Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D100

Produkter
(logga in för att koppla)
jimh skrev:
Faktum är att Canon har bättre kompatibilitet med manuella Nikkor än Nikon D100 har.

Eftersom Canon har tunna kamerahus jämfört med Nikon får man plats med en adapter mellan ett Canonhus och ett Nikonobjektiv. Det krävs ingen optik i adaptern och den fokuserar till oändligt som den skall.

Med kombinationen Canon-Nikkor får man mätning, vilket man ju inte får med kombinationen Nikon-Nikkor. Man måste förvisso sköta bländaren manuellt, men mäter gör grejerna.

För egen del kommer jag att köra lös mätare med mina manuella grejer. Men när man fotograferar makro hade det faktiskt varit trevligt med mätning.

ojdå, det hade jag faktiskt ingen aning om. Vad kostar en sådan adapter? Vad heter den? Gäller det alla Canons digitala d-slr-kameror?

Använder du någon kombination av detta nu, eller kommer att göra det?
Sannerligen intressant detta..
 
elohim skrev:
ojdå, det hade jag faktiskt ingen aning om. Vad kostar en sådan adapter? Vad heter den? Gäller det alla Canons digitala d-slr-kameror?
Novoflex gör en. Förmodligen Zörk också. Här finns det. Priser har jag ingen koll på. Såvitt jag förstår så kan alla Canonhus mäta utan att känna av ett objektiv i andra änden, men jag har ingen praktisk erfarenhet av det själv så är det någon som vill rätta mig är hon välkommen.
elohim skrev:
Använder du någon kombination av detta nu, eller kommer att göra det?
Huga, det där andra märket, nej ;-)
 
jimh skrev:
Huga, det där andra märket, nej ;-)

Hoho, jag håller väl också främst för Nikon, men man måste ju kolla runt lite =)

Gillar annars utformningen och storleken på Canon 300D, men den känns lite plastig och leksakig i känslan.
 
Visst går det att mäta med manuella objektiv via adapter på Canonhus. Det är dock inte helt enkelt. Mätningen sker med nedbländat objektiv vilket ger mörk sökare. Man måste alltså ofta blända upp för att kunna ställa skärpan. Dessutom mäter många EOS-hus fel med manuella objektiv. Det kan slå fel på något steg åt båda hållen och är inte heller konstant utan varierar med bländaren. Jag körde detta ett tag och hade kompenseringstabeller. Dessutom kostar adaptern en hel del.

I praktikten är det mycket lättare att exponera med lös mätare eller helt enkelt bedöma ljuset och justera mha histogrammet. Tidsvinsten med Canon/adapter är marginell. Det är dock idiotiskt av Nikon att stänga av mätningen med manuella objektiv i D100.
 
Re: Re: D100


EdwardH skrev:
Nikon finner jag lite mer ologiska än Canon (+2 är på vänstra sidan av 0 och -2 är på högra sidan av 0??),

Calle Slättengren svarade:
Och Canon har objektivfattningen åt fel håll. Det är "lite mer ologiskt" att vrida på objektivet från det hållet de valt..........:)


Och inte nog med det grabbar, Nikons orginaloptiks fokuseringsinställning har oändligt och närgrens i "fel" och "ologiska" ändar.... huvva huvva ...... ;)
 
Jag tycker medurs/medsols vridningen på canons objektivfattning är jättelogiskt.

/Peter, som också brukar skruva åt skruvar medurs.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.