** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D300 & fokusproblem; vari finns problemet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pentapix

Aktiv medlem
Ja som en del andra så får jag åxå skärpa ibland med min D300 (blir det inte bättre än så här. . . ?)

Med de objektiven jag använder så funkar det ibland, kan inte ringa in vart problemet finns, för många faktorer;

Tokina 11-16/2,8
Nikon 85/1,8D

11-16: Valde efter köp att testa den på 16 mm = fokus sitter något bakom = inställningen på kameran sätts då på -18 & resultatet blir då oftast bra.
På 11 mm så blir det då verkligen inte bra, skärpan sitter framför. Visserligen skojar man ju om att den gluggen inte är en zoom så jag kanske bara ska köra den på 16. . . .

85: Test av denna visar att skärpan sitter något framför = inställningen på kameran sätts på +17 & resultatet blir då oftast bra.

SÅ: Tror ni att kamerahuset kan justeras/repareras bort eller är det nå´n/båda objektiven som "felar". Hur kan man i så fall justera huset, när det flexar åt båda håll men med olika objektiv. Eller blir det inte bättre än så här på en "modern" kamera? Man kanske ska nöja sig med sånt nuförtiden? /// Daniel

Jag tror vi behöver lite exempelbilder för att se hur fel skärpan ligger.

Objektiv utan egen fokusmotor som får felfokus skall justering göras i huset. Man justerar då kamerans egen inbyggda fokusmotor. Objektiv med egen motor kan, om jag förstått det rätt, justeras både i huset och optiken. Kan vara fel i båda eller bara den ena komponenten.

Jag skickade min 17-55:a, 70-200:a och 18-200:a tillsammans med D300:an till Lasses i Stockholm för justering och intrimmning. 17-55:an fick två vändor innan det blev bra.

Finjusteringen i huset skall/bör inte användas på zoomoptik utan endast på fasta objektiv. Anledningen till detta är att den inte kan sätta justering per brännvidd i en zoom - det kan dock en serviceverkstad om jag förstått det hela rätt.

/Fredrik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar