Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D200 - Komprimerad RAW ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lionheart

Aktiv medlem
Vem kör med komprimerad RAW?
Är det isåfall bara för att spara diskutrymme eller tycker ni helt enkelt inte det är värt att köra okomprimerat?
 
Brukar inte köra komprimerat, men det var bra att det fanns när jag fotade på en festival och hade bara 6 gig med mig.
Fick med mig över 500 bilder hem .
:eek:)

Vet inte om man kan se någon skillnad mellan komprimerad och okomprimerad rå.

/Johan
 
Finns inga synbara skillnader enligt mina egna tester med d2x och en drös andra som har testat och verifierat detsamma. Googla och läs.
mikael
 
Komprimerad RAW? Nu har jag missat något. Det måste väl vara en oförstörande komprimering? Annars är det väl inte råformat. Rå för mig betyder just "rå", d.v.s. obehandlad bildinformation direkt ifrån sensorn. Signalnivå för var och en av alla röda, gröna och blå pixlar helt enkelt. Inga interpolerade pixlar med var sitt RGB-värde, ingen komprimering typ JPEG. Jag förstår inte riktigt hur en komprimerad rå-fil skulle se ut (om den inte är "zippad" eller liknande), eller har jag missuppfattat något?
 
Raw är inte alltid så "raw" som många tror, det händer mycket innan den sk rawfilen skrivs över på kortet internt i kameran.Canon som ex har komprimering av sina rawfiler. Mer kan du läsa om du googlar på exv compress raw.
mikael
 
Senast ändrad:
David G skrev:
Varför skulle man inte komprimera den? coolt med stora filer? tar det lång tid?

Nikons kompression är lite förstörande, men skall inte synas. Står i manualen till d200:an.
Men är man nojjig så är man.
 
Med D100 fotograferade jag utan komprimering, men komprimerade vid DNG-konverteringen i efterhand för att spara backuputrymme (betydligt trängre sektor än diskutrymme...). Med den kameran var komprimering i kameran inget alternativ eftersom den var så långsam på det. Hur är det med D200, blir den saggigare av att köra komprimerat?
 
jimh skrev:
Med D100 fotograferade jag utan komprimering, men komprimerade vid DNG-konverteringen i efterhand för att spara backuputrymme (betydligt trängre sektor än diskutrymme...). Med den kameran var komprimering i kameran inget alternativ eftersom den var så långsam på det. Hur är det med D200, blir den saggigare av att köra komprimerat?

Nej jag ser ingen skillnad. Jag hade samma upplevelse som du med D100.
Hans
 
Tack för era svar. jag tror jag kommer börja köra komprimerad raw istället i min D200. Dels för att hålla nere storleken på filerna, därmed kunna ta fler kort på mitt 2GB minneskort men också för att snabba upp processen i efterbehandlingen.
 
40-talistfråga om RAW jfr. JPEG

1. Med RAW kan jag förstora bilderna mer med bra detaljrikedom?
2. Med RAW ökar detaljrikedomen jfr JPEG med bästa upplösning?
3. Med RAW ökar möjligheten till skärpa jfr JPEG, t.ex. fåglars fjäderdräckt
4. Kan jag använda RAW i Nikons Picture Projekt?
Tacksam för svar!
Björn E.
P.S. Använder f.n. D70 och D70s med siktet mot D200. D.S.
 
Re: 40-talistfråga om RAW jfr. JPEG

Scenic46 skrev:
1. Med RAW kan jag förstora bilderna mer med bra detaljrikedom?
2. Med RAW ökar detaljrikedomen jfr JPEG med bästa upplösning?
3. Med RAW ökar möjligheten till skärpa jfr JPEG, t.ex. fåglars fjäderdräckt
4. Kan jag använda RAW i Nikons Picture Projekt?
Tacksam för svar!
Björn E.
P.S. Använder f.n. D70 och D70s med siktet mot D200. D.S.

Enkla svar:
1. JA
2. JA
3. JA
4. JA, det tror jag. Annars använd Nikon View/Capture
 
Hi folks

Faktum är att åtminstonde D2X blir snabbare när du använder komprimerad RAW. Skriv/lästiden till kortet minskar mer än vad det tar för processorn i kameran att göra själva komprimeringen, mao Processorn arbetar snabbare än vad kameran klarar av att skriva/läsa till/från kortet.

Mankan
 
Mankan G skrev:
Hi folks

Faktum är att åtminstonde D2X blir snabbare när du använder komprimerad RAW. Skriv/lästiden till kortet minskar mer än vad det tar för processorn i kameran att göra själva komprimeringen, mao Processorn arbetar snabbare än vad kameran klarar av att skriva/läsa till/från kortet.

Mankan
Håller med dig men det har endast betydelse om jag tar så många bilder i ett svep, att jag fyller bufferten (cirka 20st) vilket jag sällan gör. Med D100 får man vänta flera sekunder innan det går att ta nästa bild om man använder komprimerad NEF, kan inte mäta tiden nu, min son använder den kameran och han finns 15 mil bort.
Hans
 
Männen bakom råkonverteraren Bibble menar att det är i högdagrarna som komprimeringen tar information så att i svåra motiv med hög kontrast så skulle man kunna få ut mer av bilden om NEF inte komprimeras.

Högdagrarna är ju lite av ett problem med Nikon så om det stämmer så är det värt att inte komprimera.

Nikon själva säger att det är en förstörande komprimering, men att det inte går att säga att man tappar bildkvalitet i vissa givna situationer, utan det är mer oförutsäjbart när.

Värt att nämna att på Nikon anser att okomprimerat är standard (se hur de redovisar kapacitet på minneskortet) med möjlighet till komprimering om man vill. (Gäller givetvis bara kamerorna i proffssegmentet där man kan välja).

Själv har jag inte gjort några egna tester att ha någon input i frågan från.

/Erik
 
Hi folks

På D100:an är komprimerad NEF standard.

På D100 tar det ca 40 sekunder att slutföra skrivandet av en komprimerad NEF jämfört med ca 5-10 sekuner för en okomprimerad till minneskortet.

Bufferten rymmer konstigt nog fortfarande lika många som om du använder okomprimerad NEF. Problemet är således inte själva storleken på bufferten utan att själva processorn är långsam med att utföra själva komprimeringen.

Du kan visst fortsätta fotografera med D100 efter att du har tagit en komprimerad NEF, bufferten rymmer lika många bilder oavsett vilken variant av NEF du har valt.

Problemet med komprimerad NEF och D100:an dyker upp om du vill ta fler bilder än vad bufferten rymmer innan kameran har komprimerat och skrivit bilderna till kortet. Tilläggas skall att kameran inte är låst tills hela bufferten är tom. Så fort som den är klar med en bild kan du plåta nästa.

Jag slutade rätt tidigt att använda komprimerad NEF på min D100. Vid okomp NEF är den snabbare än vad jag kan mäta. Har i stort sätt aldrig "nått i taket" rörande bufferten förutom på vissa sportevanemang.

Mankan
 
Jag snackade med Eric Hyman om skillnaderna mellan Nikons komprimering Canon och fick detta svar.

Compresed files are a way to make the data take up less space at the expense
of taking longer ot open and potentially loosing some detail.

Canon Compressed files are lossless.

Nikon Raw files are not.

Eric

Men återigen, i de försök jag har gjort samt flera andra så såg varken jag eller de någon skillnad i färdig bilds uppräkning dvs från Nef och Nef komprimerad, testad kamera var d2x
Mikael
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.