Annons

D200 och batteri (storförbrukare?)

Produkter
(logga in för att koppla)

gbjerne

Aktiv medlem
Är i valet och kvalet huruvida jag ska uppgradera till en D200 eller D2X. Egentligen har jag nog bestämt mig för D200an men sen har man hört en hel del angående dess batteriförbrukning..

Hur många bilder får ni ut på en laddning, utan batteripack, med batteripack samt med 6 st AA batterier?

Alla erfarenheter är välkomna

Gustaf
 
gbjerne skrev:
Är i valet och kvalet huruvida jag ska uppgradera till en D200 eller D2X. Egentligen har jag nog bestämt mig för D200an men sen har man hört en hel del angående dess batteriförbrukning..

Hur många bilder får ni ut på en laddning, utan batteripack, med batteripack samt med 6 st AA batterier?

Alla erfarenheter är välkomna

Gustaf

Jag har en D70 och en D200 och nog drar D200 mer batteri utan tvekan. Troligtvis delvis beroende på hur flitigt man använder den stora displayen. Jag tycker inte att batterikapaciteten är en nog bra anledning att INTE köpa en D200 med tanke på vilken fin kamera det är i övrigt. Jag köpte nästan omgående ett par extrabatterier och har inte tänkt på saken sedan dess. Några siffror kan jag tyvärr inte ge dej, men visst slukar den mer ström än D70 och konstigt vore väl annars, med tanke på snabbhet och display bla.

/K
 
Har D200 + batterigrep med 2 batterier i och har aldrig överhuvutaget reklekterat över att batterierna skulle vara dåliga...

Så kör på en D200 du!
 
Visst stämmer det att D200 drar mer än t ex D70, men det är svårt att säga hur mycket mer. Jag har också två batterier och klarar mig galant på det. Aldrig haft några problem, snarare har det varit tillgången på minneskort som i så fall begränsat fotograferingen.
/Nonno
 
Senaste dagen jag var ute tog jag 470 bilder och då var det ca 20% batterikapacitet kvar när jag kom hem. Räcker gott för mig.
 
Svårt att jämföra med D70 - den har ju en helt otrolig batteriprestanda. Man kan ju tro att hela kameran är en enda stor solcell.

Så vid bytet från D70 till D200 är väl detta det enda negativa med D200 (även med batterigrepp). Men då var man ju grymt bortskämmd från D70. Jämför man D200 med ex vis jobbets junkkamera Canon 300D så är batteriförbrukningen på D200 att betrakta som helt normal.

// Maxe
 
När jag nyligen var på semester, tog jag 650 bilder utan att byta batteri, hur många bilder jag kunde ha tagit vet jag inte, för minneskortet tog slut. Så om du skaffar två batterier behöver du inte oroa dig för att det inte skulle räcka.
 
VR

Tänk på att VR objektiv bidrar till högre strömförbrukning.

Jag märkte stor skillnad på strömförbrukningen på min D70 när jag använde Nikons 24-120 VR glugg.
 
Snacket om D200:ans batterikapacitet kom i början, och det var mest p.g.a. att vi är så dåliga på att läsa manualen...

Bl.a. så behöver kamerans interna batteri två dagars full laddning från det externa batteriet, och om inte det externa batteriet är fullt så tar det längre tid att ladda upp det interna batteriet...

Dessutom så har D200 en avancerad batterimätare i kameran, som inte har en aning om batteriets kapacitet i början. Om då dessutom det interna batteriet stjäl ström i början, så får ju batterimätarn "spel" och anger alldeles för låga batteritider.
Efter ca tio uppladdningar av batteriet så har batteriet och kameran blivit riktiga "kompisar".

Hälsningar

Adam
 
Verkar ju inte så förfärligt i alla fall;p Handhavandet med D200an gillar jag skarpt just som bildkvalitén men batteritiden är viktig för mig då jag under långa perioder är på resande fot. Men iofs har min D1X klarat sig relativt bra och den lär ju bli slagen av D200an med hästlängder..
 
Glömde att säga att AA-batterier tillsammans med batt.packen på D200, inte är annat än en riktig, riktig NÖDLÖSNING.

Klarar du av att kräma ur 30 bilder ur dina nyinköpta Duracell batterier, så har du klarat dig bra...

//Adam
 
Igår tog jag 1500+ exponeringar med min D200 och ett batteri i batterigreppet.

Varav 150 var Jpeg Medium medans resten var Jpeg Large.

Så ja för mig duger batteriet gott.
 
Tyckaren skrev:
Glömde att säga att AA-batterier tillsammans med batt.packen på D200, inte är annat än en riktig, riktig NÖDLÖSNING.

Klarar du av att kräma ur 30 bilder ur dina nyinköpta Duracell batterier, så har du klarat dig bra...
Då klarade jag mig tydligen VÄLDIGT bra, för jag fick ut runt 80-90 bilder med IKEA:s alkaliska batterier. Visserligen var då LCD, ljusmätning etc satt på sina min-tider. Å andra sidan hade jag säkert fått ut över 100 bilder om jag stängt av LCD:n helt. Med JPEG hade det kanske blivit dubbla antalet?

Som jag ser det: fullt tillräckligt som nödlösning; motsvarar ju 2-3 rullar film -- som *nödlösning*.

Med 2700mAh NiMH AA-celler klarar man sig (i stort sett) lika bra som med originalbatterierna.
 
Re: VR

SmashingPumpkins skrev:
Tänk på att VR objektiv bidrar till högre strömförbrukning.

Jag märkte stor skillnad på strömförbrukningen på min D70 när jag använde Nikons 24-120 VR glugg.

Jag har samma erfarenhet när jag använt 70 - 200 VR till min D200, verkar ta massa kraft att driva.
/Nonno
 
Re: Re: VR

nonno skrev:
Jag har samma erfarenhet när jag använt 70 - 200 VR till min D200, verkar ta massa kraft att driva.
/Nonno
Runt 10% av batteriet är en siffra som t.ex. Thom Hogan nämnt (om man använder VR hela batteritiden, förmodar jag).
 
Hej

Har fått ut bortåt 700 bilder och då både NEF och JPG Large på ett fullt laddat batteri, som då varit använt cirka femton laddningar.

Har aldrig haft behov av fler bilder på en session för min del.

Problemet är väl i dag att INGEN har original Nikon-batterier till D200 hemma att sälja. (Pirat finns har jag sett men vem vågar använda sådana?)

Fride
 
Kan bara verifiera vad övriga skrivit här i tråden.

I början så gnällde jag också lite över att batteriet tog slut för fort.. tills jag läste vad Nikon skrivit i början när kameran är nu.. så "äter" det interna batteriet en hel del.. Men nu så är det problemet helt borta..

Däremot, som sagt, när jag sätter på mitt 80-200 mm så märker jag att det drar en del från batteriet, likaså mitt macro.

Jag har inte mätt hur många bilder jag kan ta på en laddning, som sagt, det beror ju mycket på vilken glugg jag använder.. men jag har två batterier och har ännu inte blivit batteritorsk om man säger så.

Jag har också från första stund varit noga med att alltid dra ut batterierna i botten och sedan ladda dom fullt varje gång... Jag använder också kortläsare när jag läser över bilderna i datorn.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.