** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D 70 eller D 50??

Produkter
(logga in för att koppla)

Torvas

Avslutat medlemskap
Då jag äntligen skall göra slag i saken och skaffa digital systemkamera så har jag naturligtvis den vanliga "Ågrenen" om vad och vilket...
Vad vinner jag på att ta D 70 före D 50?
Skall man satsa på att bara köpa kamerahus (utan de medföljande och lite plastiga och billiga zoomobjektiven) och istället satsa på en bra normal 1,4 eller 1,8? Funkar de "gamla" autofocus nikonobjektiven rakt av?

ps. Kan få en KonicaMinolta 7D till ett grymt bra pris, men då jag är gammal Nikon fantast (FM 3 och F3) så bär det emot lite grand....

Valet är personligt

Hej Anders!

Har funderat i liknande banor som dig men även blandat med Canon 350D i leken. Naturligtvis är valet helt upp till dig och efter att ha läst en rad olika diskussioner i ämnet så verkar det som om man ska gå efter känslan i själva kameran (handhavande, användarvänlighet etc.) eftersom kamerorna i sig är relativt lika rent kvalitetsmässigt.

Det ända jag kan hjälpa dig med är att berätta hur jag har resonerat i denna ångestladdade frågeställning.

Mitt val lutar åt Nikon D50 av två olika anledningen. För det första skulle D50 bli min allra första systemkamera och därmed skulle de funktioner som finns på den troligtvis räcka alldeles utmärkt. Det är både lätt och onödigt att köpa alldeles för mycket över sin egen förmåga vilket gör att de där extra finesseran ändå inte kommer till användning. Istället tycker jag det är bättre att börja med lite mindre och i så fall köpa upp sig till nästa gång när man verkligen vet vad man vill ha och behöver.

För det andra så ligger D50 minst 1000:- lägre i pris än de två andra vilket göra att jag hellre sparar in den lilla slanten och istället investerar i ett framtida objektiv.

Vad gäller kit-objektiven så var jag till en början ganska skeptisk men efter en del funderingar och ett antal tips känns det som om kit-objektiven skulle vara en utmärkt start i systemkamera-världen. Bättre att vänta att köpa bättre kvalitet tills man vet vad man vill ha och behöver (åter igen kommer det här med att köpa över sin egen förmåga upp). Gissar på att "dålig" kvalitet inte är det samma för systemkameror som kompaktkameror (men jag kan har fel så rätt mig gärna).

Hoppas mina funderingar gav lite hjälp. För övrigt får du lycka till i det framtida kameraköpet!

//Andreas

I ekvationen kan du lägga in att d70 har ett bra kitobjektiv, 350d ett enligt de flesta inte fullt så bra, och d50 ett tämligen oprövat.

Om du har d70-kitgluggen så behöver du inte byta för att få ett tillräckligt bra.

D50 och 350d är små kameror. 350d passar nog den som har små händer, fortfarande enligt mig.

Bildkvalitetmässigt är det tre ypperliga kameror.

Tycker att valet är ganska enkelt. Gå till http://www.dpreview.com/reviews/nikond50/page2.asp Om du kan leva med ändringarna jämfört med D70 (noterade i grönt), köp D50! Annars är det D70(s) som gäller. Och visst gå gärna till butiken och kläm på båda. Ibland säger det bara "klick".

Personligen uppskattar jag möjligheten till en trådlös blixtstyrning på min D70 vilket D50 inte har. Annars är de rätt likvärdiga för min del.

Glömde att svara om objektiven. Om du är van vid fasta brännvidder och trivs med dem kommer de fungera även på en digitalare. Glöm inte bildvinkelsförändringen bara (1,5x crop). Personligen skulle jag lägga en extra tusenlapp för att få en vettig vidvinkel för att börja med. Sedan skulle jag uppgradera om jag kände behovet. 1000 spänn är inte mycket i sammanhanget, tycker jag. Och som Magnus påpekat, kommer du över en 18-70 DX, kommer du nog klara dig med den ganska länge, tror jag. Men visst, har alla vi olika krav.

Ja, nästan alla gamla objektiv går att använda på D50/70. Med manuella objektiv blir det dock svårt att fokusera då sökaren i kamerorna är mycket mindre jämfört med filmkamerorna.

Bägge två är som sagt bra kameror och precis som Timour sa så tycker jag den trådlösa blixstyrningen är kanon. Jag tycker iaf att D70 är det bättre valet eftersom D50 saknar ena inställningsratten, displayskyddet samt har sämre grepp men det är min åsikt men känn på bägge innan du väljer.

Torvas skrev:
Skall man satsa på att bara köpa kamerahus (utan de medföljande och lite plastiga och billiga zoomobjektiven) och istället satsa på en bra normal 1,4 eller 1,8? Funkar de "gamla" autofocus nikonobjektiven rakt av?

Om du ska köpa bara hus beror väl på vad du har för objektiv innan. Du kommer nog att vilja ha något som går ner mot 18mm iaf, för att få vettig vidvinkel.
18-70:n är faktiskt ett bra objektiv, om än inte byggt som en stridsvagn. Det ger dessutom lagom zoomomfång som en "walkaround".

Annars är ju sigmas 30/1.4 inte så dum, verkar det, om du är ute efter en normal.

Alla AF-objektiv ska funka med D70/D50 svjv. De som inte är D-kompatibla får aningen begränsad funktionalitet med blixt då de inte lämnar nån avståndsinfo. Man får inte heller någon RGB-matrix-mätning, utan bara "vanlig" matrix, med icke-D-objektiv.

Tack för visat intresse....

Tack för Råd & Rön. Visst è känslan viktig, var idag inne och "klämde" på både D 50, D70 och dessutom KM 5D...Känslan i D 50 var snarlik D 70. Dock blev jag possitivt överraskad av KM 5D, kändes j-igt rejäl, dock aaaaaningen för litet handgrepp för mig! Jag har bestämt mig, det blir D 50 med medföljande zoom!! (tror jag...hrrm) :)

Jag valde D70s framför D50. Mest p.g.a möjligheten att styra SB 600 trådlöst med den inbyggda blixten.

Med D50 får man köpa den dyra SB 800 för att ha som master,och en SB 600.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar