Annons

D300 Exponeringsfrustrerad

Produkter
(logga in för att koppla)

Meckie

Medlem
Jag har problem med konstig exponering med D300. Histogrammet ser någorlunda normalt ut förutom exponeringen mellan mellantoner och högdagrar.
Bilderna har låg färgmättnad och är överexponerad/utfrätt mellan mellantoner/högdagrar. Jag har varit tvungen att underexponera -0,7 bilderna när jag har använt mig av matrixmätning. Ändå känns bilderna inte bra. Konstigt. Min gamla D100 känns bättre i exponeringen. Där var det pang på och så satt bilden direkt.
Vad kan det bero på? Jag vill ta mina bilder så korrekt som möjligt från början och vill inte sitta och mecka i datorn mer än nödvändigt.
Använder mig av Nikon Transfer och Photoshop CS3.
Hjälp!!!
 
Vet inte om detta har någon betydelse men vad jag förstått av diskussioner på andra fora så lägger matrix mätningen särskild vikt vid vad som finns under fokuspunkten. Det kan ju vara så att du lade fokuspunkten på ett särskilt mörkt område och då försöker matrixmätningen kompensera upp exponeringen.
 
Nja, det återkommer i flertal bilder men jag ska kontrollera för säkerhetsskull.
Jag har även kontaktat Nikon-supporten i detta ärende. Eftersom det finns så mycket rykten i omlopp och fundersamma fotografer så är det märkligt att Nikon stoppar huvudet i sanden som en struts och låtsas som om det inte finns några problem.
För att kunna veta hur man ska hantera kameran och exponeringen måste man ju veta hur kameran "tänker" vilket ingen verkar riktigt veta. Om konvertering och gammakurvor är ändrade hur kompenserar man för detta?
 
Vi är rätt många som tycker att D300 höjer mellandagarna för mycket. Kontrastkurvan som Nikon lagt dit är rätt aggresiv mot mellandagarna höjer upp högdagarna i taket alltför ofta.

Själv började jag med att ladda ner bildkontrollen D2X till D300an (finns på Nikon.se med instruktion) och allt blev frid och fröjd. Nu efter en massa praktiskt plåtande så har jag insett att genom att sätta ner ljusstyrkan i bildkontrollen "standard" ett steg så får jag än bättre resultat.

Jag brukar inte bry mig så särskilt mycket om en och annan utbränd högdager utan ser mer till helheten men bilderna från min D300 såg ut som om jag använt skuggverktyget i PS alltför hårt....
 
300an är lite knepigare att förstå än de äldre kamerorna helt klart.
De tidigare modellerna tog större hänsyn till hela bilden än vad 300an gör vilket gav ett mer förutsägbart resultat.
De gamla svarade även lite mer förutsägbart på exponeringskompensation i matrixläget vilket jag oftast änvänder.

Jag fotar mkt. motorsport och jag behöver hyffsat färdiga jpg-bilder direkt ur kameran för att inte behöva bo vid datorn i 3 dagar efter varje tävling och jag har skruvat en hel del för att komma fram till ett hyggligt resultat.

Som Magnus säger så är D2X-profilerna inte helt fel för att få kameran lite mer som man är van vid, dock så tar 300an större hänsyn till ljusnivån vid fokuspunkten än vad den kameran gjorde även i detta läge.

Jag provade i helgen följande vid en biltävling:
Bildkontroll - standard
kontrast = +1
Ljusstyrka = - ( för att minska de uppdragan mellantonerna )
Mättnad = 0 ( körde några bilder på på +1 men det funkade inte alls, särkilt på röda eller mörkgröna bilar )
Nyans = 0

Detta gav tämligen färdiga bilder direkt ur kameran för detta behovet, men fotar jag människor så föredrar jag än så länge att använda D2x Mode1-läget.
Det enda bekymmret var den Stora skillnaden i exponering mellan ljusa och mörka bilar vilket gjorde att jag körde en hel del i manuella läget.

D300ans inställningsmöjligheter är ju långt större än på de äldre husen så det är lätt att "dra för hårt i spakarna" innan man/jag förstått hur kameran reagerar på varje inställning.

Men, i princip det enda jag lärt mig själv än så länge är:
ge f-n i "active lighting", det brusar nå´t bedrövligt tillsammans med de intällningar jag normalt använder, skärpning +5 osv.
Mättnad - aldrig mer än 0 om du inte jobbar för Disney eller kör på ISO 3200 eller mer.
Autofokus 9/21 punkter - funkar minst lika bra som D2Hs´en eller D200an med endast mittenpunkten vald.

Sen hoppas och tror jag att jag kommer att gilla kameran mer och mer ( stämmer än så länge ) ju fler bilder jag tar och ju fler olika situationer jag testar den inför.

Vad jag sett hittils så ger den Riktigt bra bilder direkt ur kameran när alla intällningar funkat, men lika grymt pålitlig som D200an är den inte ännu.

Tips mottas tacksamt även av mig!
 
Tyvärr för er som vill använda jpg så tror jag att Nikon har kontruerat D300/D3 för att köra mestadels med RAW-filer. Filerna känns inte helt klara utan efterbehandling. Däremot är de oftast kalasfina för att efterbehandlas och då hård efterbehandling. Titta i tråden för D3. Det är förbluffande vilken hård behandling bilderna klarar av. Och med en modern programvara som LR eller aperture så spelar det ingen större roll om det är RAW eller jpg du använder. Flödet är det samma.

Jag har inte vetenskapligt testat men min känsla av D300ans ljusmätare är att den gör ett rätt likvärdigt arbete som min tidigare D2X. Förutom kontrastkurvan då givetvis. Läget "D2X" i bildkontrollen ger i stort sätt likadant resultat förutom just det som Niklas säger. Jag har aldrig testat D200 så jag kan inte uttala mig om den. Däremot kan AF vara avgjort långsammare än D2X om den är felinställd och framförallt är den mer komplicerad att ställa in. Största skillnaden är att med D300 måste mina fingrar arbeta mycket mer med kontrollerna i många situationer än vad jag behövde göra med min gamla arbetshäst D2X.

Skulle gärna byta Cam3500 modulen mot den gamla Cam2000 från D2-serien. Bakåtsträvare? Kanske men D2ans AF bara fungerade medan D300ans oftast kräver större arbetsinsats för att ge samma resultat. Det känns som om CAM3500 är designad till att tänka åt dig medan med CAM2000 så var det du som fotograf som skulle tänka. Iden är väl bra men problemet är att CAM3500 inte tänker på samma sätt som jag gör......Därav mer arbete från min sida för att få den att agera som jag vill.
 
Finjustera optimal exponering

Jag upplevde att min d300 var lite för het i exponeringen i matrixläget och var rätt frustrerad ett tag.
För mig löste det sig med att finjustera optimal exponering i matrixläget, där jag ställde ned ett par steg. Nu tycker jag att kameran exponerar mycket bra.
/Johan
 
Meckie skrev:
Jag har problem med konstig exponering med D300. Histogrammet ser någorlunda normalt ut förutom exponeringen mellan mellantoner och högdagrar.
Bilderna har låg färgmättnad och är överexponerad/utfrätt mellan mellantoner/högdagrar. Jag har varit tvungen att underexponera -0,7 bilderna när jag har använt mig av matrixmätning. Ändå känns bilderna inte bra. Konstigt. Min gamla D100 känns bättre i exponeringen. Där var det pang på och så satt bilden direkt.
Vad kan det bero på? Jag vill ta mina bilder så korrekt som möjligt från början och vill inte sitta och mecka i datorn mer än nödvändigt.
Använder mig av Nikon Transfer och Photoshop CS3.
Hjälp!!!

håller med dig till 100% hur har det gått,,kommit fram till någon lösning???mvh: Mika
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.