Dragonfly
Aktiv medlem
Kan du ta imot en RAW på 16mb?
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Tompa2003 skrev:
Nu blev jag ju faktiskt själv ganska besviken - just det objektivet låg ganska högt på min önskelista, men halkade ner en rejäl bit, dels efter att ha läst recensionen i Foto (OK, det var kanske inte helt fair av dem att jämföra 105/2.8 VR med AF-S VR 200/2 samt AF-S VR 200-400 ED), samt nu detta... Vad ska man tro?
Tamrons SP90 börjar se ganska inbjudande ut - dessutom är det ju förstås trevligt att spara sex laxar.
Thomas
Proteus skrev:
Läs lite fler tester först innnan du dömer ut det,
Eller testa själv ännu hellre.
Har inte testat det själv men vore ju trist om nikon presenterar en glugg som är sämre än föregångaren..det har ju iofs hänt förr..
http://www.naturfotograf.com/lens_spec.html#AFS105MicroVR
http://simpho.free.fr/vr105/vr105e.html
http://hackyourtoys.blogspot.com/2006/05/nikon-105mm-f28g-if-ed-af-s-vr-micro.html
Dragonfly skrev:
Kan du ta imot en RAW på 16mb?
jag har använt min 105 2,8 VR i ett antal dagar nu och har i ärlighetens namn endast sett lite CA på en bild och det var en vit blomma mot en ljusgrön bakgrund. I övrigt så är gluggen klockren med suverän autofocus, bra balans och mycket skarptecknande både vid macro och normalfotografering. Dessutom tycker jag gluggen tecknar ut oskärpeområden i bilden mjukare och behagligare än andra macroobjektiv som jag ägt. Ytterligare en bra egenskap är att den funkar ihop med konverter, och med bra resultat dessutom. Glömde nämna att jag har en D200. För mig är CA inget större problem hittills.Zoso skrev:
Någon som testat gluggen på en kamera med färre pixlar, typ D50-70 ?
Kromatisk aberration blir väl tydligare på en tätpixlad kamera om jag förstått rätt, om det förhåller sig så vore det intressant att få reda på varför, något du kan förklara Mikael ?
Jag är själv sugen på den nya 100VR gluggen, jag kommer isåfall att använda den på min D2Hs.
Jag har inte sett röken av CA från min Nikon 12-24 som många D2x och D200 ägare raporterat om, har det att göra med att min kamera inte är tätpixlad eller har jag fått ett ovanligt bra exemplar ?
kent.
Zoso skrev:
Någon som testat gluggen på en kamera med färre pixlar, typ D50-70 ?
Kromatisk aberration blir väl tydligare på en tätpixlad kamera om jag förstått rätt, om det förhåller sig så vore det intressant att få reda på varför, något du kan förklara Mikael ?
Jag är själv sugen på den nya 100VR gluggen, jag kommer isåfall att använda den på min D2Hs.
Jag har inte sett röken av CA från min Nikon 12-24 som många D2x och D200 ägare raporterat om, har det att göra med att min kamera inte är tätpixlad eller har jag fått ett ovanligt bra exemplar ?
kent.
Proteus skrev:
It is worst in extreme wide angle, telephoto, and zoom lenses.
Proteus skrev:
kromatisk aberration (lateral CA*) kan antingen anges som antal pixlar eller som procent/promille av bildhöjden.
D2x har 2848 pixlar på höjden
D2H har 1632 pixlar på höjden
om CA är 0,1% av bildhöjden så kommer
CA mätt i antal pixlar per bildhöjd vara
2,8 för D2X
och 1,6 för D2h
Tittar man på bilden i 100% förstoring på datorskärm så syns det ju mer på D2X bilden.
Skriver man däremot ut bilden i samma storlek så är nog skillnaden inte lika uppenbar. (förutsatt att man inte behöver interpolera upp bilden till större storlek)
*A lens characteristic that causes different colors to focus at different locations. There are two types: longitudinal, where different colors to focus on different planes, and lateral, where the lens focal length, and hence magnification, is different for different colors. Lateral CA is the cause of a highly visible effect known as color fringing. It is worst in extreme wide angle, telephoto, and zoom lenses.