Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D1H, D2H eller D1X?

Produkter
(logga in för att koppla)

a_lyckhammar

Aktiv medlem
Hej

Jag jobbar som pressfotograf och jag ska nu byta min D70 mot en snabbare kamera.

Problemet är att jag inte vet vilken jag ska välja?

Ska köpa en beg. Nikon i D - serien..

D1H, D2H eller D1X?

Mvh Andreas

en fördel med den lite äldre d1x är ju att man slipper iTTL och kan använda sin gamla blixt...
Sitter och funderar mellan en beggad d1x eller en d70.
Sedan är det ju det där med momsen.
Funkar inte att dra av när man köper beggat va?

Jo, om den du köper kameran av är momspliktig så ska han lägga på moms och då kan du dra av den. Tror jag...

D1X är ju inte snabbare än D70, snarare långsammare. D1H har ju knappt tre megapixel och då håller ju inte bilderna för tidskriftstryck. Det gör dom ju knappast med D2H heller.

Maron skrev:
en fördel med den lite äldre d1x är ju att man slipper iTTL och kan använda sin gamla blixt...

Å andra sidan har han en D70 som väl också använder iTTL.

Hm, det går väl alldeles utmärkt att använda "gammal" blixt med D70/D2H/D2X? (jag har inte provat)

Maron skrev:

Hej,

Jeg ville välge D2H.Prisen er faldet meget. I US koster D2H ca. $2000. Jeg har set brugte til salg her i Danmark.(12000,- Dkr.)
Pro: Meget hurtig præcis autofocus.Hurtig skrivning til cf kort. Ingen strømproblemer ca. 800 opt.pr. opladning.Kan bruge de gamle Ai + Ais objektiver.
Con: Display viser billede for lyst. Min D2h undereksponerer ca. 3/4 bl.Noise v. 1600 asa, men bliver godt med Noise Ninja.

Kjeld

D2H

Hej

Skulle vi kanske kunna prata engelska eftersom min danska är väldigt rostig.

Do you mind, writing in english?
My danish is awful!

I didn´t understood all that you just wrote?
I also got a question for you:
Does a new Nikon D2H costs 12 000 danish krowns or a second hand? (in Denmark)

/Andreas

Hmm... okej, det lutar nog åt en D2H isåfall.
Är det någon som har eller vet någon som har en D2H som är till salu?

/Andreas

Jag skulle nog också gå över till d2H, och investerar säkert i ett beggat hus om inte arbetsgivaren kan tillhandahålla en.

för fokus, sökare, greppvänlighet och balans. bilderna skiljer sig mindre tror jag.

plus vore om Auto-wb och 1600 är 2005-stuk.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar