Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Döm inte ut D80

Produkter
(logga in för att koppla)
Har köpt min D80 nu och e sjukt nöjd...

Tror priset kommer rasa lite mer framöver när D90 har kommit ut i full skala och enstaka handlare flörsöker bli av med de ex de har kvar.
 
Det är rätta takter! Har själv tänka att köpa d80 ett långt tag nu. Är nybörjare och det blir min första systemare. Är det bra tror du? Tror du priserna kommer sjunka på den? vad är ett rimligt pris nu? :)

//tove

Huset finns för 5200kr på netonnet vet ja iaf=)..mycket lägre än så blir det nog inte på länge..

Som första systemare var den perfekt för mig som ställde lite högre krav på huset än vad instegsmodellerna fixade. Den va ju inte så särklilt svårlärd hellr..
 
Kan man vänta några dagar extra skull ejag rekommendera att kolla över till Tyskland..
EG Electronics har huset med 18-55VR kittet för 5500:-
 
vad man sparar på ... får man igen på ...
äsch minns inte alla gamla goda ordspråk ;)
dessutom var det nog fel ordspråk :(

är det verkligen värt att beställa från tyskland för nån 100 billigare?
1000 skulle jag förstå
om det blir fel och så är det ju inte så kul
 
Vad är skillnaden mot att köpa en kamera från en tysk eller svensk nätshop i dessa globaliserade dagar?
 
Det här påminner om när D700 kom, då gjordes det en massa tester och jämförelser med D300. Över en natt hade D300 börjat ta dåliga bilder och var inget att ha längre... Trots att den var utsedd till årets avancerade kamera och kostade 10 000 mindre än D700. Var nöjd med din D80, ta massor med bilder och lägg undan en slant varje månad så kan du köpa en D1500 när den kommer.
 
Det här påminner om när D700 kom, då gjordes det en massa tester och jämförelser med D300. Över en natt hade D300 börjat ta dåliga bilder och var inget att ha längre... Trots att den var utsedd till årets avancerade kamera och kostade 10 000 mindre än D700.

Nja, det var när D90n kom som många (inkl mig) tyckte D300an blev lite mindre attraktiv. Detta eftersom D90 ger väldigt många av godbitarna från D300 till ett lägre pris, och i ett mindre format (en del föredrar det). Dessutom har ju D90n som bekant filmfunktionen. Att D300 skulle ta "dåliga" bilder tror jag verkligen inte en enda person skrivt någonsin.

Var nöjd med din D80, ta massor med bilder och lägg undan en slant varje månad så kan du köpa en D1500 när den kommer.

Varför byta upp sig? Tar inte D80n lika bra bilder oavsett om D1500 kommer? Duger inte den längre då? (känns resonemanget igen?)

Återigen, jag tycker ni är fåniga som måste försöka hävda D80n gentemot dom nya modellerna. D80 är bra, D90 är bättre. D90 är inte sämre på en enda punkt mot D80. Försök lev med det.
 
Psykologi var ordet sa Bull...

Vi människor är flockdjur. Att vara annorlunda skapar ångest. Kanske bottnar trådskaparens vädjan om att inte glömma D80 i en önskan att mildra denna ångest och känslan av att vara "ensam" då alla andra går en annan väg. Kanske är det denna känsla som leder till denna "senaste"-hysteri som vi alla lider av mer eller mindre samt detta känslomässiga försvarande av den "gamla" modellen man sitter med själv. Kanske är det även denna känsla som gör att många kan skriva och lovorda sin sprillans nya kamera trots att de knappast haft tid att använda den och utvärdera den - den är helt enkelt bra för att jag har den. Man vill att andra skall gå samma väg som en själv så att man känner sig tryggare i sina val.

...eller så har jag ingen aning om vad jag pratar om :)
 
Vad är skillnaden mot att köpa en kamera från en tysk eller svensk nätshop i dessa globaliserade dagar?

lättare med retur, lättare att beställa - kanske, språket, billigare med retur
känns säkrare, finns visserligen dåliga svenska nätshopper men det finns bra också som jag känner till, de tyska vet jag inget om alls utom thomann, men det är ju musikhandel

antar jag, tycker jag
 
Psykologi var ordet sa Bull...

Vi människor är flockdjur. Att vara annorlunda skapar ångest. Kanske bottnar trådskaparens vädjan om att inte glömma D80 i en önskan att mildra denna ångest och känslan av att vara "ensam" då alla andra går en annan väg. Kanske är det denna känsla som leder till denna "senaste"-hysteri som vi alla lider av mer eller mindre samt detta känslomässiga försvarande av den "gamla" modellen man sitter med själv. Kanske är det även denna känsla som gör att många kan skriva och lovorda sin sprillans nya kamera trots att de knappast haft tid att använda den och utvärdera den - den är helt enkelt bra för att jag har den. Man vill att andra skall gå samma väg som en själv så att man känner sig tryggare i sina val.

...eller så har jag ingen aning om vad jag pratar om :)

Jag tror du slår huvudet på spiken!
 
Alla människor är inte flockdjur, en del får ångest av detta.

På ett forum ryms många åsikter (alltför många) och trådskaparen har valt att tala gott om sin d80 för att denne just känner för det, då det är så mkt prat hela tiden om den "nyaste" modellen o dugliga kameror faller i skymundan.

Alla har sin rätt till åsikt men för den delen behöver man ju inte nervärdera den som sticker ut näsan om sin pryl.

Ja jag har oxå en D80 men den är inte min gud- tvärtom.
 
Javisst, leve stumfilmen och den svart vita TV:n. Äh...visst var det bättre förr;-)
Mvh
JB
P.S.
Är det förresten någon som vet när man får lägga på snökedjorna?
 
Alla har sin rätt till åsikt men för den delen behöver man ju inte nervärdera den som sticker ut näsan om sin pryl.

Om det var någon som tolkade min amatöranalys som nedvärderande så ber jag om ursäkt. Det var absolut inte min mening då jag själv haft precis samma känslor som trådskaparen (fast om min D70 då jag haft en ännu äldre kamera) och isåfall nedvärderar även mina egna känslor och åsikter. Det var mer ett försök att reflektera över vad denna typ av diskussioner bottnar i, utan att för den skull verka nedvärderande. Men det var väl klumpigt uttryckt och fel forum att göra en sådan reflektion i.

Så istället vill jag utbrista i ett desperat och verklighetsfrånvänt "Länge leve D70!" :)
 
Visst är det så att D90 är en bättre kamera än D80, det finns ingenting man kan säga om det. Men det finns väll ingen som har sagt att D80 är en dålig kamera, rätta mig om jag har fel för jag har ju faktiskt inte läst alla inlägg på hela det här forumet, alla andra forum och inte heller alla nischade tidsskrifter. Så jag kan ju inte vara helt säker.

Det man kan säga är att D80 kan vara en utav dom prisvärdigaste kamerorna som finns på marknaden idag, så det är definitivt ett bra köp. Men jag har svårt att se att den kommer att gå ner så mycket mer i pris med tanke på att Nikon tänker behålla alla sina nuvarande modeller(D40,D60,D80,D90 osv) på marknaden. Och prisskillnaden mellan D60 och D80 är så pass liten som det är så finns det inget utrymme för att sänka D80 mer.
 
Har haft en d80 i 1,5 år, en kamera jag vuxit med och lärt mig det mesta med. Det enda negativa jag kan säga om den är hur den börjar brusa efter iso 800.
har köpt en d700 nu och anledningen är dels iso egenskaperna, sekvenstagning men stor del också att det är ett tåligare hus.

Vet inte om man får en så mkt mer prisvärd kamera (D80), speciellt om man använder sig av nikons 18-70 objektiv till.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.