Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D200 - Vad har den som inte Canon har?

Produkter
(logga in för att koppla)
Iofs inte svar på frågan... men en lösning är att köpa ett eller flera extrabatterier. T ex Kaffebrus säljer piratbatterier till Canon och Nikon för mellan 99-139 kr inkl. frakt.

Batteritid?

Har bara reflekterat över att en kompis som har en D2X alltid har minst 3 accar med sig i fickorna när vi är ute och fotar, varav 2st är nästan nya. Medan han byter accar flera gånger fotar jag glatt vidare med min 10D. Funderade bara om det har blivit bättre med nyare modellerna...

Re: Batteritid?

Jocke Nordin skrev:
Har bara reflekterat över att en kompis som har en D2X alltid har minst 3 accar med sig i fickorna när vi är ute och fotar, varav 2st är nästan nya. Medan han byter accar flera gånger fotar jag glatt vidare med min 10D. Funderade bara om det har blivit bättre med nyare modellerna...

*ASG*

jaja du tänker så ja...

beror kanske på hur många bilder man tar också..

;)

Batterikonsumtionen beror ju på massor av saker. Vilket objektiv, om man har VR/IS hur mycket man använda AF osv. Sedan beror det såklart på hur lång tid man ställt in att det ska ta innan kameran går ner i standby, 3s vs 30s gör en ganska markant skillnad, exempelvis, sen är ju längre exponeringstider elakare mot batteriet osv osv osv.

Längst ner här kan man läsa om batteritiden på D2X:
http://www.dpreview.com/reviews/nikond2x/page12.asp

Och här om D200:
http://www.dpreview.com/reviews/nikond200/page12.asp

Edit:

Och så 10D, såklart:
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos10d/page11.asp

CCD, tråkigt brus, långsamt 'Nintendokryss' istället för ett ergonomiskt och rappt hjul att navigera med...

Känns tryggt med en Canon 20D fast den är "omodern"
CMOS, sagolikt rena bilder & ergonomi i toppklass. En pro-kamera för de många människorna helt enkelt :)

Senast ändrad:
Bra att Joachim tog upp batteritiden. Det är ju ett område där Canon, iaf på sina amatörmodeller, har behövt batterigrepp med ett extra batteri för att komma upp i samma prestanda som Nikons motsvarande modeller med bara ett batteri.

Angående D2X vs Canon 10D är det ju lite som att jämföra batteritiderna mellan en digitalkamera och en lådkamera. D2Xen klämmer ju av ca 3 ggr så många bilder som en 10D under första tre sekunderna av en serietagning och därefter 8 ggr fler bilder i sekunden tills dess större buffer också blir full.

Diomedea skrev:
Att byta kameramodell är en sak, men att helt sälja sin fotoutrustning och byta system för att det andra systemet för tillfället är bättre i den prisklassen som man är beredd att betala för en kamera, det tycker jag är att tillmäta utrustningen allt för stor vikt.

Det här tycker jag är den springande punkten. Bara för att Nikon just nu har den bästa kameran i detta prissegment, så betyder inte det att Canon (eller någon annan, typ Sony) aldrig någonsin kommer att komma ikapp igen. Innan D200:an släpptes var 20D ohotad kung i över ett år, och dom Nikonister som sålde av all sin utrustning då för att byta grämer sig säkert nu.

Å andra sidan, om du (Johan Wild) nu skall byta så gör det nu. Nikon släpper inte nya modeller lika ofta som Canon, och när dom gör det så ligger dom (oftast) mycket bra till i pris förhållande till prestanda/funktioner. Jag gissar att Canon med god marginal hinner släppa uppföljaren till 30D innan Nikon släpper uppföljaren till D200. Det är alltså nu som D200 är en ny och tekniskt överlägsen kamera. Om ett halvår kan det finnas andra modeller på markanaden som överglänser den, och då kanske det inte känns lika motiverat att sälja av sin utrustning för att byta märke (eller man kanske till och med ångrar sig om man precis bytt och inte hunnit lära känna sin nya utrustning). Bättre då att byta tidigt och njuta av sin mya kamera (man skall inte underskatta möjligheten att göra vänner och bekanta lite avundsjuka).

Till syvende och sist så är det bara du själv som kan avgöra om du skall byta eller inte. Tänk på att digitala systemkameror (tyvärr) är något av färskvara, medans objektiv har en längre livslängd. De objektiv du har nu tillhör ju inte det dyrare segmentet, och du har säkert funderat på att uppgradera några av dom (på vidvinkelsidan tex). Titta på utbudet av objektiv och fundera på vilka gluggar du skulle vilja ha om tex 5 år och välj sedan sida efter det. Visst kommer din 350D att ta lika bra bilder då som i dag, men vad dom kameror som finns då klarar av kan vi knappt spekulera om i dag. Och visst, det kommer att finnas nya, bättre, objektiv då också...

D200 - den har en egenskap som inte Canon har.

Man kan inte använda Sigmas nyare gluggar :) - (utan fw uppgradering på gluggen ) *retligt kanske*

Nu har jag inte hunnit testa 30D ännu, men att tro att den skulle vara lika vass med "blixtfoto", som är till fördel för Nikon, det har jag svårt att tro. Detta trots att 30D sägs vara förbättrad ytterliga på blixtfoto.

Peter.H skrev:
Man kan inte använda Sigmas nyare gluggar :) - (utan fw uppgradering på gluggen ) *retligt kanske*
Bra att du tog upp gluggkompatiblitet. Nikon D200 är kompatibel med många av Nikons gamla manuellfokusobjektiv som man kan hitta för en billiga peng på begagnatmarknaden. Canon har däremot helt klippt kompatibliteten till sina FL/FD-objektiv, vilket faktiskt var anledningen till att det inte var några problem för mig att välja Nikon efter att tidigare ha kört med ett manuellfokussystem från Canon. Om jag kunnat koppla på mitt 58 mm f1.2 Canon FD-objektiv på moderna Canonkameror (utan adaptrar som antingen sabbar skärpan/ljusstyrkan eller oändlighetsfokus) skulle dock märkesvalet blivit ett annat...

En fördel med Canon är ju att de även idag verkar vilja underlätta märkesbyten genom att sälja en objektivserie som inte är kompatibel med deras digitalkameror över 20000 kr... att sälja av sina EF-S gluggar för att byta system är ju inte nödvändigtvis en förlustaffär i längden eftersom man ändå inte kan använda dem om man fortsätter upp i Canonsystemet.

Senast ändrad:
På samma sätt som det finns katt- och hundmänniskor finns det nikonister och canonister. :) Några av Nikon ägare ovan sa att de sneglar på Canon kameror. I så fall gjorde de kanske ett fel val från början. :) Jag älskar Nikon kameror. Jag tycker om att hålla i dem. Ibland gör jag det även utan avsikt att fotografera. :) Däremot tilltalar inte Canon kameror mig inte alls. De känns ”konstiga” i mina händer. Det är säkert tvärt om för många Canon ägare.

Det jag vill komma fram till är att prestandamässigt tar de två stora övertag över varandra med jämna mellanrum. För bara tre år sedan dödsförklarade vissa Nikon. Efter D70 och nu D200 är det omvända toner. Jag skulle alltså inte lägga större vikt på vem som har övertag just nu.

Gå till affären och känn på båda kameror! Känn gärna på andra modeller också. Känn efter om du är Nikon eller Canon människa! :) Du kanske gjorde ett misstag när du valde 350D, kanske inte. Du får avgöra själv.

P.S. Egentligen borde tråden ligga i v.s. forumet.

wsaar skrev:
En fördel med Canon är ju att de även idag verkar vilja underlätta märkesbyten genom att sälja en objektivserie som inte är kompatibel med deras digitalkameror över 20000 kr... att sälja av sina EF-S gluggar för att byta system är ju inte nödvändigtvis en förlustaffär i längden eftersom man ändå inte kan använda dem om man fortsätter upp i Canonsystemet.
Märkligt argument tycker jag (för jag antar att du är sarkastisk). Det är väl troligt att Nikon förr eller senare kommer med en FF-sensor, även om det tar några år, och då är alla Nikonägare då också "blåsta"?
Som jag sagt tidigare; det är ju ett val man gör. Man kan ju inte tro att den teknik man köper ska funka i 10 år framöver när utvecklingen är så sjukt hysterisk som inom elektronikprodukter.

WaterMelonMan skrev:
Det här tycker jag är den springande punkten. Bara för att Nikon just nu har den bästa kameran i detta prissegment, så betyder inte det att Canon (eller någon annan, typ Sony) aldrig någonsin kommer att komma ikapp igen. Innan D200:an släpptes var 20D ohotad kung i över ett år, och dom Nikonister som sålde av all sin utrustning då för att byta grämer sig säkert nu.

Å andra sidan, om du (Johan Wild) nu skall byta så gör det nu. Nikon släpper inte nya modeller lika ofta som Canon, och när dom gör det så ligger dom (oftast) mycket bra till i pris förhållande till prestanda/funktioner. Jag gissar att Canon med god marginal hinner släppa uppföljaren till 30D innan Nikon släpper uppföljaren till D200. Det är alltså nu som D200 är en ny och tekniskt överlägsen kamera. Om ett halvår kan det finnas andra modeller på markanaden som överglänser den, och då kanske det inte känns lika motiverat att sälja av sin utrustning för att byta märke (eller man kanske till och med ångrar sig om man precis bytt och inte hunnit lära känna sin nya utrustning). Bättre då att byta tidigt och njuta av sin mya kamera (man skall inte underskatta möjligheten att göra vänner och bekanta lite avundsjuka).

Till syvende och sist så är det bara du själv som kan avgöra om du skall byta eller inte. Tänk på att digitala systemkameror (tyvärr) är något av färskvara, medans objektiv har en längre livslängd. De objektiv du har nu tillhör ju inte det dyrare segmentet, och du har säkert funderat på att uppgradera några av dom (på vidvinkelsidan tex). Titta på utbudet av objektiv och fundera på vilka gluggar du skulle vilja ha om tex 5 år och välj sedan sida efter det. Visst kommer din 350D att ta lika bra bilder då som i dag, men vad dom kameror som finns då klarar av kan vi knappt spekulera om i dag. Och visst, det kommer att finnas nya, bättre, objektiv då också...

Hej!

Ja visst släpper Canon produkter oftare. Men med små, små uppdateringar som knappt är värda att nämas. Nikon släpper rejält med nya uppdateringar och behöver inte uppdateras på länge, länge. Tror inte vi får se en uppföljare som kan "dräpa" D200 ifrn Canon på några år. Eftersom de måste ta fram mycket, mycket från scratch, och det tar låång tid. Något som Nikon arbetat flitigt på sedan de släppte sin 10D. Dessutom, varför har Canon inte en enda kamera med "utlösa blixt utan kabel" funktion. Något som är mycket användbart, och dessutom slipper man köpa en offshoe kabel för 600-800 kr. (osäker på prissättning)

Jag får se hur jag gör. Aldrig haft en Nikon, men just nu har jag en D100 hemma och gillar den. Dock inte slutar ljudet. :) Saknar billiga objektiv ifrån Nikon, något som canon är bättre på, men finner Nikon objektiv myyycket finare i kvalitén. Har bara känt på 3 stycken olika.

Ja det är ju som många sagt i den här tråden, att Nikon kameran är bättre idag för att sedan bli omåkt av Canon imorgon. För att sedan bli omåkt av Nikon igen...

Så jag gick på helt andra kriterier. Nämligen handhavande. När man nu har valt ett system, kommer man antagligen köra på det hela sitt liv. Och då vill man ju ha en kamera som känns bra att använda och att hålla i. Därför blev det Nikon då jag tycker att deras hus är mycket bättre uttänkta, rent ergonomiskt och handhavande mässigt. Vissa tycker säkert tvärt om, och då har de självklart valt vad som passat dem.

Sedan så kommer som sagt företagen att "gå om" varandra hela tiden.

Jag började med Canon, men gick sedan över till Nikon och är jättenöjd.
Så känn på kamerorna och ta reda på vilken som passar dig bäst.

Makten skrev:
Märkligt argument tycker jag (för jag antar att du är sarkastisk). Det är väl troligt att Nikon förr eller senare kommer med en FF-sensor, även om det tar några år, och då är alla Nikonägare då också "blåsta"?
Inte alls, för att folk med DX-objektiv ska bli lika blåsta som EF-S ägarna krävs inte bara att Nikon släpper ett FF-hus utan även att de slutar släppa professionella DX-hus.

Folk med Nikons DX-objektiv kan idag få tag på vädertätade proffshus som kan ta 8 bilder/sekund eller leverera professionell studioprestanda. Canonentusiaster som vill byta upp sig till proffshusen har dock ingen nytta av sina EF-S-gluggar.

D200 är ju "bättre" än 5D, eller i samma klass om man säger så. Så, Canon måste släppa en kamera som är Bättre än 5D som kostar omkring D200 i pris.

Tror de måste sänka priset på 5D - Rejält (!) för och inte tappa flera kunder! Iallafall ner till 23-24 000 svenska kronor. Lite över för de har FF. :) Sen har inte ens 5D inbyggd Blixt, något som är dumt. Alltid trevligt med en liten fillflash på kameran.

Jag hade Canon först. Nu har jag Nikon.

Jag tycker helt enkelt att knapparna sitter mer logiskt placerade i ett nikonhus än canon.

Skillnaden, som tog några veckor att överbrygga, var hur man zoomar och byter objektiv jmf. med canon. Canon har ju zoom in och obj.byte medurs, medans det är att vrida moturs på Nikon. Varför har jag aldrig förstått!!

Bildkvaliteten är ju idag hur bra som helst med båda märkena. Kvaliteten är hur bra som helst på båda dessa rivalers märke. Så det blir nog känslan som avgör för många, för mig så vinner Nikon, för andra så vinner Canon.

Alvarligt talat, handen på hjärtat, de skillnader som finns på märkenas olika kameror, det e ju ganska töntigt att diskutera. Det förändrar ju inte bilden, det förändrar ju inte hur fotografen komponerar och uttrycker sitt artistskap.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar