Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D-SLR- Hur bra är den??

Produkter
(logga in för att koppla)

lidd

Medlem
Hur tror ni att denna kamera kommer att stå sej i konkurensen med Nikon och Canon mfl.? Är antiskak- funktionen så bra att man ska vänta på denna kamera isf att köpa en 10D/D100/D70/300D?? Har den senaste tiden lagt pannan i djupa veck och funderat på vilken D-SLR jag ska köpa och denna nyhet gör inte saken lättare...
 
Om den är värd att vänta på lär man inte vara säker på fören den har testats..

Men AS låter ju absolut som en anledning att vänta in den...fast då kommer väl en annan kamera som oxå är värd att vänta på..o.s.v ;-)
 
Jo det är ju sant, men den har ju samma antiskak som A1 och hur står sej den i jämförelse med tex Canons IS eller Nikons dito? Alltså, är den funktionen verkligen effektiv eller är det lika bra med ett hus utan denna funktion???

PS. Föresten Kim, är du någonsin offline?? :) DS
 
Eller för att förtydliga, skulle din 10D vara en mycket bättre kamera om den hade haft samma funktion??
 
Den stora fördelen med AS är ju att oavsätt objektiv så fungerar det...vilket ju är en oerhörd fördel.

Om 10D hade AS skulle ju vara exellent..då skulle jag ju få bildstabilisator med alla objektiven...mumma!

lidd skrev:
PS. Föresten Kim, är du någonsin offline?? :) DS

Jo...när jag är ute och fotograferar ;-)
 
OK, det förstår jag att du och alla 10D ägare inte skulle säga nej till, men frågan kvarstår. Är A1´s AS vid lika effektiv som Canons IS (tex. EF 70-200 f/2.8 L IS)??? Det är det som är knäckfrågan här. Är det bra eller är det bara nåt som är halvbra, men som funkar som ett bra försäljningsargument??
 
Testerna visar att AS fungerar fint (tveksamt vid 1/30 bilden dock).

Troligen är den nyare versionen av IS (3 stegs effekt) bättre.

Sen om det fungerar lika bra/bättre med en större sensor är ju en annan fråga..de kan ju hunnit utveckla den ytterligare.
 
Senast ändrad:
Det verkar väl fortfarande vara så att om du redan äger objektiv till respektive märke så är det väl fördelaktigast att satsa på detta märket.

Så skulle jag ha gjort om jag ägde en utrustning från början, nu gjorde jag inte det utan köpte mig en 300d samt några objektiv.
 
lidd skrev:
Hur tror ni att denna kamera kommer att stå sej i konkurensen med Nikon och Canon mfl.? Är antiskak- funktionen så bra att man ska vänta på denna kamera isf att köpa en 10D/D100/D70/300D?? Har den senaste tiden lagt pannan i djupa veck och funderat på vilken D-SLR jag ska köpa och denna nyhet gör inte saken lättare...

Har du Nikon eller Canonoptik av någorlunda klass så ska du inte vänta på Minolta.

Om du är systemlös så beror det bara på om du vill ha en systemkamera innan sommaren eller? Har du något alls?

Om man har en utrustning som man tycker att man kan skapa bra bilder med så ser jag ingen anledning till varför man inte kan vänta in nåt intressant, är du däremot döless på din nuvarande utrustning & har pengar så tycker jag att du ska slå till på något som finns idag...
 
Hökaren på hörnet uppgav att Minoltas digitala systemkamera kommer ut i augusti, så väntar nån på den blir det en sommar till utan systemdigital...

A2 finns i ett par exemplar i Sverige fn o turnerar runt i butikerna. Ta chansen att kika i dess EVF, den är MYCKET bra, bättre finns nog inte därute. Annars finns det 3 miljoner skäl att välja A2 före A1, om nu inte dessa pixlar ställer till det istället.

Samma hökare uppgav också att A1 slutar säljas fr o m mars månad. Snacka om att Aette blir ett vackert lik...
 
Senast ändrad:
KGS skrev:
Samma hökare uppgav också att A1 slutar säljas fr o m mars månad. Snacka om att Aette blir ett vackert lik...

Det var mycket förvånande! Trodde nog att den skulle säljas paralellt med A2 som en budgetvariant ett tag, snacka om kort produktionstid!
Nytt rekord för en kameramodell måste det helt klart vara.
 
KGS skrev:
Hökaren på hörnet uppgav att Minoltas digitala systemkamera kommer ut i augusti, så väntar nån på den blir det en sommar till utan systemdigital...
Glöm inte att det är Photokina mässa i höst. Kanske bäst att vänta på den, Canon kanske släpper nåt instressant...som finns på hyllorna i Jul, men då är det å andra sidan PMA snart med modeller som släpps till sommaren 2005 eller strax därefter...
 
Linmajon skrev:
Glöm inte att det är Photokina mässa i höst. Kanske bäst att vänta på den, Canon kanske släpper nåt instressant...som finns på hyllorna i Jul, men då är det å andra sidan PMA snart med modeller som släpps till sommaren 2005 eller strax därefter...

*LER* så sant så ;-)
Har ett 75-300IS liggad epå hylan på jobbet,..
Funderar på att hänga på det på in 10D och testa. Jag är lite nyfiken på hur bra den är egentligen och framfölrallt o den duger skärpemässigt (har fått höga krav nu me 70-200 4.0).

Sedan...
I mitt fall skulle jag inte välja Minolta oavsett för funktioner den har.

. Jag har jobbat med canonssystemet sedan 97 och ör så inkörd på det idag att jag inte skulle vilja byta.
Sedan är det mycket jag har svårt ed hos Minolta efter att ha "lekt" med deras kameror....

Jag tror att Konica/Minolta SLR kommer ta marknad från 300D och eventuellt D70

Varför??
Jo... Jag har sålt Canon/minolta/Nikon under 4 års tid i foroaffär.
Det är 3 olika kundkategorier (eller var i vår affär i alla fall) som köpte de olika kamerorna.

* Minolta var antingen de som köote en SLR första gången och ville komma billigt undan, oftats köpte de den i tron att systemkamera alltid gav bättre bilder :)
* Canonfolket var de som hade plåtat ett tag eller som mer var inne på att fotografera.
* Nikon folket var antingen gala rävar eller de som hade hört att Nikon var "bäst"

Jag tror det komer att hålla i sig.. Och att har man en gång använt en Canon så byter man inte :) Fråga herr Wallung ;-)


Men de har ett par funktioner på G i den nya kameran som är intressanta,...
Men vis av ergarenheten vet jag att de OFTA kommer med en del nytt.. Sedan är det ofta så att de:
* Antingen kopieras
* Visar sig vara menningslösa funktioner
* Bara glöms bort....

JAg tror att det blir en ny 828 (sony) i den bemärkelsen att dne säljer till en viss kundgrupp men inte kommer att sprida sig och bli samma succer som 300D eller D70


Frågan som infinner sig är hur A1/A2 sensorn är på brussidan??

Det känns ju som 10D och 300D där satt ett svår slaget rekord (jonas som inte räds att plåta i 400 Iso eller heller 800 med sin 10D)
 
Maverick28 skrev:
Jag tror det komer att hålla i sig.. Och att har man en gång använt en Canon så byter man inte :) Fråga herr Wallung ;-)

Och detta säger han själv, i tråden http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=19105
(som handlar om Minoltas DSLR).

sagan skrev:
Jag är ingen Canonfanatiker så jag skulle kunna byta..men det blir ju rätt besvärligt när objektiven inte passar.

//Björn - kunde inte låta bli.
 
Jag har använt Canon två ggr och jag funderar på att byta en andra gång. Det är väl en bra kamera och så, men Minolta har faktiskt lyckats bättre med ergonomin på kameran.

/Maverick
 
bjornt skrev:
Och detta säger han själv, i tråden http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=19105
(som handlar om Minoltas DSLR).



//Björn - kunde inte låta bli.

Ja men ta hela inläget då också ;-)

Sen hänger det ju inte bara på AS..får väl se vad kameran presterar i övrigt oxå.


/Jonas Som inte kunde låta bli :)

Avseende ergonomi...
Jag kan inte håla med om att minolta har en bätre sådan än canon... Canons kamera ligger bättra i handen.... I alla fall i min...
 
Proboarder skrev:
som om du inte har nån sorts internet uppkoppling med dig.. *övertygad om att kim har*

Hehe..faktiskt inte, har inte ens kopplat in GPRS på mobilen, trots at funktionen finns.
När jag fotograferar vill jag koncentrera mig helt på det.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.