Annons

D200 Af Död

Produkter
(logga in för att koppla)

popboydeluxe

Aktiv medlem
Plötsligt vägrar AF på min splitternya NIkon D200 fungera, AF-motorn låter men den hittar ingen fokusering, gluggen fokuserar inte... det gäller både sigma 18-50, nikon 85 och nion 50 mm.

Dock verkar min sigma 70-200/2.8 funkar rätt ok, men annars då? vad tror ni att det är..?===

ok
tack

Jag har också märkt att D-200:an hakar upp sig ibland.Det händer när jag använder Nikons 300mm VR. Int fan ska sånt hända när man betalar skjortan för utrusningen.

Det är inte så att ni kommer emot
foucuseringsreglaget med handen lätt att den hoppar upp i M läge. me det har ni säkert redan kollat. eller om du handhåller kameran att du lyckas komma emot objektivlåset.

Hmm, kan de vara så att AF-motorn är felande? De gluggar du nämner skiljer sig från 70-200't på den punkten att den har inbyggd fokusmotor om jag inte minns fel. Nu hjälper detta inte dig dock :p

Sigmaobjektivet i fråga har väl HSM, dvs egen fokuseringsmotor, medan övriga objektiv drivs via kamerahuset medelst skruv, vilket förklarar varför Sigmat fortfarande fungerar när resten strular.

Om motorn i huset går men ingenting händer med fokus så kanske inte fokusskruven "gängat i" objektivet utan fastnat på något sätt. Ta bort objektivet och kolla hur det ser ut, det ska sticka ut en pigg ungefär klockan sju om du tittar framifrån. Har den fastnat inne i huset har du svaret där. Annars kanske den på något sätt lossnat från motordrivningen; motorn snurrar men skruven står stilla. I vilket fall som helst låter det som något som Nikon bör kolla på.

tks skrev:
Sigmaobjektivet i fråga har väl HSM, dvs egen fokuseringsmotor, medan övriga objektiv drivs via kamerahuset medelst skruv, vilket förklarar varför Sigmat fortfarande fungerar när resten strular.

Om motorn i huset går men ingenting händer med fokus så kanske inte fokusskruven "gängat i" objektivet utan fastnat på något sätt. Ta bort objektivet och kolla hur det ser ut, det ska sticka ut en pigg ungefär klockan sju om du tittar framifrån. Har den fastnat inne i huset har du svaret där. Annars kanske den på något sätt lossnat från motordrivningen; motorn snurrar men skruven står stilla. I vilket fall som helst låter det som något som Nikon bör kolla på.

thanks tommy ;)
jo den är helt skum, nu startade jag skiten efter att ha tagit bort batteriet o satt dit igen, den fokuserar 1 gång av 20 typ, men annars låter den som en stor o dyr borrmaskin...

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto