Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D2X + SB-800 trådlöst?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jesper71

Aktiv medlem
D2X + SB-800 trådlöst, funkar detta och vilka inställningar gör jag på blixt resp kamera. Funkade på D70 så det borde väl inte vara nåt problem nu?

Kanske ska var lite tydligare. Förutsätter ju att jag har en slav som triggar SB-800an men om jag har det, funkar det då??


/Jesper
 
Senast ändrad:
D2X har ingen inbyggd blixt som D70 och därför funkar det väl inte att fjärrstyra en SB800 direkt. Om du däremot stoppar i en SB800 i D2Xens blixtsko kan du dock fjärrstyra andra SB800or via den.
 
Det var så jag hade tänkt styra det mha av en annan blixt. Vilka inställningar gör jag då på de olika blixtarna?

/J
 
Jesper71 skrev:
Det var så jag hade tänkt styra det mha av en annan blixt. Vilka inställningar gör jag då på de olika blixtarna?

/J

Om jag förstår dig rätt, så vill du använda 2st blixtar, en på kameran och en av.

den på kameran (sb800) skall vara i commander mode. och den av kameran i remote mode. bara välja kanal och grupp.


/P.L
 
Paul.r.Lindqvist skrev:
Om jag förstår dig rätt, så vill du använda 2st blixtar, en på kameran och en av.

den på kameran (sb800) skall vara i commander mode. och den av kameran i remote mode. bara välja kanal och grupp.


/P.L

Hur ställer jag in commander mod på min D2X, hittar inte?
/Jesper
 
Fortfarande lite fundersam eftersom jag inte får det att funka riktigt.

Blixt (slav) monterad på D2xen sätts på Remote vilken grupp och vilken kanal?

Blixt som slår ljuset sätts på ? vilken grupp och vilken kanal?

Super schysst om nån kunde svara med en lite utförlig beskrivning för just nu sitter felet nog "mellan ratten och ryggstödet"

/Jesper
 
Jesper71 skrev:
Fortfarande lite fundersam eftersom jag inte får det att funka riktigt.

Blixt (slav) monterad på D2xen sätts på Remote vilken grupp och vilken kanal?

Blixt som slår ljuset sätts på ? vilken grupp och vilken kanal?

Super schysst om nån kunde svara med en lite utförlig beskrivning för just nu sitter felet nog "mellan ratten och ryggstödet"

/Jesper

Okej, du måste ha en Sb800 monterad på d2x om du vill styra de andra, den måste då vara i commander läge.

Din andra blixt som inte sitter på cameran måste vara i remote läge och ha samma kanal inställning som commander blixten.


Detta förutsätter att du har en minst 2 blixtar som stöder cls. alltså din "slav" som sitter på kameran måste vara en sb800 om du vill styra andra blixtar via den trådlös,t samt nyttja ttl.

hoppas detta hjälper.

/P.L
 
Tack Paul
Jag har två sb 800 och just nu verkar mitt problem vara att jag inte hittar hur jag ställer SB-800 slaven som sitter på D2xen i commander läge?

/Jesper
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.