ANNONS
Annons

D300 allmänna frågor

Produkter
(logga in för att koppla)

Mily89

Medlem
Jag går i tankarna att köpa en Nikon D300. Har lite små frågor som jag tänkte någon kanske ville diskutera eller svara på? Jag har just nu en Sony A100, kan ju tänka mig att det vore smidigare att köpa en A700 än en nikon men jag känner för att prova på ett annat märke än Sony trots att jag gillar min kamera, det är mest för att jag tycker det käns som om sony fortfarande är lite nybörjade på systemkamerafronten och A700 är ju deras första proffssystemkamera, nikon har ju mer erfarenhet.. Men jag känner att det är dags att byta upp mig. Har det stor betydelse om det inte är skakstabilisator i huset? Är menyerna i d300 på svenska eller engelska? Någon som har för och nackdelar angående d300? Var ska man köpa kakeran? Kan man köpa en begagnad på blocket om garantin fortfarande är kvar? Är objektivkitet 18-200mm att rekommendera?

Emily!

Jag har en D300 och kan svara nå några frågor. Kameran har ingen inbyggd skakstabilitator men de flesta nyare objektiv kommer med s.k. VR vilket är skakstabilisering i objektivet. 18-200 är ett sådant. Det funkar bra som allround objektiv på en D300 även om det inte är världens skarpaste i det längre zoom området och dessutom relativt ljussvagt men ändå ganska mycket pang för pengarna särskilt i kitet.Menyerna kan ställas in på svenska och svensk manual medföljer om du köper i Sverige.När det gäller att köpa begagnat så är det givetvis att föredra om garanti finns kvar. Annars kan du ju kolla runt på prisuppgifter på nytt kit. Jag är nöjd med min D300 och använder ett 18-200 på resor t.ex. Men det finns andra på detta forum som säkert kan tillföra mer till dina funderingar.

D300

Hej!

Har själv en D300 och jag är väldigt nöjd.
Kan även rekommendera 18-200-objektivet som klara de flesta situationer. Det är det ljusstarkaste objektivet i denna kategori och eftersom D300:an ger fina bilder även på högre ISO så tycker jag inte det stör nämnvärt.

Har en kompis som har A700:an, och han är nöjd med den, men det jag tycker är bättre på D300:an är att du får en större sökarbild i D300:an, vilket gör det lättare att se detaljer och skärpa.

Fler tillbehör till Nikon och Canon också.

Mvh Niclas

Mily89 skrev:
... jag tycker det käns som om sony fortfarande är lite nybörjade på systemkamerafronten och A700 är ju deras första proffssystemkamera.
...
Har det stor betydelse om det inte är skakstabilisator i huset?
Man ska inte underskatta Sonys kompetens. Sonys kameratillverkning bygger på uppköpta Minolta, som har 80 års erfarenhet av kameror och bl a var först med att bygga in autofokus i en systemkamera.

Att ha stabiliseringen i objektiven istället för i kamerahuset har förstås nackdelar, men också en stor fördel: det är inte bara bilden, utan också det du ser i sökaren som är stabiliserat. För den som inte har provat är det lätt att underskatta värdet av detta. För oss som vant oss är det ovärderligt.

Jag har själv D300 och är väldigt nöjd. Hade jag ägt en sony A100 och några sonyobjektiv hade jag nog valt Sony A700. Har du däremot inte gjort några större investeringar i Sony hade jag valt D300 pga att det finns mer och billigare optik att välja bland.

Har kört med min D300 i 2 månader nu och är helnöjd. Precis som det är sagt tidigare tror jag att de som har en A700 säkert är lika nöjda. Men om du inte har investerat i utrustning till din nuvarande Sony så är begagnat marknaden för tillbehör till Nikon mer attraktiv.

Jag har inte testat 18-200 på min D300, men det är säkert ett bra allround objektiv. Fundera på vilken typ av fotografering du brinner mest för, kanske du har mer glädje av en annan typ av glugg.

Har en D300 som jag är mycket nöjd med. Kameran tar välldigt bra bilder på höga ISO så jag tycker inte att man saknar bildstabilisatorn. Ang. garanti så gäller den endast till första ägaren enligt Nikons garantiregler så dett spelar ingen roll om kameran är köpt i sverige eller europa om du köper den i anndra hand. För övrigt får du ett nytt hus med full garanti och svensk bruksanvisning för ca 14 500kr från Fyndbörsen.se så skall du köpa begagnat tycker jag inte du skall betala mer än 10 000.

Tack för alla svar! Tänkte inte på att det lät som att jag underskattade Sony, det vill jag verkligen inte. Mest varför jag vill byta är för att jag alltid har haft just Sonykameror och känner för något nytt. Jag får se, jag kanske behåller min Sony och köper en Nikon med..

Jag har två objektiv till min A100, det ena är ett kit-objektiv och det andra är ett zoom från Sigma så det är inga dyra direkt. Så det är inte det jag behöver gå efter ang. kameraval iallafall ;)

Ursäkta om jag kapar din tråd lite men har en fråga. Just nu velar jag mellan att köpa en D200 och D300, har precis råd med en D200 i dagsläget men vill egentligen hellre spara lite till för att kunna köpa en D300 i den lokala fotobutiken.

Så min fråga är nu... Sväljer D300 piratabatterier? Eller måste man ha orginal? Har 2 pirat och 1 orginal till D50.

Det är en annan typ av battierier på D300. Det finns piratbatterier som är avsedda för D300 men de är inte lätta att hitta i Sverige, själv beställde jag ett extrabatteri från USA efter att ha hittat en länk här på Fotosidan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar