Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Död pixel på LCD display

Produkter
(logga in för att koppla)

magnusmo

Ny medlem
Hej,
Köpte en Canon Digital Rebel idag. Dock så har LCD:n på bakstycket en död pixel upptäckte jag när jag kom hem.
Gäller samma sak för LCD:n på kameror som på TFT-bildskärmar, d.v.s. att några få döda pixlar får man leva med, Eller skall jag gå tillbaka och be att få en ny kamera?

Hälsningar Magnus

Gå tillbaka du har fått en felande kamera.... Reparera eller byt ut. Försök få en ny direkt annars kommer du nog få vänta LÄNGE så byt med butiken och dom får skicka in den samt ge dig en ny av samma model. Kräv det och få lite bra sevice från dom...

Jag laddade hem en canon instruktionsbok för powershot a70.
I den stod det att displayen kunde ha svarta eller röda pixlar här och var men att man inte behövde oroa sig ungefär.

Fick känslan av att det stod inledningsvis ungefär som att det ska vara så från fabrik.

Själv hade jag inte godtagit den förklaringen och krävt en fungerande display så länge garantin gällde.

jag hade en död(? blå iaf) pixel på displayen på min eos 1D, fick stå ut med det. Efter ett tag så tänkte jag aldrig ens på att den var där. Tror det krävs ganska många trasiga pixlar för att man ska få displayen utbytt. Om man inte vill betala det själv dvs, jag tycker iaf inte det är värt det.

på min förra, en canon powershot a70 hade jag en död pixel. även denna röd.
jag gick med kameran till närmaste auktoriserade reperatör. tog med alla papper när den var köpt, kvitto etc. efterssom det var garantikvar var det inga som helst problem . efter en vecka hade jag den fullt fungerande igen.

...och hur viktig är displayen egentligen? Man visar ju bara menyinställningar och nödtorfigt hur bilden ser ut.. Jag skulle aldrig orka skicka tillbaks kameran, vänta etc. för den död pixel.
Trasiga pixlar på CCD'n är lite tråkigare.

sorry. det var så jag menade. asså inte på displayen. utan en pixel på korten som är röd. en liten rackare som sällan syns men när den gjorde det var det oerhört irriterande.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto