Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D30 samt extender 1,4x version 1

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredde_67

Aktiv medlem
Har i dagsläget en EOS 30 med en rad gluggar, bland annat EF300/4L + extender EF1,4x version 1. Är nu på G att komplettera samlingen med en begagnad D30 och undra om det huset har problem med extendern? Måste man använda den nya modellen, EF1,4x II ?

Har sett på nätet att några har problem, men är ej säker om det gäller Canons extender eller något annat märke.

har inte testat kombinationen, men jag kan inte tänka mig att d30n ska ha problem med 1.4x extendern.
Ska snart köpa en 1.4xII själv, hör av mig hur det gick om det gick åt skogen :)

Kanske värdelöst vetande, men 300/4 med 1.4 extender på D30 blir ju typ 672 mm i motsvarande småbild. Behövs det ?

Har du provat att fotografera skygga djur ute i naturen? Sådana övningar startar på 300/4 + 1,4x (med 24x36).

Jag hoppas att min D30 dyker upp under fredagen och kan testa kombinationen. Det ska säkert fungera, men eventuellt uppstår problem med en röd punkt i bildens mitt vid motljus och liten bländare. Kolla denna sida där bilder är tagna med 70-200/4 + EF1,4 II:

Länk till testsida

Förklaring: This flare is caused by excessive light reflection between the rear of the TC and the camera sensor, due to the proximity of the rear element and sensor and also the relative flatness of both surfaces.

Det är en möjlig, men inte så sannolik förklaring. Den enda skillnaden jämfört med en "filmkamera" är att sensorn har en blank yta. Den sitter på exakt samma ställe på alla EOS-kameror, annars skulle det inte bli en skarp bild i filmplanet. Bakre linselementet på konvertern är antireflexbehandlat med flera skikt (multicoated), så den är nog inte boven. Jag misstänker att det är objektivet som är problemet. EF 70-200 f/2,8L är ett mycket bra objektiv, men det innehåller 18 linser i 15 grupper. Det finns således många ytor som kan ge upphov till den röda blaffan. Jag har själv ett EF 80-200 f/2,8L, och har liknande blaffor på flera motljusbilder (ibland är de gröna). Detta objektiv kan dock inte användas med telekonverter.

Problemet kan även uppstå med macroobjektiv:

"I had problems with Canon 50mm Macro and small fstops. An internal flare caused an annoying red spot in center of image. Canon Service folks said this is a known problem."

Det framgick inte om denna D30-ägare använde life-size-extendern som hör till EF50/2,5 Macro.

vad tror ni om:
Sony VCL-R2052 telekonverter 52mm, faktor 2x ?
det var den enda de hade på cyberphoto på 2x, ska få den på mån. tis..;)

Har nu provat D30 i några dagar. Tyvärr anländer inte mitt beställda CompactFlash-kort förrän i slutet av veckan. De 16 Mb som Canon skickar med huset, räcker inte långt. Än så länge fungerar mina objektiv lika bra på D30 som på EOS 30.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar