Ronnie Sidwall
Aktiv medlem
Dpreview testar D200
Dpreview har lagt ut sin test av D200 på nätet...
Dpreview har lagt ut sin test av D200 på nätet...
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jocke Nordin skrev:
Hur är det med batterikapaciteten mellan Canon och Nikon? Försmädligt att bli utan ström mitt i en viktig fotografering.
Jocke Nordin skrev:
Har bara reflekterat över att en kompis som har en D2X alltid har minst 3 accar med sig i fickorna när vi är ute och fotar, varav 2st är nästan nya. Medan han byter accar flera gånger fotar jag glatt vidare med min 10D. Funderade bara om det har blivit bättre med nyare modellerna...
Diomedea skrev:
Att byta kameramodell är en sak, men att helt sälja sin fotoutrustning och byta system för att det andra systemet för tillfället är bättre i den prisklassen som man är beredd att betala för en kamera, det tycker jag är att tillmäta utrustningen allt för stor vikt.
Bra att du tog upp gluggkompatiblitet. Nikon D200 är kompatibel med många av Nikons gamla manuellfokusobjektiv som man kan hitta för en billiga peng på begagnatmarknaden. Canon har däremot helt klippt kompatibliteten till sina FL/FD-objektiv, vilket faktiskt var anledningen till att det inte var några problem för mig att välja Nikon efter att tidigare ha kört med ett manuellfokussystem från Canon. Om jag kunnat koppla på mitt 58 mm f1.2 Canon FD-objektiv på moderna Canonkameror (utan adaptrar som antingen sabbar skärpan/ljusstyrkan eller oändlighetsfokus) skulle dock märkesvalet blivit ett annat...Peter.H skrev:
Man kan inte använda Sigmas nyare gluggar - (utan fw uppgradering på gluggen ) *retligt kanske*
Som jag förstått det så fungerar allt utom fokusering med den bakre AF-lock-knappen på själva kameran.Peter.H skrev:
Man kan inte använda Sigmas nyare gluggar
Märkligt argument tycker jag (för jag antar att du är sarkastisk). Det är väl troligt att Nikon förr eller senare kommer med en FF-sensor, även om det tar några år, och då är alla Nikonägare då också "blåsta"?wsaar skrev:
En fördel med Canon är ju att de även idag verkar vilja underlätta märkesbyten genom att sälja en objektivserie som inte är kompatibel med deras digitalkameror över 20000 kr... att sälja av sina EF-S gluggar för att byta system är ju inte nödvändigtvis en förlustaffär i längden eftersom man ändå inte kan använda dem om man fortsätter upp i Canonsystemet.
WaterMelonMan skrev:
Det här tycker jag är den springande punkten. Bara för att Nikon just nu har den bästa kameran i detta prissegment, så betyder inte det att Canon (eller någon annan, typ Sony) aldrig någonsin kommer att komma ikapp igen. Innan D200:an släpptes var 20D ohotad kung i över ett år, och dom Nikonister som sålde av all sin utrustning då för att byta grämer sig säkert nu.
Å andra sidan, om du (Johan Wild) nu skall byta så gör det nu. Nikon släpper inte nya modeller lika ofta som Canon, och när dom gör det så ligger dom (oftast) mycket bra till i pris förhållande till prestanda/funktioner. Jag gissar att Canon med god marginal hinner släppa uppföljaren till 30D innan Nikon släpper uppföljaren till D200. Det är alltså nu som D200 är en ny och tekniskt överlägsen kamera. Om ett halvår kan det finnas andra modeller på markanaden som överglänser den, och då kanske det inte känns lika motiverat att sälja av sin utrustning för att byta märke (eller man kanske till och med ångrar sig om man precis bytt och inte hunnit lära känna sin nya utrustning). Bättre då att byta tidigt och njuta av sin mya kamera (man skall inte underskatta möjligheten att göra vänner och bekanta lite avundsjuka).
Till syvende och sist så är det bara du själv som kan avgöra om du skall byta eller inte. Tänk på att digitala systemkameror (tyvärr) är något av färskvara, medans objektiv har en längre livslängd. De objektiv du har nu tillhör ju inte det dyrare segmentet, och du har säkert funderat på att uppgradera några av dom (på vidvinkelsidan tex). Titta på utbudet av objektiv och fundera på vilka gluggar du skulle vilja ha om tex 5 år och välj sedan sida efter det. Visst kommer din 350D att ta lika bra bilder då som i dag, men vad dom kameror som finns då klarar av kan vi knappt spekulera om i dag. Och visst, det kommer att finnas nya, bättre, objektiv då också...
Inte alls, för att folk med DX-objektiv ska bli lika blåsta som EF-S ägarna krävs inte bara att Nikon släpper ett FF-hus utan även att de slutar släppa professionella DX-hus.Makten skrev:
Märkligt argument tycker jag (för jag antar att du är sarkastisk). Det är väl troligt att Nikon förr eller senare kommer med en FF-sensor, även om det tar några år, och då är alla Nikonägare då också "blåsta"?