ANNONS
Annons

D2x eller D90

Produkter
(logga in för att koppla)

Kristoffer.v1

Aktiv medlem
Jag står imellan kameror och är lite velig i mitt val av ny(bättre begagnad) kamera. Varför det rör sig mellan dess är att det står i ungefär samma prisklass just nu.

Skulle vara trevligt att höra era åsikter om vilken kamera jag bör välja. Kommer fota mestadels i studio, men även arkitektur och gatufoto.

Tackar på förhand gör jag!

Behåll din D50 och satsa på en välskött D2X så har du en fin kombination. Om du nu inte måste ha de senaste finesserna och en bunt extra megapixel.

Det är absolut inget fel på D90:n tvärtom men D2 serien har en väldigt bra kvalitet.

Jag anser att D2x har tre nackdelar:
* Brusar en hel del på högre ISO.
* Dåligt dynamiskt omfång.
* Stor och tung.

Alla dessa nackdelar är av liten betydelse i studion med konstljus där man dels använder lågt ISO, slipper extrem ljuskontrast och inte behöver släpa på kameran så mycket.

Färgerna är riktigt bra, detaljnivån är bra, vertikalgrepp är som bäst vid modellfoto. D2X är gediget byggd med många finesser. Och bäst av allt är att Nikons proffshus har rätt reglage för snabb användning.

I just detta fallet är D2X det givna valet! För annan användning skulle jag säga D300.

En beg D300 är i samma prisklass och ett smartare val än D2x. Däremot kan jag förstå de som köper en D2x "med hjärtat".

Med tanke på gatufotot så hade jag rekommenderat D90. Då får du D300's bildkvalitet (i stort sett) i ett mindre och lättare hus, dessutom med bättre autofokus i liveview. Men det hänger ju lite på hur mycket du låter just gatufotot styra valet av kamera, tidigare inlägg har en del riktigt bra poänger.

Som nybliven D90-ägare och tidigare ägare till D2x så saknar jag känslan i huset, samtidigt som formatet, bildkvalitén och den inbyggda blixten får mig att trivas ännu bättre. Jag får helt enkelt låta bli att ställa kameran i vattenpölar! ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar