ANNONS
Annons

Döda pixels vanligt?

Produkter
(logga in för att koppla)

kufen

Aktiv medlem
Hur vanligt är det med döda pixelar i CCD:n? Det borde ju enkelt gå att interpolera bort. Finns det någon enkel mjukvara som fixar detta?

Döda pixlar???

Hur tar man reda på om man har döda pixlar, undrar jag vet ej hur man gör detta enkelt.
Vissa kameratillverkare har ju vissa garantier för detta.

Borde det inte gå att fota olika typer av bilder och titta på skillnaden pixelvis för dessa bilder? Om den är liten eller noll är det kanske fel.

Men jag vet inte riktigt om det fungerar för det finns väl inte en CCD-pixel för varje färg i varje pixel?

Den gamla och vanligaste typen av CCD:er har en cell för varje färg och de tar färgvärdena mjukvarumässigt från varandra. Men har du en död RGB cell blir det en vit eller svart prick på bilden har du endast en delcell trasig så fotografera vitt/grått enfärgat och se efter om du får en prick av rött eller grönt eller blått.

Jag har inte sett allt förmånga döda pixlar men den första hade en stor död i mitten av bilden och då bytte jag ut den och den nya jag fick verkar ha en delcell sönder men det märks inte normalt sett.

Hoppas detta är lite hjälp. :)

Om det är en Olympus...

Om du har en nyare Olympus-kamera så skall det finnas en funktion i kameran för att fixa problemet. Om jag inte har läst på helt fel ;).

Jag har en Olympus UZ2100 och jag har ingen funktion för att interpolera bort döda pixlar men lite pyssel i PS om det är någon som sticka ut.

Men skulle jag köpa en ny digitalkamera för 5000kr+ och den hade en död pixel så skulle jag lämna tillbaka den.

:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar