Annons

D30 överexponerar

Produkter
(logga in för att koppla)

André Gustafson

Aktiv medlem
Jag har en D30 som överexponerar ca 2 steg. Detta kan dock variera, ibland räcker det inte att ta en bild nedexponerat två steg, utan jag måste mäta ljuset på nåt som är en aning ljusare alternativt köra manuellt, och ibland exponerar den helrätt. För övrigt exponerar den tokmkt när jag kör på automatik med den inbyggda blixten.


Finns det nåt jag själv kan göra, eller måste jag lämna in den? Är det värt det isåfall?


Tacksam för svar,

André
 
Hej!

Har du otur så kan det vara slutaren som är på väg att ge sig, men beroende på om du är van vid kameran eller ej så kan det också vara så att du inte mäter som du tror - särskilt blixtljusmätningen är lätt att missuppfatta. Har du läst EOS flash guiden: http://photonotes.org/articles/eos-flash/ ?

Har kameran betett sig konstigt hela tiden eller började problemen nyligen?
 
jag har haft kameran sen i höstas. För ett par månader sen köpte jag ett ef 24mm 2.8 från en snubbe på ebay i usa. De första bilderna jag tog (ca 25st alla med bländare 2.8) var schyssta, en aning överexponerade visserligen. Sen när jag skulle ta några nedbländat några steg blev de alldeles för överexponerade. Killen var schysst och lät mig skicka tillbaka objektivet- det visade sig att bländaren inte funkade.

Det konstiga är att det var då min kamera började överexponera med min andra glugg också (ef 50mm 1.8), och det har den gjort sen dess, även med mitt nyinköpta ef 24mm 2.8.

Blixten spelar inte så stor roll, jag använder den aldrig ändå.


Det verkar ljusa bilder blir mer överexponerade än mörka- därför är måste jag nästan alltid ta två bilder när jag ska fota nåt.
 
Du kan kolla i EXIF vilken slutartid kameran valde respektive vilken det verkligen blev. Det bör inte skilja mer än 10%. Gör det det så är det nog slutaren som börjar kärva.
 
Jag har inget riktigt program för att kolla EXIF (vad jag vet) men när jag tog ett par bilder så kollade jag efteråt på kamerans "info"funktion och där stämde allt. Så jag drar slutsatsen att det är ljusmätningen som kärvar, vad tror du?
 
Om du kör Windows, så högerklicka på en jpg och välj egenskaper, sammanfattning, avancerat. Där står både slutarhastighet och exponeringstid.
 
Jag tror inte att kameran mäter den faktiska slutartiden för att lagra den i EXIF utan infon där baseras på den inställda slutartiden (dvs börvärdet och inte den faktiska utsignalen).

Jag tror att den troligast orsaken till problemet är att slutaren är på väg att ge upp. Ett systematiskt test som kanske kan ge mer information är att fotografera en jämnljus konstant belyst yta med olika bländare (från största till minsta, t ex i hela steg) i Av-läget. Använd stativ och centrumväg ljusmätning för att undvika att kamerans uppfattning av ljusnivån ändras (att istället i manuellt läge själv stega bländare och slutare kan vara mer exakt).

Om allt är ok skall histogrammen för bilderna vara väldigt lika.

Pröva även samma bländarsekvens med högt ISO - om slutaren kärvar så borde det synas mest på de korta tiderna.

Är det inte slutaren utan bländaren i objektivet som krånglar så borde bara bilderna med största bländaröppning bli ok. Bländaren kan även testas med hjälp av skärpedjupsknappen.

/Anders
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.