Annons

D300, 40D, eller A700

Produkter
(logga in för att koppla)

ACHedlund

Medlem
Jag har problem, jag kan bara inte välja. Min fru blir tokig av allt mitt kamera tjat och det är det enda ämne som ockuperar min hjärna nu för tiden så nu får ni hjälpa mig! Jag vet att jag kommer få lika många olika råd som det finns kameror så jag vet egentligen inte varför jag tar upp detta, kanske för att avlasta min närhet lite. ;)

Jag skall alltså köpa ny systemkamera, jag har vuxit ur min k100d super och den skall säljas till förmån för något nytt.
Jag har tre alternativ som jag tänkt på men kan inte bestämma mig för vilket system jag ska satsa på. Jag vill ha en kamera som jag kommer behålla ett bra tag och har tänkt satsa på lite bättre objektiv framöver så jag vill ju inte gärna byta system igen. Jag har inte någon jättebudget till detta då det än så länge bara är en hobby.

1:a alternativet
Nikon D300
Hjärtats val. Vet inte riktigt varför men gillar den bara, ligger bra i handen, verkar trevlig men är ju också dyrast vilket gör att jag får vänta lite med vissa tillbehörsinköp. Bra begagnat utbud på objektiv och tillbehör vilket är viktigt för mig.

2:a alternativet
Canon 40d
Hjärnans val. Ekonomiskt passar ju denna mig bättre och tycker den känns bra i handen den också, med denna får jag råd med fler prylar på en gång. Även för denna är ju tillgången på begagnade prylar stor om inte större än för nikon.

3:e alternativet
Sony A700
Bildstabilisering! Jag som inte har någon jättebudget kommer inte att t.ex. ha råd att köpa nikons 70-200 2,8 vr eller canons dito heller men däremot kanske Sigma eller tamrons varianter kan fungera med min kassa och med denna kameran blir ju dom även bildstabiliserade.
Begagnat utbudet är ju lite mer begränsat för denna kamera dock, jag tänker då främst på tillbehör och objektiv.

Objektiven som jag först och främst tänkt mig är Sigmas 18-50 2,8 och Tamron eller sigmas 70-200 2,8. Det är väl inte troligt att jag kommer ha råd med allt på en gång men så ser iallfall framtidsplanen ut för tillfället.

Jag har gillat min pentaxkamera men jag tycker den är lite för liten och k20d känns inte mycket större så just nu känns den inte som ett alternativ.

Så, dela nu med er av era tankar och hjälp mig besluta mig innan min fru blir helt galen på mig! :)

Glömde ju skriva vad jag fotograferar, mest blir det natur men vill lära mig mer om porträtt, och jag fotar i princip bara i rawformat.

Alla tre alternativen är bra kameror -- men eftersom du redan vet att du tycker mycket bättre om en av dem tycker jag du ska välja den. Trivs man med kameran tar man fler och bättre bilder.

Följ ditt hjärta! Det är vad DU vill och innerst inne känner för och garanterat kommer att bli nöjd med. Bra hög-ISO egenskaper dessutom.

Senast ändrad:
Ja, det är sant.
Men känner han mest för D300 tror jag den är bästa valet för honom. Alla kamerorna är kompetenta och bra och uppfyller säkert de allra flesta glada amatörers behov.
Sen kan man alltid diskutera för och nackdelar intill domedag och det har gjorts femtielva gånger tidigare så det är bara söka om man orkar plöja genom dom trådarna igen.

jag tycker också att man ska gå efter hjärtat det gjorde jag när jag köpte min D300 kunde lika gärna köpt en D90 men jag ångrar så här efter inte att det blev en D300 en helt underbar kamera fast jag hade säker klarat mig med en D90.
Möjligt viss att du kan vänta tills det dyker upp en ersättare vilket det borde göra under hösten då brukar priserna på den gamla modellen gå ned rätt rejält det hände tex med D200 och är det inte något väldigt revolutionerande så blir D300 ett mycket bra köp då.

Och jag förstår inte egentligen varför man alls skall byta märke till en kamera som är likvärdig den man har egentligen redan idag prestandamässigt sett..... I stället för byta inom den gren man redan sitter på och få en bättre kamera (enligt mätningar DXO).. Tex Samsung GX20 (Pentax K20D ). Ha bekvämligheten med inbyggd stabilisering såsom man har idag med all optik..Mer funktioner lättåtkommliga.... Samt kunna köpa tredjeparts optik med bra ljuskänslighet och kombinera med den inbyggda stabiliseringen...För dessutom klart billigare pengar utan förlora stabiliseringen... Detta då pengarna var en parameter i urvalet för optiker skulle också köpas.. ....Och dessutom sedan köpa ett batterigrepp och utöka storleken på huset då det finns ekonomi att prioritera detta..Vilket torde gå klart fortare än handla stabiliserad optik med bra ljuskänslighet till ett nytt märke..

Det skulle då jag valt som "min väg" snarare än byta till sämre kamera med dyrare optiker. Kanske förlora stabiliseringen på kuppen om jag inte haft råd med den dyra stabiliserade ljuskänsliga optikerna......Och fördyra min hobby...

Sedan fick "hjärtat" säga exakt vad det vill. Mitt förnuft väger klart över vad hjärtat ropar efter i romantiska griller..
;-)) ;-))

Och jag tar inte upp en parameter jag anser finns. DVS "Bildtypsskillnader".. För där har jag en del åsikter som inte delas utav en del på forumet här har jag sett... Medans en del proffs använder sådana olikheter mellan kameramärken i sitt arbete via använda olika kameror för olika typer av jobb har jag läst samt hört... men utlämnar den parametern som sagt..För där anser jag Sony just börjar komma in som alternativ.. Samt var mitt urvals första parameter då jag handlade nytt...

Senast ändrad:
Det blir inte lättare det här.. Sonyn växer som alternativ för mig, men begagnatutbudet? Tillbehörspriser? Till nikon och canon tycks det finnas mer tredjepartstillverkade tillbehör vad gäller batterier och batterigrepp t.ex.

Jag var inne på www.warehouseexpress.com och kollade på en A700 där och priset är ju klart lockande! Har dock aldrig köpt något från utlandet men det borde väl inte vara något problem.

Det som gör mig intresserad av denna kameran är ju just bildstabiliseringen och priset, iallafall jämfört med d300:an men men men.. det bristande begagnatutbudet på både objektiv och tillbehör gör att jag kanske får svårt att få råd att bygga på min utrustning, iallafall svårt att övertala min fru att jag behöver ett nytt objektiv istället för att renovera hemma.

Folk har väl iofs klarat sig utan bildstabilisering rätt länge så jag kanske klarar mig ett tag jag med...

Det är verkligen inte lätt detta, vill ju verkligen välja rätt system så man vågar bygga på det utan att känna att man vill byta.

Jag har provat k20d med batterigreppet på, visst kameran passade mig då betydligt bättre men samma gäller ju med den som med sonyn. Sen tycker jag seriebildstagningen är kanske i långsammaste laget, nu har jag iofs inte testat k20d utan bara min k100d super och det går väl inte jämföra kanske. K20d klarar väl 3 fps och har lite större buffert också än min.
Min buffert klarar väl bara 5 jpeg tror jag, raw har jag inte en aning om.

Jag var ute en dag med min hund och skulle fota lite när han hoppa i vattnet från en brygga, det var lite smått irriterande att när dom flesta serierna började med att han stod på bryggan, nästa kort var han startklar och det tredjekortet var han redan i vattnet.

Att byta system för mig i detta läget gör inte så mycket då jag inte lagt ner någon större förmögenhet i vare sig objektiv eller tillbehör.

Ja du gör extremt rätt som tänker till ordentligt här.. För börjar man syna kostnaderna totalt för att handla en kamera som inte ger ett smack mer ens utan snarare mindre på funktionsätt. Anser jag inte ens vara att tänka med hjärtat. Utan med..........

Du har inom den kamerafamiljen du redan är inom ju bättre kameror till o med .. Mer optiker för vettiga stålar..Samt vettiga funktioner inbyggt alltid.. behöver aldrig tumma på den hjälpen... Så tänk noga

Till o med isoparamtern får ju D40/D300 däng av tex Samsung/Pentax om man skulle se Dxo markt som trovärdiga samt en parameter med utslagsröst inom den parametern.....

Så inte ens där har dom ett smack att erbjuda som gör dig gladare...

Dessutom.. jag skall inte sälja dig ditt eget märke. Men väljer du bort funktioner som stabiliseringen borde du ju först ha så stora vinster så offrandet av funktionen är värd det..Eller hur???

Här talar vi skakoskärpa. Ett av fotohistoriens största aber genom tiderna tror jag utan att överdriva....Långt värre än lite bildbrus historiskt sett. Brus är främst pixelgluttarna som har problem med.. På en skärm eller foto så är det sällan problem ens med min dotters A100 ....

Så resonerar man om att välja bort antiskak-funktionen utan ens ha minsta argument för att göra det så hajar då jag ingenting..Absolut noll..

Samsung/Pentax är en bättre kamera ifråga om isohanteringen. Den har stabiliseringen.. Där finns massa fin tredjepartsoptik... batterigrepp finns. Kamerapriset är humant.. begoptik finns..

Vad ger en Nikon tex dig mer som kan kompensera upp dessa saker?? Märket?? Att folk säger "det är ju såååå bra".. Eller antalet annonser.. fast många av dom ändå är omoderna saker utan stabiliseringar.. Och stabiliserade billiga optiker med bra ljuskänslighet är väl inget storregn utav där ute ..? Jag vet inte.. Har inte kollat nu på ett tag.. Men såg förut att det var inte så många billiga sådana direkt så det var ett begskäl fördel Nikon/canon...

nej tänk noga noga efter om det inte är lite influenser av tung marknadsföring som gör ditt "hjärta" hamnar med i bilden här... För tänker du minsta rationellt så finns där inom din gren idag mer att hämta utan byta märke ens..

Och Sony då kan man undra... Ja.. Jag väljer märket för bildtypens skull.. Samt för det finns fin begoptik. Bra med tredjeparts..Däribland då från Tamron som Sony är en stor delägare i.. Samt bra med tillbehör som räcker för min del med råge. Samt tillräkligt bra isohantering..Och då min nirvana.. Bildtypen där jag anser Sony har sin ledande parameter. "Livet" i bilderna..Hyfsat med bilder i sek med sina 5 tror jag det är.. det rasslar bra då serier avlossas...hehe.... Men jag är ju endast en glad amatör iofs..Så min åsikt är ju ingen sanning. Utan just enbart min åsikt..

värt att notera är att även entusiast/pro-fotografer börjar ju kunna ha en Sony A900 idag har jag sett.. .. Så tillbehör börjar väl växa fram så även dom mer extrema kan använda märket.. Därmed så är märket växbart utan tvekan också..

men. Du bör ändå kolla den gren du redan sitter på. För Samsung/Pentax är inga dåliga kameror som du "slår ut" med någon slags given fördel ens för nått annat märke i segmentet....och ännu mindre om du skall börja tumma på funktioner dessutom...Så anser då jag i alla fall.

Mvh
Tobbe.

PS/ Jag har haft PentaxK10D för övrigt. Så aningen känner jag till om Pentax så långt../DS.

Det blir inte lättare det här.. Sonyn växer som alternativ för mig, men begagnatutbudet? Tillbehörspriser? Till nikon och canon tycks det finnas mer tredjepartstillverkade tillbehör vad gäller batterier och batterigrepp t.ex. ...

Jag har köpt alla mina objektiv begagnade. Det tog en stund, men jag hade ändå inte haft råd att köpa alla på en gång och jakten är halva nöjet. Nu när jag har allt jag behöver så vet jag inte vad jag ska jaga framöver. Jo, bilder förstås ;-)

Sigma 10-20
Tamron 24-75/2,8
Minolta 50/1,7
Minolta 100/2.8 Makro 1:1
Tamron 70-210/2,8

och en telekonverter. Någonstans i lådan ligger förstås ett par kitobjektiv som följt med Minolta resp Sonyhuset. Småkikar lite efter ett 170-500 eller liknande, men det känns inte jätteviktigt. Har sett ett par fladdra förbi som jag släppt...

Edit: För övrigt håller jag helt med om att du ska gå på känsla, att trivas med kameran är prio ett!

Senast ändrad:
Jag har inte haft minsta problem att hitta optiker . Dom finns i massor ju världen över..Däremot som sjukpensionär har man inte råd med alla man vill ha.. men dom finns där. Samt trotts allt för vettiga pengar då det ofta handlar om mycket bra optiker dessutom då dom är sk "gobitar från förr"...

Jag hade en 40d med sigma 18-55 och ett 70-200/4l som jag var nöjd med. Men upptäckte vilka oanade möjligheter det finns med att kunna multiexponera i kameran när man tar naturbilder. Fick tag i en beg D300 med ett 70-300Vr och ett 35/1.8. Jag är mer än nöjd med bytet tycker att d300 levererar bättre bildkvalité. Dessutom tycker jag att objektiven är väl så bra. Detta paket har jag gett ca 14 000;- för. Nästa investering blir ett Nikkor 14/2.8 för att kunna ta fina landskapsbilder.
MVH
Håkan

Nikon eller annat märke?

Svar från en "nikonist" sedan 1969. Jag har inte använt någon annan spegelreflex än Nikon i en omfattning som gör att jag kan uttala mig om något annat märke. Äger f.n. en D300 sedan ett knappt år tillbaka och en D50 som var mitt inträde i den digitala fotoeran.
1. Du kan inte köpa en dålig systemkamera idag. Alla märken leverera utmärkt bildkvalitet för en amatörs behov. Frågan du bör ställa dig är hur viktigt du anser att brushantering och höga ISO-tal är för dig. D300an är mycket bra i bägge dessa avseenden, men tekniken har gått framåt, åtminstone vad gäller ISO-möjligheterna.
2. Hur viktig är husets och objektivens byggkvalitet för dig? En mycket stor anledning till att jag är en trogen Nikonanvändare. är att jag 1975 körde omkull på MC i hundra knyck med min F2a hängande runt halsen. Kameran studsade och slipades mot asfalten under en lång glidfärd som slutade i ett dike. Huset var tillbucklat, det gick inte att mata fram filmen, objektivfronten hade slagit i asfalten ett flertal gånger m.m. Hemma igen lämnade jag kameran till en finmekaniker jag kände. Han bankade till huset, gjorde rent frontlinsen från asfaltsprut och mätte upp bajonetten (den var fortfarande parallell med filmplanet). Kameran har jag kvar och den fungerar oklanderligt än idag. D300 ger mig samma känsla av hållbarhet och tillförlitlighet.
3. Originalobjektiv av hög optisk kvalitet är dyra. Det gäller alla märken. Så jag tycker du ska skilja på dina behov av kamerahus och behovet av objektivkvalitet. D300 har en fantastisk ergonomi och enkelhet i handhavandet, och det är jag inte ensam om att tycka. Huset är dock relativt tungt, så om låg vikt är väsentligt för dig, så är D300 inte första valet direkt. Objektiv: jag ansåg t.ex. inte att det var värt att betala priset för toppzoomen Nikkor 12-24 mm, när Sigma har en underbar vidvinkelzoom 10-20 mm för en överkomlig summa. Du kan ju kolla bland mina bilder som är tagna med Sigman och se hur den presterar. Jag är i alla fall nöjd (även om jag hellre hade velat ha 12-24an).
4. Slutligen tycker jag att man ska lägga av med tjatet om amatör-, semiproffs- och proffskameror. Den som har foto som levebröd behöver en utrustning som levererar. håller för hårda tag och som har de funktioner som krävs. Men det finns proffs som fotar med plastkameror, kameror som har 40 år på nacken osv. - jag lovar, min gamla Nikkormat från 1969, laddad med diafilm, hade funkat för vilket proffs som helst än idag. om det är BILDEN som räknas alltså. Så summan av kardemumman är att du måste rangordna dina behov och välja utifrån dem. (Men satsar du på en D300 så tror jag inte att du kommer att ångra dig...)
Mvh, FiCa1

Tycker att du har ett bra argument där du skriver "Ligger bra i handen". Ja det är ju där du kommer att ha den så om den känns bäst i näven så ar det nog den du skall välja.

Alla 3 kamerorna är bra kameror. Vädertätningen är bättre på Nikon och Sony. Canon lägger tyvärr av vid väta/regn. Har 2 år i rad upplevt detta hos våra resedeltagare med 30D och 40D. 50D skall vara något bättre men inte i klass med de andra 2.

Mvh

Johan Maxe

Här har du dina tre kameror uppradade;

http://www.dpreview.com/reviews/SonyDSLRA700/page22.asp

Anger ju Sonyns fördelar mot de andra, men tycker loppet är ganska dött mellan Sonyn och Nikon's D300, men i slutändan tycker jag nog Nikon står som vinnare. Men sen har vi ju det där med inbyggd stabilisering hos Sonyn, inte att avfärda.

Sen finns det just nu om man tittar här på FS's annonsmarknad mindre än 20 annonser på Sony/Minolta (objektiv) medan en sökning på Nikon/Nikkor ger över 3 sidor.

Är kvantitet det viktigaste? Är det inte viktigare att det man vill köpa finns tillgängligt?

Självklart, det säger sig väl själv? Är kvantitet ett fult ord?
Ett större utbud måste väl vara positivt för köpare som letar unika tillbehör, speciellt om man önskar att åka och titta på t ex objektivet innan köp ist för att få det fraktat via posten på "vinst och förlust".

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar