ANNONS
Annons

Döende allé

Produkter
(logga in för att koppla)

AnWi

Aktiv medlem
I den vackra allé där jag ofta promenerar håller träden på att dö. Först misstänkte jag någon form av åverkan men det gör jag inte längre.
Är det någon som har en aning om vad som orsakar denna tråkiga förvandling till ett kalt och sterilt staket av torra stammar?

mvh
Anders

Bilagor

• _DSD3181.jpg
    _DSD3181.jpg
    199.2 KB · Visningar: 94
Det ser ut som Almar, och då är det nog Almsjuka som har drabbat dom. En svampsjukdom som täpper igen näringsbanorna.

Det kanske inte ser vackert ut i mångas ögon, och almsjukan är en tråkig historia.

Men, tänk på att död ved är ett mycket viktigt substrat för en stor del av vår biologiska mångfald. Ett av de allra största problemen vad gäller utarmning av mångfalden är bristen på död ved i landskapet. Detta är inte sterilt - tvärtom. Död ved ger levande skogar och landskap!

Det kanske inte ser vackert ut i mångas ögon, och almsjukan är en tråkig historia.

Men, tänk på att död ved är ett mycket viktigt substrat för en stor del av vår biologiska mångfald. Ett av de allra största problemen vad gäller utarmning av mångfalden är bristen på död ved i landskapet. Detta är inte sterilt - tvärtom. Död ved ger levande skogar och landskap!

Instämmer! Man räknar med att ca 10% av alla levande organismer i Norden lever av döende eller döda träd.

Men visst, det ser kanske tråkigt ut. Sen är almsjukan inte så bra för att den tar död på almen som art vilket kan drabba väldigt många arter i slutändan.

Tack för info

Jag förstår mycket väl att det är bra för naturen. Nu blir det ju inte alltid så vackert...

Kommer fortsätta uppdatera här med bilder under sommar och höst så alla kan följa naturens gång.

/Anders

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar