Annons

D200/Fujifilm s5

Produkter
(logga in för att koppla)
schaki skrev:
Iso 400 såg inte roligt ut det heller.
Förhoppningsvis är det elektroniken som spökar, och inte sensorn.

Det här får dem allt ordna, om dem nu har för avsikt att få folk att köpa S5 istället för D200.

Jag undrar lite om det verkligen går att få allt i en sensor som uppenbarligen inte får kosta för många slantar?

Se vad Imaconbakstyckena till HBL kostar. Där får du ju huset på köpet i stort sett och lär kunna köpa 10-15 S5/D200 för samma peng.

Bakstyckena för MF levererar väl inte heller höga ISO.


mvh
Johan
 
Står ingenstans att den supportar High Speed flash mode som D200an och andra professionella Nikonkameror gör.

Undrar om de glömt detta eller bara missat det i specen. S5an har ju Nikons iTTL men det kan ju finnas politik bakom också. Nikon har ju bara HS på de dyraste kamerahusen (om man nu kan kalla D200 för dyr i sammanhanget).

Skall verkligen bli kul att följa utvecklingen.

Trist också att knappar byter plats jämfört med D200an. Det är en enorm fördel när man, som i mitt fall, kan hitta alla funktioner på samma ställe. D200/F100.

/AnWi
 
AnWi skrev:
Står ingenstans att den supportar High Speed flash mode som D200an och andra professionella Nikonkameror gör.

Undrar om de glömt detta eller bara missat det i specen. S5an har ju Nikons iTTL men det kan ju finnas politik bakom också. Nikon har ju bara HS på de dyraste kamerahusen (om man nu kan kalla D200 för dyr i sammanhanget).

Skall verkligen bli kul att följa utvecklingen.

Trist också att knappar byter plats jämfört med D200an. Det är en enorm fördel när man, som i mitt fall, kan hitta alla funktioner på samma ställe. D200/F100.

/AnWi

ja, hm, inte så mycket utveckling av sensorn verkar det som, tydligen har fujifilm en rätt liten styrka som sysslar med utveckling av S5:an,
lite lustigt nästan att man friskar på i reklamen som om dom hade byggt kamerahuset själva..lite svårt att dölja ursprunget liksom..
=)

tycker S5:an har hamnat lite på efterkälken, 12MP-bilder och fina jpg:ar är jättebra för stressade bröllopsfotografer som gärna slipper att efterbehandla 1000 RAW-bilder, visst, men i övrigt så vet jag inte vem som skall lockas att köpa s5:an,

nä lite besviken e man, hade hoppats på lite mer från fuji,

UVIR-modellen av S3 var ju en typisk "sell-out" av gamla överblivna hus, där man bara tagit bort AA-filtret, nog för att CSI är poppis nu, men inte e det så många som köper en UV/IR anpassad fujikamera för det..
 
Goran skrev:
ja,
nä lite besviken e man, hade hoppats på lite mer från fuji,

Jo, onekligen en besvikelse. Hur i... kan dem sumpa chansen att skapa lite av en storsäljare.

Dem har ett bra hus till förfogande, och Nikon har bäddat för en Fuji-framgång genom att röra upp det med sin D200 sensor som inte matchar den i 5D, när det kommer till brus.


Kan ju iaf hoppas att Fuji fixar signal-hanteringen, om det nu var den som genererade bruset i S3an.
 
Nu har jag inte fotograferat med S3 Pro, men det verkar på de som har gjort det att S3 Pro har ovanligt lite brus även på höga ISO.

Så är det bara dessa reklambilder som ni baserar era negativa utlåtanden på, eller har någon av er erfarenhet av kameran?

Min tolkning av vad jag läst om S3 Pro så ska den ha marknadens bästa sensor.

Synd att S5 Pro fortfarande har bara 6 MP. Annars hade det varit väldigt intressant.

/Erik
 
Prestandan på höga iso bryr jag mig inte om eftersom jag bara skall använda kameran för landskapsbilder och dyligt på 200iso, dom höga iso bilderna får min D2Hs fixa, vilket den förövrigt klarar utav med bravur.

Undrar hur länge vi får vänta på tester och bildresultat ?

kent.
 
eon skrev:
Nu har jag inte fotograferat med S3 Pro, men det verkar på de som har gjort det att S3 Pro har ovanligt lite brus även på höga ISO.

Så är det bara dessa reklambilder som ni baserar era negativa utlåtanden på, eller har någon av er erfarenhet av kameran?

Min tolkning av vad jag läst om S3 Pro så ska den ha marknadens bästa sensor.

Synd att S5 Pro fortfarande har bara 6 MP. Annars hade det varit väldigt intressant.

/Erik

jo, bruset är förhållandevis lågt i testet på depreview.com, men dpreview.com gör lite mer ingående mätningar nu för tiden, (mätning även i "black patch", alltså lågdager), och där brukar Canon regera..

sen uppstår också ett visst brus i övergången mellan R och S pixlarna, (fenomenet visas på dpreview också)

Nu är ju 10MP standard och från D200 går det att få i princip brusfria utskrifter från ISO1600 i A4 också, (rätt exponerat)

FOTO skrev tyckte ju att s3:an var bra men värd 10000 mer än 20d var den inte riktigt..
 
Zoso skrev:
Prestandan på höga iso bryr jag mig inte om eftersom jag bara skall använda kameran för landskapsbilder och dyligt på 200iso, dom höga iso bilderna får min D2Hs fixa, vilket den förövrigt klarar utav med bravur.

Undrar hur länge vi får vänta på tester och bildresultat ?

kent.

det lär väl dröja en bit in på 2007,

nog kan s5:an passa för landskap, men hade gärna sett lite högre upplösning för det,
D200 på ISO100-200, verkar ha lägre brus än S3 dessutom, men s5 kommer säkert ner på samma nivå
 
Goran skrev:
(...) från D200 går det att få i princip brusfria utskrifter från ISO1600 i A4 också, (rätt exponerat)

Det skulle jag gärna vilja se... :-]


S3an är enligt min erfarenhet överlägsen både Canon och Nikon när det gäller brus. S5an lär inte bli sämre.

Nyss hemkommen från en späckad dag på Photokina är jag mycket intresserad av S5an. Vi vanliga dödliga fick inte klämma på den, men eftersom skalet är identiskt med D200 är den mycket bra på den punkten. Sedan återstår det att se vad Fujis insida kan prestera.

Upplösningen i stort format (30x40 och större) ser tyvärr inte bättre ut än S3an, skarpa konturer är luddiga och pixlarna "spricker". Men, det finns ju andra kvaliteter i en bild...
 
Har deras lkilla F30 vilken ger väldigt fina bilder även på högt iso. Förstår inte varför de inte skulle kunna göra en Dslr - sensor med samma egenskaper. Eller?
 
pareli skrev:
Det skulle jag gärna vilja se... :-]


S3an är enligt min erfarenhet överlägsen både Canon och Nikon när det gäller brus. S5an lär inte bli sämre.

Nyss hemkommen från en späckad dag på Photokina är jag mycket intresserad av S5an. Vi vanliga dödliga fick inte klämma på den, men eftersom skalet är identiskt med D200 är den mycket bra på den punkten. Sedan återstår det att se vad Fujis insida kan prestera.

Upplösningen i stort format (30x40 och större) ser tyvärr inte bättre ut än S3an, skarpa konturer är luddiga och pixlarna "spricker". Men, det finns ju andra kvaliteter i en bild...

jo, nåt visst är det med S3-bilderna, dom SER bra ut, men mätmässigt är s3 inte direkt i topp på alla punkter, och det är väl det som vissa hakat upp sig på...

gjorde ett test (med D200) i ett annat sammanhang av brusreducering i olika RAW-konverterare:

http://www.knutas.com/nx_vs_c1_vs_acr_iso1600/

Utskrivet i motsv 33x22 cm så är det svårt att se nåt brus i bilden NX_NR_8_3_ (andra raden tredje bilden från vänster).

lågt brus är dock en sak, lågt brus med bibehållna detaljer är en annan, börjar man skriva ut i A3 så visar sig skillnaderna i detaljupplösning tydligare. S3 klarade sig bra mot D70/D100/20D men nu är konkurrensen lite hårdare.

Dock kan S5 mycket väl vara en perfekt "kompromiss" mellan upplösning, brus och dynamiskt omfång om man håller sig till normala utskriftsstorlekar.
 
yogi skrev:
Har deras lkilla F30 vilken ger väldigt fina bilder även på högt iso. Förstår inte varför de inte skulle kunna göra en Dslr - sensor med samma egenskaper. Eller?

det hoppas vi på,
men upplösningsmässigt ligger dom efter,
att kombinera hög upplösning och lågt brus är svårt,
 
Jag fotade en evenemang med S3 Pro igår och jag är helnöjd med resultaten. Jag körde JPEG och jag upplever det som att S3:an t.o.m. har bättre brusegenskaper än 20D. Jag är verkligen kanonnöjd med bildkvalitén! Dock är ju inte huset det bästa. Det är inte så dåligt som alla tester säger, men sökaren hade gärna fått vara större samt hade den gärna ha fått ha snabbare AF. Jag har iaf beställt en DK-21M magnifier till den så den hjälper kanske lite..
Har S5 lika bra bildkvalité och antagligen en gnutta bättre vilket den antagligen kommer ha, samt i ett D200 hus så tror jag inte valet blir så svårt för mig iaf..
 
Goran skrev:
det hoppas vi på,
men upplösningsmässigt ligger dom efter,
att kombinera hög upplösning och lågt brus är svårt,

I RAW format har S3 Pro minst lika hög upplösning som 20D. När behöver man mer? Jag vet att vissa behöver det vid vissa tillfällen, men fördelarna med de fina färgerna, minimalt brus och enormt dynamiskt omfång väger verkligen upp och syns antagligen mer i den slutliga utskriften.
 
Jag har använt Fujifilm S3 Pro en del. Sökaren är inget vidare. Jag använder DK-21M och Katzeye fokuseringsskiva. Det är enkelt att fokusera manuellt med denna sökarskiva. Kameran är ganska långsam.

Bildkvalten är mycket bra och kameran fixar högdagrarna mycket bättre än D200 och D2X. Upplever konvertering av RAF filerna med HU bättre än med PS-CS2.
 
Patrik,
Katzeye fokuseringsskivan är frestande, men när S5:an nu närmar sig känns det som att man inte vill lägga för mycket pengar på S3:an. Eller kommer den här fokuseringsskivan funka på D200/S5 också?
 
MartinB skrev:
I RAW format har S3 Pro minst lika hög upplösning som 20D. När behöver man mer? Jag vet att vissa behöver det vid vissa tillfällen, men fördelarna med de fina färgerna, minimalt brus och enormt dynamiskt omfång väger verkligen upp och syns antagligen mer i den slutliga utskriften.

funderade bara lite på om S3:an tappar mer detaljer på ISO1600 än 20D t ex. D200 tappar en del detaljer vid ISO1600 men på A4 (300+DPI) så syns det knappt, man måste upp i A3 för att se nån skillnad.

Tyckte bara att ISO1600 bilderna från S3 innehöll mer färgbrus än jag hade väntat mig, men det beror säkert på nivå av brusreducering etc.

Dynamiska omfånget (DR) för S3/s5 vid ISO1600 lär vara större än hos både 20d och D2000, D200 tappar ju en del DR vid ISO1600, vilket e lite tråkigt,

ska bli mycket intressant att testa s5 mot D200,
 
Senast ändrad:
Piscovery skrev:
Jag har använt Fujifilm S3 Pro en del. Sökaren är inget vidare. Jag använder DK-21M och Katzeye fokuseringsskiva. Det är enkelt att fokusera manuellt med denna sökarskiva. Kameran är ganska långsam.

Bildkvalten är mycket bra och kameran fixar högdagrarna mycket bättre än D200 och D2X. Upplever konvertering av RAF filerna med HU bättre än med PS-CS2.

HU kostar väl extra, eller följer den med kameran nu för tiden?

depreview verkade ju inte gilla HU, men testet gjordes ju för ett bra tag sen, vilken version är den på nu?

gillar inte heller ACR/CS2..
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.