Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D200+105mmVR-kromatisk aberration

Produkter
(logga in för att koppla)
Tompa2003 skrev:
Nu blev jag ju faktiskt själv ganska besviken - just det objektivet låg ganska högt på min önskelista, men halkade ner en rejäl bit, dels efter att ha läst recensionen i Foto (OK, det var kanske inte helt fair av dem att jämföra 105/2.8 VR med AF-S VR 200/2 samt AF-S VR 200-400 ED), samt nu detta... Vad ska man tro?

Tamrons SP90 börjar se ganska inbjudande ut - dessutom är det ju förstås trevligt att spara sex laxar.

Thomas

Läs lite fler tester först innnan du dömer ut det,
Eller testa själv ännu hellre.

Har inte testat det själv men vore ju trist om nikon presenterar en glugg som är sämre än föregångaren..det har ju iofs hänt förr..

http://www.naturfotograf.com/lens_spec.html#AFS105MicroVR

http://simpho.free.fr/vr105/vr105e.html

http://hackyourtoys.blogspot.com/2006/05/nikon-105mm-f28g-if-ed-af-s-vr-micro.html

Proteus skrev:
Läs lite fler tester först innnan du dömer ut det,
Eller testa själv ännu hellre.

Har inte testat det själv men vore ju trist om nikon presenterar en glugg som är sämre än föregångaren..det har ju iofs hänt förr..

http://www.naturfotograf.com/lens_spec.html#AFS105MicroVR

http://simpho.free.fr/vr105/vr105e.html

http://hackyourtoys.blogspot.com/2006/05/nikon-105mm-f28g-if-ed-af-s-vr-micro.html

Intressant, stämmer det där med avstånds-förändringen (Björn rörslett skriver om) även på Nikkor 105/ 2.5 Ais ?

Råkar ha den gluggen, men har än så långe endast kört den på fri-hand.

Måste fan ve ett H*lvete att jobba på stativ ute i natueren. med den nya VR-Nikkorn:( Eller så blir det till att beskära en massa i photoshop efteråt.

Ångrar bittert att jag inte köpte TamronSP90 beggad på donalds foto, som ny. för 2500 med 6 måander garanti.

F*ck! vilken miss....

Någon som testat gluggen på en kamera med färre pixlar, typ D50-70 ?

Kromatisk aberration blir väl tydligare på en tätpixlad kamera om jag förstått rätt, om det förhåller sig så vore det intressant att få reda på varför, något du kan förklara Mikael ?

Jag är själv sugen på den nya 100VR gluggen, jag kommer isåfall att använda den på min D2Hs.

Jag har inte sett röken av CA från min Nikon 12-24 som många D2x och D200 ägare raporterat om, har det att göra med att min kamera inte är tätpixlad eller har jag fått ett ovanligt bra exemplar ?

kent.

Senast ändrad:
Zoso skrev:

Kromatisk aberration blir väl tydligare på en tätpixlad kamera om jag förstått rätt, om det förhåller sig så vore det intressant att få reda på varför, något du kan förklara Mikael ?

Jag är själv sugen på den nya 100VR gluggen, jag kommer isåfall att använda den på min D2Hs.

Jag har inte sett röken av CA från min Nikon 12-24 som många D2x och D200 ägare raporterat om, har det att göra med att min kamera inte är tätpixlad eller har jag fått ett ovanligt bra exemplar ?

kent.
jag har använt min 105 2,8 VR i ett antal dagar nu och har i ärlighetens namn endast sett lite CA på en bild och det var en vit blomma mot en ljusgrön bakgrund. I övrigt så är gluggen klockren med suverän autofocus, bra balans och mycket skarptecknande både vid macro och normalfotografering. Dessutom tycker jag gluggen tecknar ut oskärpeområden i bilden mjukare och behagligare än andra macroobjektiv som jag ägt. Ytterligare en bra egenskap är att den funkar ihop med konverter, och med bra resultat dessutom. Glömde nämna att jag har en D200. För mig är CA inget större problem hittills.

Hämtade min 105 2,8 VR (efter 10 veckors väntan) i torsdags förra veckan och har testat den både på D200 och D70. Har absolut inga som helst problem med kromatisk aberration och är hur nöjd som helst....fick väl ett "fredagsexemplar";-)))

Ove

Zoso skrev:

kent.

kromatisk aberration (lateral CA*) kan antingen anges som antal pixlar eller som procent/promille av bildhöjden.

D2x har 2848 pixlar på höjden
D2H har 1632 pixlar på höjden

om CA är 0,1% av bildhöjden så kommer

CA mätt i antal pixlar per bildhöjd vara
2,8 för D2X
och 1,6 för D2h

Tittar man på bilden i 100% förstoring på datorskärm så syns det ju mer på D2X bilden.

Skriver man däremot ut bilden i samma storlek så är nog skillnaden inte lika uppenbar. (förutsatt att man inte behöver interpolera upp bilden till större storlek)

*A lens characteristic that causes different colors to focus at different locations. There are two types: longitudinal, where different colors to focus on different planes, and lateral, where the lens focal length, and hence magnification, is different for different colors. Lateral CA is the cause of a highly visible effect known as color fringing. It is worst in extreme wide angle, telephoto, and zoom lenses.

Proteus skrev:
kromatisk aberration (lateral CA*) kan antingen anges som antal pixlar eller som procent/promille av bildhöjden.

D2x har 2848 pixlar på höjden
D2H har 1632 pixlar på höjden

om CA är 0,1% av bildhöjden så kommer

CA mätt i antal pixlar per bildhöjd vara
2,8 för D2X
och 1,6 för D2h

Tittar man på bilden i 100% förstoring på datorskärm så syns det ju mer på D2X bilden.

Skriver man däremot ut bilden i samma storlek så är nog skillnaden inte lika uppenbar. (förutsatt att man inte behöver interpolera upp bilden till större storlek)

*A lens characteristic that causes different colors to focus at different locations. There are two types: longitudinal, where different colors to focus on different planes, and lateral, where the lens focal length, and hence magnification, is different for different colors. Lateral CA is the cause of a highly visible effect known as color fringing. It is worst in extreme wide angle, telephoto, and zoom lenses.

Sedan finns det objektiv som har mer eller mindre CA.
I ett av mina objektiv (bild visades i tråden om jakten på ett bra vidvinkel) så sågs CA som direkt besvärande i en kopia som inte var störe än 15 x 20cm. Promovering där folk hade frack på sig.
Kamera d2x. Sammma objektiv på d70 och CA var inte synligt för ögat i samma bildstorlek.
D2x har microlinser som kan ställa till det, alltså en slags brytningsfel på microlinsnivå . Den formen av brytningsfel ses över hela bilden, speciellt hos d2x
Mikael

Senast ändrad:
Vill bara poängtera att den (laterala) kromatiska aberrationen som härrör från själva objektivet inte blir större eller mindre beroende på kamera, vilket vissa verkar ha fått lite om bakfoten, det var det jag ville säga ovan.

Äldre objektiv som inte är anpassade för digitalt och har för sned strålgång mot sensorn kan ju däremot ställa till det och ge CA i microlinserna.

Lite svårt dock att skilja på Longitudinell CA som uppstår i främre linsgruppen (företrädesvis på största bländare) och CA i microlinserna, dom verkar ha likartad signatur och visar sig som "Purple fringing".

http://www.dpreview.com/learn/?/key=chromatic+aberration

nej större blir den inte, spridningen är vad den är men den ses tydligare från exv d2x jämfört med d70.
Mikael

En sak till , jag har märkt att estimeringen dvs uppräkningen har även betydelse för hur CA från linsen slutligen presenteras, dvs vilket program som interpolerar upp bilden, kamerans eller rawprogram.

I Camera Raw finns det CA korrektion inlagd vid uppräkningen
Mikael

Har märkt att det blir CA i hop med min D70 också men inte lika mycket. kanske beror på upplösningen i bilden... Har testat 105:an lite mera nu o har blivit lite bättre vän med gluggen
Ha märkt att den blir riktigt skarp vid f8 och då inte så mycket CA i bilden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar