Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D200 Firmware Uppdatering 2.00

Produkter
(logga in för att koppla)
Tänk om de kunde fixa så att HS flash fungerade med internblixten. Jag har D200an inställd så att jag i motljus kan använda SB-800an och korta tider.
Har jag sedan, av någon anledning, inte med mig SB-800an och behöver blixt blir det rejält överexponerat. Visst, det är slarv att inte kolla ordentligt först men ibland är det bråttom.

Det borde inte vara annat än firmware. Blixten klarar ju iTTL med allt vad det innebär av repeterande korta blixtar.

/AnWi
 
2.0 + Sigma

Nikon har smugit in ytterligare ändringar i v2.0. Nu funkar AF-On knappen även med Sigma objektiv. I alla fall min 100-300. Mycket bra. Slipper nu skicka in Sigman för moddning.
 
Funkar inte

Tycker att jag följer instruktionerna på nikons sida. Ändå "känner" inte kameran att jag kopierat uppdateringen till kortet. urrk..
 
Re: Funkar inte

Tomas Öberg skrev:
Tycker att jag följer instruktionerna på nikons sida. Ändå "känner" inte kameran att jag kopierat uppdateringen till kortet. urrk..
Har du lagt de uppackade filerna i roten på kortet? Jag gjorde först tavlan att läga dem i en mapp och då gick det inte så bra.
 
Re: 2.0 + Sigma

dagge88 skrev:
Nikon har smugit in ytterligare ändringar i v2.0. Nu funkar AF-On knappen även med Sigma objektiv. I alla fall min 100-300. Mycket bra. Slipper nu skicka in Sigman för moddning.

Hmm, var det så enkelt? Lite onödigt att Sigma gjorde en pudel i så fall, och åtog sig att ta in objektiv för omshipning?
 
AnWi skrev:
Det borde inte vara annat än firmware. Blixten klarar ju iTTL med allt vad det innebär av repeterande korta blixtar.
Tyvärr kan det vara mer än bara firmware. Den interna blixten är ju ganska klen redan från början och ska den behöva dra av ett gäng blixtar så kommer den inte kunna prestera så mycket längre.

Bara som tankejympa. Ledtalet på en SB-800 är 38 (ISO 100, 35mm zoomposition). Sätter man den på en F5 och ställer in 1/300 snabbt blixtsynkroniseringsläge ska den enligt manualen då ha ledtal 14. Skulle motsvarande gälla för en inbyggd blixt på en D200 skulle den få ett ledtal på kring 4,5 vilket ger tämligen klen räckvidd (1,5m med en f/2,8-glugg på full öppning).
 
Re: Re: 2.0 + Sigma

Per skrev:
Lite onödigt att Sigma gjorde en pudel i så fall, och åtog sig att ta in objektiv för omshipning?
Har Sigma gjort en helomvändning i frågan från att tidigare hävdat att det inte var deras fel?

Jag trodde detta var vanlig kundservice från tredjepartstillverkarna för att behålla sina nöjda kunder.
 
Tomas Öberg skrev:
Jag lägger dom direkt på F: (som kameran kallas) i "den här datorn". Kameran inställd på mass..USB.
Jag har precis samma problem. Fast jag tycker att jag gör som det står hittar inte kameran uppgraderingen.
 
Ni som har problem har möjligtvis inte använt Lexar eller Microdrive?

2. Formatera ett godkänt CF-kort i kameran (Microdrive kort kan inte användas).

3. Anslut D200 kameran till datorn (i MSC USB-läge) eller använd en CF-kortläsare (om du kopierar uppgraderingen till minneskortet bör du inte använda en Lexar Media JumpShot USB-kabel. D200 Uppdateringen utförs i så fall kanske inte på rätt sätt).
 
Problem med Firmware uppdatering D200

Hej!

JAg har problem med att få kameran att hitta den nya Firmware`n på mitt CF-kort Sandisk III Extreme 2.0GB. Jag har gjort exakt som det står på Nikons hemsida men utan något resultat. Jag har testat direkt kabel till kameran, kortläsare och laddat hem programvaran flera gånger. Är det någon mer som haft samma problem? Någon med en lösning?
 
Hej,

jag hade problem med att min D200 inte känner av firmware update filerna ifrån nikon.se under roten på CF kortet. Laddade ned firmware update ifrån nikon.co.uk och upptäckte att .bin filerna hade andra namn än på nikons svenska supportsida. Med nedladdningen ifrån den "engelska" siten så funkar det perfekt. Jag vill minnas att filerna skall heta A2000200.bin och B2000200.bin och ingenting annat.
 
Då har man uppdaterat. Hade hoppats att räknaren som visar antal bilder kvar på kortet skulle börja ta hänsyn till skillnaden mellan RAW och komprimerad RAW, men nej :-(
 
Tack Patrik!

Märkligt att Nikon Sverige inte kan göra detta rätt. Skandal. När jag ringde dom så ville dom att jag skickade in min kamera. Kanske bättre att dom lägger upp rätt filer.
Nikon Sverige skärp Er.
 
Fel filer hos Nikon.se från början.

Orsaken till att alla inte lyckats uppdatera sin firmware för D200, var att filerna hade fel namn hos Nikon.se. De hette där tidigare AD2000200 och BD2000200. Nu har Nikon.se ändrat detta och det verkar fungera nu.
 
Mail från Nikon.

Hej Jörgen,

Det har tyvärr blivit ett fel på namnet till firmwarefilerna. Om dina filer heter AD200200.bin och BD200200.bin ska du byta namn på dem. Tag bort "D" och sätt in en extra nolla i det första "200". Filerna ska alltså heta A2000200.bin respektive B2000200.bin. Därefter går det nog bra med uppdateringen.

Med vänliga hälsningar

Roger Algehov
Nikons Europeiska Support
www.europe-nikon.com/support
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.