Annons

D200 på tradera!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Gunnar D skrev:
"God tro" finns inte längre, du blir av med det du köpt och kan bli âtalad dessutom.

Känns löjligt men om lagen är sådan så är det väl så, även om man kanske skulle lägga krut på att ta fast säljaren istället för att "bestraffa" köparen!

Tack för ditt svar!

photonicdelousions skrev:
Känns löjligt men om lagen är sådan så är det väl så, även om man kanske skulle lägga krut på att ta fast säljaren istället för att "bestraffa" köparen!
Jag kan förstå att det skulle svida, men nog håller väl alla med om att den som blivit av med prylen ska få tillbaka den om möjligt?
Samt att den som säljer en stulen pryl inte ska få behålla pengarna?

Om A för en sak stulen av B som säljer den för X kronor till C.
Sedan uppdagas det att B har stulit den och sålt den till C, då är väl det enda rimliga att C ska ha tillbaka pengarna av B och A ska få tillbaka sin sak?

Gunnar D skrev:
"God tro" finns inte längre, du blir av med det du köpt och kan bli âtalad dessutom.
Begreppet Godtrosförvärv finns kvar: http://lagen.nu/1986:796#P3.

Jag tror att kraven för att kunna hävda godtrosförvärv har skärpts och om den riktiga ägaren hör av sig inom sex månader så blir man nog av med det. Hur det sedan fungerar med lösen och så vidare kan någon jurist säkert reda ut :)

Är man det minsta osäker kan man ju alltid avstå från att köpa. Dessutom kan man ju fråga efter serienummmer, orginalkvitto mm samt använda sunt förnuft.

bEPH skrev:
Jag kan förstå att det skulle svida, men nog håller väl alla med om att den som blivit av med prylen ska få tillbaka den om möjligt?
Samt att den som säljer en stulen pryl inte ska få behålla pengarna?

Om A för en sak stulen av B som säljer den för X kronor till C.
Sedan uppdagas det att B har stulit den och sålt den till C, då är väl det enda rimliga att C ska ha tillbaka pengarna av B och A ska få tillbaka sin sak?

Sant det du säger, men skulle du vilja ha tillbaka din säg 30D som varit borta i ca 6 månader som gått 14-20 tusen exponeringar mer? Samt att den kanske blivit misshandlad?

Jag hade nog snarare fixat det via försäkringar då framför att få tillbaka min pryl. Men jag håller med dig till fullo, och det jag menar är att det bästa i min mening är att man tar fast "säljaren" och så får han stå för kostnaderna dvs återbetalning till köparen samt ersättning till den som fått stulit sin pryl. Kan inte vara rätt att köparen samt "offret" ska vara de som råkar i kläm!

Man får helt enkelt hålla hårt i grejerna :)

Ok, det verkar skumt, men än har ingen blivit lurat. Folk budar ju som tossiga på de här auktionerna och om bara alla ser till att inte betala pengar i förskott så kanske ingen blir lurad.
Tycker det är fult att kalla någon bedragare innan faktum konstaterats.Och även om säljaren har 0 auktioner genomförda betyder INTE det att han är en bluffmakare. Man måste ju börja någonstans.

Fast personligen skulle jag inte våga betala in någonting i förskott till mr Dataperfekt.

Förstår inte riktigt problemet. Man bjuder på varan, säljaren skickar över Payson, paketet kommer, man ber postkassörskan titta när man öppnar. Vill man vara extra försiktig beträffande stöldgods(vilket man absolut bör, god tro fins ej mer, lagen säger att du som köpare ska kontrollera så varan ej är stulen, är den stulen har du inte kontrollerat tillräckligt noga,)så efter auktionen ber man säljaren om nr. på produkten, vilket man får kollat med polis.(be då även om polismannens namn som kör kollen).
Jag bjöd på en Canon 5D och vann auktionen. Säljaren skulle finnas i Danmark ptiset slutade på 14.000kr. I vilket fall kom ett mail som började med Dear sir.och skrivet på engelska. Jag skrev tillbaka att vi kunde sammanstråla var som helst i danmark för att göra upp affären och att min danska är bättre en min engelska. Nytt mail: Dear sir o.sv. plötsligt fans kameran i England och säljaren tyckte att jag skulle sätta in pengar till honom på ett konto. Skrev ett nytt mail och undradre var han hört att alla svenskar var idioter och fick inga fler mail.
Så länge man ej har betalat kan man inte heller bli lurad.
Hälsningar Lasse

Nej det har de ej. Men om man förklarar vad som gäller så har de alltid ställt upp på detta för mig(tre eller fyra tillfällen) Men vist kan de neka. Vitsen är att ha ett tillförlitligt vittne.

Vill du ha en D200 för runt 14000 med garanti och alla papper så skulle jag kolla i riktiga butiker i Deutchland, det finns många skumma säljare på tradera.

För ett tag sen så köpte jag ett minneskort där, sedan blev jag förvånad när jag fick en "gåva" från usa i posten.

Fredrik Calabrese skrev:
Vill du ha en D200 för runt 14000 med garanti och alla papper så skulle jag kolla i riktiga butiker i Deutchland, det finns många skumma säljare på tradera.

För ett tag sen så köpte jag ett minneskort där, sedan blev jag förvånad när jag fick en "gåva" från usa i posten.

Gåva? Säker på att det inte var för att bespara dig tull/momms osv?

Bara undra :)

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto