameran till tex frugan eller någon annan som inte är så insatt i systemkameror. Med kameran i auto-läget och fick oftast riktigt bra bilder. Fast nu tycker jag att det kan bli lite vad som helst med D300´an och P-läget. Själv kör jag P, A, S och har testat M lite då och då. Det som inte blir riktigt bra är tex suddiga bilder konstiga skärpedjup samt lite mörka bilder ibland.

Svårt att beskriva med text men hoppas ni förstår vad jag frågar efter, kanske hade en D90 varit ett bättre val i det här fallet. Fast då jag gillar motorsport vart valet en D300 pga hastigheten 6-8 fps mot tidigare 3 fps (D80), men 4.5 fps med D90´in kanske hade räckt och även funkat bättre som familje/allround kamera.

Köp en billig pocketkamera åt familjen!

Jag brukar iofs instruera de jag lånar ut kameran till lite grann ibland, t ex förklara att man fokuserar i mitten och sedan komponerar om (om personen ifråga har intresse av att lära sig sånt, vill säga). Det automatiska fokusläget är ju inte 100% säkert, ibland får man skarpa bakgrunder bakom suddiga människor ändå :).

Enklare att köpa in en billig pocket kamera att ha för utlåning.

Om man orkar släpa på en sådan, ja. Själv orkar jag bara ha med mig en kamera, och då blir det D300:an, även om jag då måste instruera mina vänner i dess användande ibland :).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar