ols skrev:
Jag får nog erkänna att jag formulerade mig lite luddig men......
jag citerar Calle rakt av helt enkelt som förstod vad jag menade.
Det man betalar för när man skaffar en D100 eller D60 är väl elekroniken och utvecklingskostnaderna. Det är fina kameror, men trots allt sämre hus än de analoga toppmodellerna, som är billigare.
med andra ord det jag menade var att alla tidigare diskusar i ämnet tyckte/utlovade guld o gröna skogar medans jag i alla fall inte kan instämma i det.
nej oberoende av märke, så en ordentlig SLR och en vass scanner o vips så snackar vi bättre kvalite o MINDRE pengar framför allt.
men visst hade man haft ett par miljoner som man inte vet vad man ska lägga dom på eller om någon mot förmodan skulle slänga en efter mig så......
d60 är inte en kamera gjord för att användas i regn, heller inte till att fotografera rallybilar i 300kmt mitt i natten. d60 och d100 är heller inte några toppmodeller,där har du 1d och d1 serien.
Det kommer säkert dslr kameror med bättre bildkvalite som är byggd av platina,kan användas 6km under vatten,kostar 3kronor och inte går sönder när du tappar dom från 30000meters höjd om 1,2,5,10,200-700år? men JAG och säkert många andra kanske inte har de behoven och vill istället fotografera (digitalt) IDAG.
Tycker inte du d60,1d,1ds,d1,d1x osv är imponerande utan vill fortsätta använda filmer och olympus kameror så gör gärna det. Men det är inte autofokusen eller att det är plast på kameran som gör d60 imponerande. Tror du det så tänk igen.
(kan det kanske vara att slippa köpa en skanner för 40.000,sitta 5 timmar framför datorn och skanna 100-200 bilder varje dag och istället få ett bättre resultat med bara ett "klick" rätt ur kameran? ja kanske det)
så åter "har du något bättre tips på en dslr som kan använda Canon EF objektiv i ungefär samma prisklass (helst billigare) så berätta!" om inte kanske du börjar förstå varför många av oss är imponerade.