Annons

D200 vs Finepix S5 Pro

Produkter
(logga in för att koppla)
Johan Okker skrev:
Men uppenbarligen är både D200 och S5 gjorda för att kunna använda MF-gluggar.

MF på klar mattskiva är nog mera en vanesak - så länge ögonen håller.
Det går ju givetvis, men jag kan bara önska dig lycka till. Jag ser ganska bra, och det finns inte en suck att få skärpan på rätt ställe om det inte handlar om långa brännvidder eller väldigt kort avstånd. Skärpedjupet är 4 (!) steg större på mattskivan än på bilden. Detta har jag själv genom test utrönat. Det är alltså i princip oändligt skärpedjup i sökaren vid korta brännvidder, så man ser inte alls var skärpan ligger.

MEN det finns väl mattskivor med prisma etc till chassit?
Ja det finns. Har själv funderat på att köpa en sådan, eftersom man då skulle kunna använda massa gamla billiga objektiv:)
Tillverkaren heter Catzeye, men jag hittar inte deras hemsida nu tyvärr.
Sen är frågan om man kan installera den själv.

Makten skrev:
Det går ju givetvis, men jag kan bara önska dig lycka till.

Jag reviderar meningen i mitt föregående inlägg eftersom den kunde uppfattas som en fråga.

Att fokusera med MF på klar mattskiva har för mig blivit en vanesak. Men alla är vi olika. Vissa föredrar AF andra föredrar MF. Vissa vill ha microprisma andra klarar sig utan. Det är högst subjektivt hur vi arbetar med kamerorna och detta är nu ganska OT icke sant?

Katzeyeskivorna har nämnts i andra trådar. att eftermontera en sådan görs lättast hos någon etablerad verksta. Kanske t om aukt Nikonverkstad. Jag vet vilken jag skulle anlita.

mvh
Johan

Johan Okker skrev:
Jag reviderar meningen i mitt föregående inlägg eftersom den kunde uppfattas som en fråga.

Att fokusera med MF på klar mattskiva har för mig blivit en vanesak. Men alla är vi olika. Vissa föredrar AF andra föredrar MF. Vissa vill ha microprisma andra klarar sig utan. Det är högst subjektivt hur vi arbetar med kamerorna och detta är nu ganska OT icke sant?
Du får tänka på att bara för att skivan saknar mikroprismor så är den ju inte samma hos alla kameror. Har du fokuserat manuellt med en D200?

Edit: Jag vill bara varna den som tror att det är lätt, för det är det verkligen inte. Jag skulle alltså räkna med att få byta mattskiva om jag hade för avsikt att använda manuella gluggar.

Katzeyeskivorna har nämnts i andra trådar. att eftermontera en sådan görs lättast hos någon etablerad verksta. Kanske t om aukt Nikonverkstad. Jag vet vilken jag skulle anlita.
Jag vet vilken jag inte skulle anlita, nämligen Nikon i Solna. De sopprötterna får inte peta på min kamera igen.
Enligt Katzeye-sidan så ska det vara ganska lätt att göra det själv, så det är nog lugnt om man inte har tummen mitt i handen:)

Makten skrev:
Du får tänka på att bara för att skivan saknar mikroprismor så är den ju inte samma hos alla kameror. Har du fokuserat manuellt med en D200?

Nej det har jag inte. Men väl på traditionella kameror med både 100%-och 93% sökarbild så jag undrar hur mycket som verkligen kan skilja mellan exvis en F80:s sökarbild och en D200:s.

Har du öht testat någon manuell glugg? Många AF-gluggar är ju ganska sladdriga och rackliga i manuellt läge och det påverkar ju garanterat slutresultatet jämfört med den lite halvmjuka gången i snäckan på en MF-glugg.

Men som jag skrev i förra inlägget. Alla har sina preferenser och arbetsmetoder.

mvh
Johan

Johan Okker skrev:
Nej det har jag inte. Men väl på traditionella kameror med både 100%-och 93% sökarbild så jag undrar hur mycket som verkligen kan skilja mellan exvis en F80:s sökarbild och en D200:s.
Jag vet inte, men jag vet att de mycket små sökarna på digitala kameror förstås har en mattskiva som är optimerad för ljusstyrka i första hand, vilket gör att skärpedjupet blir åt helvete för stort.

Har du öht testat någon manuell glugg? Många AF-gluggar är ju ganska sladdriga och rackliga i manuellt läge och det påverkar ju garanterat slutresultatet jämfört med den lite halvmjuka gången i snäckan på en MF-glugg.
Nej, inte på denna kamera. Men jag hade ett Sigma 30/1,4 som ju är ljusstarkt och som hade lagom trög och bra fokusring. Det var lögn i helvete att få skärpan rätt ändå, åtminstone på lite håll.

Jag säger inte att det inte går. Det finns ju folk som använder manuella gluggar utan att ha bytt mattskiva.

Martin,

Jag trodde verkligen inte att det kunde vara sådan skillnad mellan sökarna. Ffa när kamerahuset medger MF-gluggar. Tack för dina erfarenheter. Ska kritiskt testa specifikt fokussättningssäkerheten när jag klämmer på en Fuji.

mvh
Johan

Johan Okker skrev:
Martin,

Jag trodde verkligen inte att det kunde vara sådan skillnad mellan sökarna. Ffa när kamerahuset medger MF-gluggar. Tack för dina erfarenheter. Ska kritiskt testa specifikt fokussättningssäkerheten när jag klämmer på en Fuji.

mvh
Johan
Gör så, men Fuji kan ju ha en annan mattskiva också;-)

Edit: Sen har man ju förstås fokusindikatorn till hjälp också, men det känns inte direkt praktiskt. Man måste kolla på flera ställen samtidigt så att säga. Men har man gott om tid så är det ju lugnt.

Om man använder fokusindikatorn som hjälp vid fokuseringen så är det väl inte speciellt svårt att hitta rätt, jag använder bara manuell fokus vid makrofoto, men med ovanstående metod tycker jag inte att det är speciellt svårt att fokusera manuellt.

/kent

Makten skrev:
Jag beställde just ett extra batteri här:
http://www.kaffebrus.com/en-el3e-310.html
För trehundra spänn så är det ju inget att bråka om. Sämre än original har jag svårt att tro att det är.

Jag använder endast AF eftersom det är helt omöjligt att fokusera manuellt utan en mattskiva avsedd för detta.

Reser man så är det ju åt helsike med så dålig kapacitet, men själv har jag inga större problem med det eftersom jag sällan tar mer än 100 bilder på en dag.

Har du glömt att stänga av kamerans inbyggda hanvärmare eller vad gör du?

Jag har fyllt ett 8 gb minneskort på ett batteri utan större bekymmer. (ca 10 mb stycket ligger filerna på).
När jag köpte kameran för ca ett år sedan trodde jag på alla som hävdade att batterierna var så usla och köpte till 2 st batterier (totalt 3) men det har aldrig varit nåt bekymmer, inte heller på resor.

niklas_b skrev:
Har du glömt att stänga av kamerans inbyggda hanvärmare eller vad gör du?

Jag har fyllt ett 8 gb minneskort på ett batteri utan större bekymmer. (ca 10 mb stycket ligger filerna på).
När jag köpte kameran för ca ett år sedan trodde jag på alla som hävdade att batterierna var så usla och köpte till 2 st batterier (totalt 3) men det har aldrig varit nåt bekymmer, inte heller på resor.
Jag vet inte, mitt batteri kanske är kass? Det är sämre än vad jag nånsin kunnat ana även med tanke på de risigaste recensionerna.

Canon EOS 5D

Jag skulle hällre sälja alla mina Nikon obektiv och investera i en kamera med fullformatsensor! T ex 5D som ligger bra i pris! Hoppas denna passar. Jag skall också tillägga att denna kamera har en extremt fin sökare vilken jag föredrar.

Re: Canon EOS 5D

Allemyr skrev:
Jag skulle hällre sälja alla mina Nikon obektiv och investera i en kamera med fullformatsensor! T ex 5D som ligger bra i pris! Hoppas denna passar. Jag skall också tillägga att denna kamera har en extremt fin sökare vilken jag föredrar.

Det verkar ju som ett ovanligt dumt förslag då kamerahuset är "konsumtionsvaran" i en digital fotoutrustning, medans objektiv är det som består, imorgon har både nikon och canon nya modeller på marknaden.

5d är ju också en plastkamera à la 20d/30d, medans d200-huset är mer välbyggt och har enligt många en mer genomtänkt ergonomi (dessutom finns många andra fördelar likväl som nackdelar).

Det går alltså att diskutera om 5D ens är bättre (för vissa ja, för andra nej), och utifrån detta rekommenderar du att han skall göra en jätteinvestering? Bara 5D-huset är 10k dyrare än en d200, lägg därtill objektivbyten.

Det verkar lite trångsynt, om du kikar utanför "canonlådan" så ser du att det finns många andra bra kameror som är kapabla till att med en god fotograf ta fantastiska bilder, trots sina förkrympta sensorer. :)

micke_b87 skrev:
Då var det dags att skaffa en ny kamera igen då, men jag kan inte riktigt bestämma mig ifall det ska bli en något äldre D200 eller en helt ny S5, Finns det några större skillnader bortsett ifrån att fuji´s ´"version" har ett högre pixel antal?

Jag har plåtat med S5 án, Den är grym. Allt har ju att göra med hur stor den färdiga bilden ska bli, hur mycket information man behöver. Den har 12 milj. effektiva pix. om man kör WD. Dock räknas dessa samman två och två, vilket blir i slutändan 6 milj. pix. Nu interpoleras bilden till 12 igen.
S5 an gör riktigt mjuka bildfiler. Kan jämföras med Realafilm, för er som vet hur den ser/såg ut.
Vitbalansen fumgerar 99/100 riktigt bra på auto.
För bröllop blir den kanon!

/ Gustav

Re: Re: Re: D200 vs Finepix S5 Pro

Johan Okker skrev:
Vad anser du den praktiska begränsningen på kopiestorlek i t ex 300ppi skulle vara?

mvh
Johan

Johan,
Inga problem i A3+, ev. även vid 50x70, beror på hur grym man är i PS, Jag har gjort fina kopior i 70x100 med min S3.

/ Gustav

Re: Re: Re: Re: D200 vs Finepix S5 Pro

whenever skrev:
Johan,
Inga problem i A3+, ev. även vid 50x70, beror på hur grym man är i PS, Jag har gjort fina kopior i 70x100 med min S3.

/ Gustav

Hur grym måste man vara då?
Kopierar idag skannad småbild upp till 40x50, 50x70 beroende på motiv och förutsättningar.

mvh
Johan

Re: Re: Re: Re: Re: D200 vs Finepix S5 Pro

Johan Okker skrev:
Hur grym måste man vara då?
Kopierar idag skannad småbild upp till 40x50, 50x70 beroende på motiv och förutsättningar.

mvh
Johan

Ok, jag menar att ha kunskap att interpolera en bild korrekt. Nu för tiden kan printers förstora ca:3ggr i maskin...

/ Gustav

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar