Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D200/D90/D??? När kommer den?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jesper71

Aktiv medlem
Någon som vet när Nikons D200/D90/D??? eller vad den nu kommer att heta kommer? Jag håller på att byta till Canon (20D)...och det vill man ju helst slippa!

Är det någon som kan ge mig lite betryggande besked att typ till hösten släpper dom en modell med 8MP pch 5bs?

/Jesper som inte har råd med en D2X just nu

har ingen aning när uppföljaren till D100 kommer, men jag skulle gissa att den kommer i höst.

Det vore nog rätt dumt och byta till en 20D (såg att Du hade en del nikon objektiv på din sida) sen så tror å hoppas jag att D200 blir lite vassare än än 20D.

Jag orkar inte vänta till D 200 eller D 90 ska komma om dom nu kommer eller inte, så jag är bra sugen på att Köpa en Fuji finepix S 3 Pro, om det nu lönar sig att betala 21.000 kr för de, har inte heller råd med en D2X just nu.

Tänk på att fujin är en förhållandevis långsam kamera, fast du kanske mest är ute efter upplösning.

Jag vill ha en kamera med bättre upplösning än min D70 ska fota mest i studio och lite natur , har sett lite bilder tagna med Fujin och gillar kvaliteten det duger bra för mig .men så klart målet är D2x.

Om jag får gissa hamnar D200 på 12 eller ivartfall 10 mpix; det är tydligt att Nikon valt att hoppa över 8mpix-steget i utvecklingen.

Önskedröm: D2X-sensorn och nödvändig elektronik, i F6:ans skal.

clindh skrev:
Om jag får gissa hamnar D200 på 12 eller ivartfall 10 mpix; det är tydligt att Nikon valt att hoppa över 8mpix-steget i utvecklingen.

Önskedröm: D2X-sensorn och nödvändig elektronik, i F6:ans skal.

Jag antar man lagt en del kulor på att ta fram D2X-sensorn. Det vore dumt att inte återanvända den i en D200.

F6:ans hus vore läckert, men det tror jag inte riktigt på, då skulle den kanske konkurrera med/ut D2X och bli för dyr.

Borde finnas en stor marknad för en "D200" titta bara på 20D, den säljer som smör och det höjs allt fler röster att glappet mellan D70 och D2x är för stort. Jag är iofs inte bara ute efter med MP utan värdesätter snabbheten i kameran mycket. Att växla mellan min F5a och min D70 är nästan löjligt. D70 är en fin pryl att fotografera med men jag saknar den riktiga kamerakänslan.

Det verkar inte vara någon som kan svara på när en D200 kommer och det är ju inte så konstigt, Nikon själva verkar inte heller veta? Hade bara varit så skönt att veta att det va på gång så man kunde börja planera för sitt inköp.

/Jesper

Jesper71 skrev:
Hade bara varit så skönt att veta att det va på gång så man kunde börja planera för sitt inköp.

/Jesper

Det är nog just det kameratillverkarna är rädda för. De vill inte läcka ut vad som pågår för att inte störa pågående försäljning.

Jo så är det nog men faktum är att folk byter system just bara för att man tröttat på att det inte händer något.

Om någon hör någonting om en "D200" så kan ni väl lägga upp det så man kan börja spara och lägga fram argumentet för frugan

D2X sensor och F6 skal hade smakat men jag hoppas nu inte man gör en för dyr kamera. Tanken är väl att den ska smiska 20D och då till ungefär samma kulor?

15000-17000 borde vara ett lämpligt prisläge...?

/J

Arleklint skrev:
6:ans hus vore läckert, men det tror jag inte riktigt på, då skulle den kanske konkurrera med/ut D2X och bli för dyr.
Tror inte den kommer konkurrera egentligen; det blir väl samma skillnad som D1 och D100 - riktig proffskamera har fast vertikalgrepp, extremt stabilt chassi och det där; men "semi-pro/industrial use" (som Nikon benämner segmentet där D100 finns) har ett löst grepp för att även passa alla specialtillämpningar som mikroskopfotografi etc.

Sen kan vi ju spekulera i vad en D200 kommer kosta; vad tror ni? 20-25 000? Vad kostade D100 jämfört med D1 när den kom?

Jesper71 skrev:
D2X sensor och F6 skal hade smakat men jag hoppas nu inte man gör en för dyr kamera. Tanken är väl att den ska smiska 20D och då till ungefär samma kulor?
15000-17000 borde vara ett lämpligt prisläge...?
/J
Står sig inte D70 tillräckligt bra mot 20D, så att man kan hoppa över en ren matchning och skapa sig en som är bättre än 20D -- för att möta 30D?

clindh skrev:
Står sig inte D70 tillräckligt bra mot 20D, så att man kan hoppa över en ren matchning och skapa sig en som är bättre än 20D -- för att möta 30D?

Gör den det egentligen? Jag testade en 20D (med vertikalgrepp) och tycker att den känns som mer kamera därbör att:
¤ Kamerakänslan
¤ Bildtransport
¤ AF känns snabbare
¤ och sen då mer mpix.

Däremot tror jag du har helt rätt när du skriver att Nikon kommer att göra en kamera som inte bara slår 20D men som också står sig mot en 30D, vore ju dumt annars?
Vi snackar nog dryga 20´...
/J

Jesper71 skrev:
Gör den det egentligen? Jag testade en 20D (med vertikalgrepp) och tycker att den känns som mer kamera därbör att:
¤ Kamerakänslan
¤ Bildtransport

¤ AF känns snabbare
¤ och sen då mer mpix.

Däremot tror jag du har helt rätt när du skriver att Nikon kommer att göra en kamera som inte bara slår 20D men som också står sig mot en 30D, vore ju dumt annars?
Vi snackar nog dryga 20´...

/J

Men Autofokusens snabbhet är även reglerad ifrån objektivets snabbhet....

jolsson skrev:
Men Autofokusens snabbhet är även reglerad ifrån objektivets snabbhet....

Japp helt korrekt och då jämförde jag min D70 + AF-s 80-200/2.8 med 20D + 70-200/2.8L usm

Obs inget avancerat test utan det var bara en känsla

/j

vad jag harlängtat efter en liknande fråga

men den rör canon 20d efterföljare, finns det inga inside information nånstans ifrån så man kan lägga ner 20d planerna, den känns lite gammal nu...
/Rogge

Re: vad jag harlängtat efter en liknande fråga

rogge skrev:
men den rör canon 20d efterföljare, finns det inga inside information nånstans ifrån så man kan lägga ner 20d planerna, den känns lite gammal nu...
/Rogge

Efterföljare till 20D lär nog dröja ett tag till. Canon vill väl i vanlig ordning invänta på vad Nikon kontrar med för att sedan slå dom på fingrarna. Ingen utveckling utan konkurrens och allt till fördelö för oss konsumenter.

J

Jesper71 skrev:
Japp helt korrekt och då jämförde jag min D70 + AF-s 80-200/2.8 med 20D + 70-200/2.8L usm

Obs inget avancerat test utan det var bara en känsla

/j
Enligt FOTO:s tester har 20D och 350D ca: 0.15 sekunder snabbare AF än D70.

Vid testet av 350D användes kitobjektivet utan USM, så objektivet är knappast orsak till de bättre siffrorna, då D70 testet utfördes med kitobjektivet som har ultramotor.

sorglig men sant och jag hoppas Nikon kontrar snart, mycket snart...Jag ser så mycket framemot en D200 med sensor och teknik från D2Xen!

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto