ANNONS
Annons

D200 vs Finepix S5 Pro

Produkter
(logga in för att koppla)
Makten skrev:
Jag vet inte, mitt batteri kanske är kass? Det är sämre än vad jag nånsin kunnat ana även med tanke på de risigaste recensionerna.

Har du brusreduceringen på i kameran - den drar kräm som sjutton.

Annars tror jag att ditt batteri inte är riktigt friskt. Nikon Solna kanske klarar av batterierna i alla fall:)

Till er andra som undrar om S5:an.

I november i höst är det två år sedan D200:an kom, jag är helt övertygad om att det kommer en efterföljare under året....

Hälsningar

Adam

Re: Re: Re: Re: Re: Re: D200 vs Finepix S5 Pro

whenever skrev:
Ok, jag menar att ha kunskap att interpolera en bild korrekt. Nu för tiden kan printers förstora ca:3ggr i maskin...

/ Gustav

Så om man jämför ett skannat småbildsneg t ex 5500*3500 pixlar som utan interpolering blir en 24*36cm print i 400 ppi.

Hur mycket jobb och vilket jobb är det rent praktiskt att åstadkomma samma sak med bildfilen ur en S5 som under samma omständigheter (men då är bilden redan uppinterpolerad till 12MP i kameran) ger en 18x24 print i 400 ppi?

Jag gillade det du skrev om realaliknande bilder. Det gav mig en referenspunkt.

mvh
Johan

Senast ändrad:
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: D200 vs Finepix S5 Pro

Jag interpolerade en bild från S5 an till 55mb, uppackad tiff. Det såg riktigt bra ut. Interpoleringen gjordes från RAWfilen.

Sedan ska man ha i åtanke att objektivet spelar stor roll. Hur pass skarp och detaljrik bilden blir, men det gissar jag att du redan har koll på.

/ Gustav

Johan Okker skrev:
Så om man jämför ett skannat småbildsneg t ex 5500*3500 pixlar som utan interpolering blir en 24*36cm print i 400 ppi.

Hur mycket jobb och vilket jobb är det rent praktiskt att åstadkomma samma sak med bildfilen ur en S5 som under samma omständigheter (men då är bilden redan uppinterpolerad till 12MP i kameran) ger en 18x24 print i 400 ppi?

Jag gillade det du skrev om realaliknande bilder. Det gav mig en referenspunkt.

mvh
Johan

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: D200 vs Finepix S5 Pro

whenever skrev:
Jag interpolerade en bild från S5 an till 55mb, uppackad tiff. Det såg riktigt bra ut. Interpoleringen gjordes från RAWfilen.

Sedan ska man ha i åtanke att objektivet spelar stor roll. Hur pass skarp och detaljrik bilden blir, men det gissar jag att du redan har koll på.

/ Gustav

Tack för dina snabba reflexioner och engagemang i frågeställningarna. Jag ser nu verkligen fram emot att få en kamera i handen och testa den.

Vilka olika ISO har du testat? Var springer kameran i taket rent praktiskt.

mvh
Johan

Tyckaren skrev:
Har du brusreduceringen på i kameran - den drar kräm som sjutton.
Ja, men den är ju inte aktiv vid exponeringar under 8 sekunder, vilket inte är direkt ofta man tar. Det verkar ju mycket märkligt om det ska spela nån roll tycker jag.

Annars tror jag att ditt batteri inte är riktigt friskt. Nikon Solna kanske klarar av batterierna i alla fall:)
Nikon i Solna kan ta sig i brasan;-)
Jag tycker att det låter extremt osannolikt att det skulle vara nåt fel på batteriet. Det finns ju ingen anledning såvida man inte "misshandlar" det genom att ladda det på knasigt vis, och det har jag inte gjort. Jag tror helt enkelt att kameran drar mycket ström jämfört med andra, och att förhållandena råkat vara sådana att mitt batteri fått slita lite extra. Kallt väder till exempel.
Jag har nu köpt ett extrabatteri av billig sort från Kaffebrus, så vi får se om det är bättre. Det står på fullt fortfarande efter ganska många exponeringar i alla fall:)

Landskapsfotograf = Behov av stort dynamiskt omfång!

Hejsan!
Står i begreppa att köpa en S5 PRO. Har problem med det dynamiska omfånget vid landskapsfotografering, jobbar med D80 idag.
Vad jag har förstått så ska den här kameran prestera bättre än både D200 och D80. Är det någon som vet mer...?

Tack på förhand!

/Daniel

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar