Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D-76 spädning.

Produkter
(logga in för att koppla)

bjoern

Ny medlem
själva grundspädningen har jag inget problem med, men photax.se skriver att man vid framkallning sedan kan späda ytterligare 1+1. detta står det inget om på påsen - hur gör ni?

jag framkallade en film utan denna photax-spädningen som verkar blivit bra. men kanske var framkallaren onödigt stark?

Det är inte ovanligt med 1+1 och 1+3 förekommer också. Man kan givetvis späda den hur man vill efter sina behov men framkallningstiden måste anpassas efter spädningen. Du kan läsa mer om det i Kodaks faktablad om D76 och The Massive Dev Chart har en del förslag på framkallningstider till olika spädningar.

D-76 outspädd är tänkt att användas flera gånger, man gör ett tidstillägg efter varje rulle.

D-76 1+1 är en engångsframkallare och ska kasseras efter framkallningen. Smidigaste metoden enlligt min uppfattning.

Högre spädningar än 1+1 är inte att rekommendera. Det blir väldigt långa tider och man riskerar att framkallningsämnena helt enkelt tar slut (och då blir filmen underfrakallad).

steinick skrev:
D-76 1+1 är en engångsframkallare och ska kasseras efter framkallningen.

Det går faktiskt att använda engångsframkallaren flera gånger.
Jag har använt samma D76-framkallare 1+1 både fyra och fem gånger utan att få försämrat resultat. Man behöver inte ens kompensera med så mycket extra tid.
Nu har jag använt denna teknik när jag framkallat experimentrullar där jag jämfört rutorna mot varandra.
Skall man framkalla jätteviktiga rullar så är det naturligtvis bäst att ha färsk framkallare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar