Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D2H Brus

Produkter
(logga in för att koppla)

leffep

Aktiv medlem
Jag har nyss skaffat en D2H (har en D100 också). Jag blev lite besviken på att bruset var så högt. Jag har läst att det var lite mer brus, men jag tyckte att det var lite väl mycket. Är det någon mer som har den erfarenheten? Och går det att fixa till det i PS någorlunda smidigt?

Jag har lite erfarenhet av D2h:s brusnivåer, delvis genom eget plåtande men mest genom pressfotografer som använder D2h. Det jag kan säga är: se till att exponera rätt! Om du plåtar på över 400 iso får du inte underexponera för då kommer bruset farande som på beställning. Om du kan bör du plåta i raw-format, då försvinner en stor del av bruset och så har du möjlighet att korrigera vitbalansen bättre, något som också kan vara kinkigt med D2h.
I photoshop finns det tyvärr inte så mycket att göra såvida du inte har till exempel neat-image, för ett bra brusprogram kan ju alltid hjälpa till:)
Lycka till med kameran, den är underbar på många sätt men bruset är ett problem.

Nej, jag har inte testat Neatimage. Var får jag tag i det? Finns det nån gratisversion att prova med?

Att man måste exponera rätt, har jag lagt märke till. Mörka partier blir väldigt brusiga om jag är tvungen att ljusa upp dom. Det är lite Dia exponeringskänsla över kameran. Annars är den underbar att använda. Bara jag får tillbaka den från servicen. Den bakfocuserade.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar