Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D2H, död ljusmätning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Astacus

Aktiv medlem
Har sökt både nätet och Fotosidans forum men ej hittat svar. Problemet är följande:

Min D2H verkar inte mäta ljuset men heller ej rapportera fel.
Om jag ställer in den på "A" (bländarstyrd tidsautomatik) så visas 1/5 sekund i displayen vid bländare 3.5. Om jag ändrar bländaren så ändras tiden upp till 8 sekunder på minsta bländare (22).
MEN, om jag vid valfri bländare riktar kameran rätt in i en lampa eller in i en kolsvart garderob (och trycker ner avtryckarknappen till hälften) så blir det ingen som helst skillnad.

Eftersom jag nyligen köpt kameran begagnad är jag osäker på om jag gör något "idiotfel" beträffande inställningarna.
(Jag har firmware 2.00).
Om ljusmätningen inte fungerat alls tycker jag att den inte borde ge något utslag över huvud taget!?
Jag har lusläst manualen men hittar ingenting.
Tilläggas bör att samma sak händer med inställningen "S" och inte heller vid "P" reagerar kameran.

Någon som vet? Tacksam för alla tips.
Och om nu ljusmätningen nu är trasig, hur mycket (ungefär) kostar det att få det fixat av Nikons service?

Tills vidare kör jag med helt manuella inställningar, och visst, det funkar väl ok men jag skulle gärna vilja ha ljusmätningen ibland.
 
Fel på exponeringsmätaren var ett vanligt fel på den modellen. Tror den byttes ut som goodwill även efter utgången garanti. Hur dom gör idag vet jag inte. Ring och fråga.
 
Stort tack för tipsen, jag skickade ett mail till Nikon Sverige och beskrev problemet så får vi se vad som händer.
 
Som Jörgen säger så är detta ett vanligt fel på D2H:n. Jag fick själv detta fel när jag köpte en begagnad D2H och Nikon fixade den utan kostnad.
 
Det finns ingen inställning som gör exponeringslås vid halv nedtryckt avtryckare på D2h?

Eftersom det inträffar när du just gör halvtryck och inte annars.

// Maxe
 
Hittade manualen på Nikon's hemsida. Sidan 96 custommenyn C1 AE lock: Om du ställer in AE lock på +Release Button låses exponeringen när avtryckaren trycks
ned halvvägs.

Värt att kolla upp om du precis köp denna begagnad...
 
Igen, stort tack för tipsen!

Hämtade idag ut kameran från Nikon.
De bytte ut ljusmätaren alldeles gratis. Dessutom gjordes mjukvaruuppgradering, rengöring, slutarjustering och en genomgång av kameran. Även detta utan kostnad!

Riktigt bra service tycker jag, jag köpte den ju trots allt begagnad.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.