Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D200/D90/D??? När kommer den?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tror inte på att Nikon gör en D200 med Multicam 2000 (AF-systemet i D2 och F6) Jag tror man håller det till sina toppmodeller.

Möjligen uppgraderar man till Multicam 1300 som idag sitter i F5 och F100.

Tuvner skrev:
For whatever it's worth, här finns en tråd med rykten:

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1021&message=13963690

Hi,

it might be interesting for You, that Nikon will introduce a Semiprof. DSLR, with about 10 MP, 6 fps, metalbody and more very exciting features (no further informations about this f.) at September.

Furthermore, three new Professionel Lenses, among others, a Wide open Dx zoom.

I have got these informations from an acquaintance, who works at Nikon Japan.

I hope i could help You with these informations

Greetings
------------------------
Vem vet det kanske stämmer men jag är lite tveksam
/jesper

Allvarligt talat, 20D gammal? Är det ett skämt? Den har väl inte ens funnits ett år?

Jag går också och väntar på ersättaren till D100. Det känns som det segmentet fyller mina behov, men D70 tycker jag inte riktigt om att jobba med. Om Nikon bara kunde fixa en riktig sökare...

Håller med dig, sökaren i D70 är liten och "mörk".
Ge mig samma sökare som sitter i F5an i D200 så är jag nöjd i allafall.

J

Re: vad jag harlängtat efter en liknande fråga

rogge skrev:
men den rör canon 20d efterföljare, finns det inga inside information nånstans ifrån så man kan lägga ner 20d planerna, den känns lite gammal nu...
/Rogge

Ja en så jätte-gammal kamera kan du inte använda !!! Det har ju snart gått 9 månader sen Canon släppte den. Och det tog 1 eller 2 månader efter det innan den fanns i affärerna i Sverige. Den är alldeles för gammaldags för dig !!!

jasså det är inte längre sen den kom

Ursäkta då för hundan.
får väl köpa en sån då!
/R

Jesper71 skrev:
Ge mig samma sökare som sitter i F5an i D200 så är jag nöjd i allafall.

J

Är väl tveksamt att man uppnår, eller? Kikade in i sökaren på en F6 & ville sen bara gråta när jag gick över till 20D & D70. D7D-sökaren är hyfsad men ljusår från det jag upplevde i F6.

//Larsa som hade klämfest i butik häromveckan...

Nikon Roadmap!

Jag såg att Phase One har offentligjort sin roadmap m.a.p sina framtida modeller. Detta gör de för att kunderna skall kunna tänka på att fota istället för att vara oroliga för sina investeringar...det borde Nikon också göra!!

Det är bättre att infon kommer från Nikon och Phase One än från "insiders", men halvtaskiga rykten
Har själv jobbat med utvecklingen av P25 och dess efterföljare från Phase one och har varit hur sugen som helst att rensa luften i olika forum.

Nikon har nu registrerat en kameramodell med namnet D200 enligt am.uppgifter.
Enligt spekulationer presenteras den i september på fotomässan i Berlin.

Mikael

Latino skrev:
Jag orkar inte vänta till D 200 eller D 90 ska komma om dom nu kommer eller inte, så jag är bra sugen på att Köpa en Fuji finepix S 3 Pro, om det nu lönar sig att betala 21.000 kr för de, har inte heller råd med en D2X just nu.

Nej Oscar....

Ingen S3.......

Någon som vet hur det ligger till med AF på nikon om man kör med ett 24-120 VR eller något annat "vassare" AF-S objektiv ?

/Henrik

sagan skrev:
Enligt FOTO:s tester har 20D och 350D ca: 0.15 sekunder snabbare AF än D70.

Vid testet av 350D användes kitobjektivet utan USM, så objektivet är knappast orsak till de bättre siffrorna, då D70 testet utfördes med kitobjektivet som har ultramotor.

Senast ändrad:
Ok - tror faktiskt att det blir så. Det är minst sagt hög tid. Som vanligt ett halvår för sent när det gäller Nikon ;-)

Nu skall vi inte vara pessimistiska, Nikon har varje gång de släppt en kamera visat att deras kameror har varit mer genomtänkta totalt sett jmf med exv canon som du säkerligen relaterar till.

Jag har under min tid med d1x . 3 år sett Canonfotografer svettats över att det finns uppdateringar dvs d30, d60,10D och 20D.
För den som känner till d1x kvaliter (förutom batteritid) inser att skillnaderna är ringa.
Dvs jag kan se bilder från d1x som har ett färgdjup och lever i sin återgivning och som inte de uppräknade kamerorna har. Sedan att D1x har sämre brus på allt över 400iso kvittar. Titta på bilden-den är nästan analog i sitt utseende. Bilden lever.Har ett djup, känns inte plastig

Mikael

macrobild skrev:
Nikon har varje gång de släppt en kamera visat att deras kameror har varit mer genomtänkta totalt sett jmf med exv canon som du säkerligen relaterar till.

Det var väl inte en korrekt historiebeskrivning.

Du glömmer Nikon D1. Den kom lite för tidigt. Canon Eos 1D som kom ett år senare var väldigt mycket bättre. Det dynamiska omfånget hos D1 var ingen hit precis. D1H var däremot rätt OK. Canon väntade med att släppa sin presskamera tills den var tillräckligt bra, ddet gjorde inte Nikon.

Det är mer korrekt att jämföra D1X med Eos 1Ds - absolut inte med Canons konsumentmodeller som kostar betydligt mindre.

Jag gissar att det kommer en Nikon ett steg över D70s i höst eller till vintern med mycket teknik från D2x.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto