Advertisement

Annons

D-lite 4 eller D-lite 2?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ladyjenny

Avslutat medlemskap
Jag ska köpa mina första studioblixtrar.
Jag har funderat fram och tillbaka på D-lite 4 & D-lite 2 paketen men känner nu att jag behöver lite hjälp. Vilket av dom ska jag välja? Tar tacksamt emot tips! Ni har kanske tips på något annat bra paket i samma prisklass?

Jag ska köpa mina första studioblixtrar.
Jag har funderat fram och tillbaka på D-lite 4 & D-lite 2 paketen men känner nu att jag behöver lite hjälp. Vilket av dom ska jag välja? Tar tacksamt emot tips! Ni har kanske tips på något annat bra paket i samma prisklass?

Vad ska du fota,närbilder, porträtt, stora interörer?

/Janne

Helkropp så blir det lite magert med 2:an. (men det går) 4:an är att föredra. Hur stort rum har du till förfogande? Är rummet för litet, så kan det bli "problem" med att sänka ljuset tillräckligt mycket med 4:an.

Michael: Helkropp har jag ju tänkt fota en del samt porträtt. Och jag ska bygga upp "studion" i mitt storarum. :)

Jessica: Var hittar jag det kittet?

Helkropp, stora softboxar/oktaboxar = D-Lite 4. Då kan du köra med bländare 8 - 11 och få till skärpedjupet.

Stora rum. Vad innebär det? 4 x 6 m är önskvärt om du skall köra helkropp. Mindre går om du kan backa ut i nästa rum och skjuta genom dörröppningen?

Helkropp, stora softboxar/oktaboxar = D-Lite 4. Då kan du köra med bländare 8 - 11 och få till skärpedjupet.

Stora rum. Vad innebär det? 4 x 6 m är önskvärt om du skall köra helkropp. Mindre går om du kan backa ut i nästa rum och skjuta genom dörröppningen?

D2 räcker även det till f8 vid 100-200 iso och helkropp. Tycker du ska satsa på dem.
Problemet som många nybörjare gör är just att köpa för starka blixtar så att de inte
kan blända upp tillräckligt när de vill ha kort skärpedjup :-(

Mvh.

/Janne Höglund

D2 räcker även det till f8 vid 100-200 iso och helkropp. Tycker du ska satsa på dem.
Problemet som många nybörjare gör är just att köpa för starka blixtar så att de inte
kan blända upp tillräckligt när de vill ha kort skärpedjup :-(

Mvh.

/Janne Höglund

Mmm... har frågat runt lite bland några fotografer jag känner och dom tycker jag ska satsa på 2:an... men tänkte att jag frågar här oxå. :) Tack för din hjälp!

Tänkte slänga upp blixtrarna i mitt storarum. Det är väl 10*12 meter. Så jag har rätt gott om plats och röra mig på. Vilka är då bäst?

Jag hade köpt 4:an. Rummet är så pass stort att du inte kommer att få så mycket hjälp av att ljuset studsar på väggarna.

Dum fråga kanske men går det inte att reglera styrkan på 4:an?
/Janne K

Jo men den går inte att sänka till samma nivå som 2:an. Jag har båda och har för mig att det är så.
Anledningen kan vara (nu gissar jag igen) att det handlar om blixtens brinntid som har ett minimum som är lika på båda aggregaten. Om 2:an har ett klenare blixtrör blir den helt enkelt svagare.
Jag har inte plåtat supermycket med dom men upplever att 2:an är mer än tillräckligt stark för precis allt jag plåtar (människor..inomhus). Det är inte sällan problem att använda stora bländare om man vill ha kort skärpedjup.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar