Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D200/D90/D??? När kommer den?

Produkter
(logga in för att koppla)
Om du Magnus sätter saker och ting i ett perspektiv så kostade en kamera med 6 milj pixlar då 250000:-
Nikon eller Canon hus med kodak chips
En d30 34000:- (om jag minns rätt)
D1 som var ett pro.hus var alltså mycket bra och billig för tidningsbruk jmf med det som fanns.
Canon var helt tagen på sängen och fick sätta in alla resurser för att svara.Canon hade ingenting i samma prisklass.

Mikael

Senast ändrad:
Som kuriosa kan jag berätta att jag blev erbjuden att köpa Nikon/Kodak proffshus av Kodakchefen några Photokina tillbaka sedan för det låga priset 175000:- + moms.
Jag valde att avstå
Mikael

macrobild skrev:
Om du Magnus sätter saker och ting i ett perspektiv så kostade en kamera med 6 milj pixlar då 250000:-
Nikon eller Canon hus med kodak chips
D1 var alltså mycket bra och billig för tidningsbruk jmf med det som fanns.
Canon var helt tagen på sängen och fick sätta in alla resurser för att svara.Canon hade ingenting i samma prisklass.

Det stämmer inte.

Canon Eos 1D har inte varit något framstressat projekt som Nikon D1 tvingat fram.

Projektet bakom 1D startade runt 1994 och parallellt började utveckling av modellerna 3, 1V och 1D.

Nikon D1 var mycket riktigt mycket billigare än övriga kameror när den kom, och möjligtvis var Canon förvånade över att Nikon släppte en kamera som inte riktigt var bra. Canon valde att sitta lungt och släppte sin 1D ungefär ett år senare med både högre upplösning och avsevärt större dynamiskt omfång.

Canon D2000 dog givetvis när Nikon D1 kom, men du tror väl inte Canon stressade fram 1D på ett år? Det tar längre tid än så att ta fram en modell. Snarare var det så att Canon ansåg att deras första egna proffs-digital skulle bli riktigt bra och inte ett hastverk som Nikon D1.

Nikon D1H är var Nikon D1 borde varit för borta.

Ekonomiavdelningarna tvingade bort filmhusen och köpte in Nikon D1, ofta trots fotografernas protester. På Mitt-i-tidningarna i Stockholm höll fotograferna stånd och fick behålla filmhusen tills 1D kom och det var ju rätt gjort sett i backspegeln. Visst hade Nikon D1H också funkat.

Under lång tid hade inte Canon något som svarade upp mot Nikons kamera. Eftersom Canon inte hade något så var Nikon tillräckligt bra för tidningar, att de valde denna. Sedan kan jag inte förstå hur du kan påstå att Nikon var ogenomtänkt, dålig. Canon hade ingenting att konkurrera med förrän 1d kom
Mikael

Senast ändrad:
Vadå mitt i stockholm. Kolla expressen som körde digitalt med digitalkameror från Lillehammer OS. Upplösningen var dålig,kass, men de var först med bilderna.
Allt måste sättas i ett perspektiv.
Nikonkameran kom lägligt, var billig och ensam en lång tid.
Mikael

Senast ändrad:
Du har rätt att Nikon D1 var billig när den kom, kostade en tredjedel än tidigare kameror.

Men min poäng är att om Nikon hade väntat lite med D1 så hade den antagligen blivit bättre.
Att jag påpekar detta är för att du tidigare påstått att Nikon alltid kommer med en bättre modell efter Canon - i fallet D1 vs 1D så var det tvärt om.

Och det vidhåller jag. Genomtänkta vad det gäller handhavande, menyer, ergonomi mm.
Nikon hade det enda proffshuset på marknaden som inte kostade skjortan, att sedan Canon kommer med en bättre kamera vad det gäller bildkvalitet ett år senare är oomtvistligt. Men under ett år fanns det inget, historiskt sett
mikael

Ok killar, kan ni släppa märkeskriget nu? Det får ni gärna sköta i vs forumet istället, här är jag sugen på att läsa alla heta rykten om D200.

Visst är det lite komiskt att vi tycks bli supporters som håller på "vår" tillverkare? Om det bara vore den rationella aspekten - att vi vill slippa byta system och att vi vill ha tillgång till bra kamerahus - så vore det ju sin sak. Men handen på hjärtat, visst vill många av oss att "vår" tillverkare skall vara bäst i varje prisklass - även i prisklasser som vi inte har råd med?

Förstår jag inte alls. Hade Contax fixat sin programvara till sin 6mpix kamera för några år sedan så hade jag antagligen suttit här med ett bra kamerahus, säkerligen idag vidarutvecklat till dagens standard och dessutom med de bästa gluggarna på marknaden.
Mikael

Ok lite lösa rykten från min lfh* :) ta det därefter...
Han är nyss hemkommen från en asientripp där han varit på besök hos nikonfabriken, när jag frågade om en eventuell d200 skrattade han mest lite hemlighetsfullt och sade till mig, jovisst kommer det modeller i höst, en semiproffsmodell bla. Han hade sett någon prototyp tydligen. Jag orakde inte pressa honom på mer information än så, men nu kan man bara hoppas på att han har rätt.......tids nog får man ju se.

* = lokal fotohandlare

Hoppas Att d200 kommer snart

Jag bli togig med min D70s & D2X ör för dyr för mej

Vad jag saknar på D70s är 3 saker
1. Multi-CAM 2000 Autofocus
2. Stor Viewfinder
3. ISO 100 med low noice

Om camera har 6 8 eller 10 mio. pixels är sekuntär

Jag hoppas att min julpresent ska vara en D200

Lambis

Javvist kan man bytta men för mej som är untervatten photograf är Nikon No1

Bättre WA Objective & Spot Autofocus

Lambis

Jag är nöjd med mina D100:eek:r. Det enda jag är intresserad av är större buffer, de kan vara lite sega ibland.

D100 have a better autofocus system that the d70

Multi-CAM 2000 has so many elements that it can autofocus in very low light & at higher speeds.
The Group Dynamic AF is fantatic
Like a friend off my say..

"It's fast, precise and grabs the subject like a upset pitbull, What we have my friend is a turtle what the people with D2x have is a dolphin":)

Lambis

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto