Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dåligt Sigma 70-200/2.8?

Produkter
(logga in för att koppla)

gost

Aktiv medlem
Testade mitt nya Sigma 70-200/2.8 idag och jag måste säga att jag är lite besviken på vad det presterar med tanke på alla lovord jag läst.

Nedan ser ni lite testbilder. Två bilder tagna i 70mm med bländare 2.8 resp.4.5, samt två bilder tagna i 200mm med bländare 2.8 resp 4.5.

Samtliga bilder är tagna med en Nikon D70 monterad på ett stativ. Bilderna är tagna i råformat och är inte uppskärpade.

Skall verkligen inte detta objektiv prestera bättre med bländare 2.8? Jag hade förväntat mig betydligt bättre resultat. Mitt Sigma 80-400/4.5-5.6 presterar bättre i [email protected] än vad 70-200 gör i samma läge.

Daniel, har du något bildexempel på en bild tagen med bländare 2.8? Vore intressant att se hur det borde se ut.

gost skrev:
Daniel, har du något bildexempel på en bild tagen med bländare 2.8? Vore intressant att se hur det borde se ut.

Inte så här på rak arm som demonstrerar skarpheten av objektivet.

Min D70 är såld och jag har inte fått min D200 ännu annars kunde jag tagit ett kort på grannhuset.

Så dåligt kan det väl inte vara, det måste vara något fel på din glugg.

Jag hade tänkt köpa ett Sigma själv (100-300) men efter att ha läst om alla kvalitets problem som verkar förekomma med Sigmas objektiv så börjar man ju fundera, jag har ingen lust att hålla på och testa, reklamera eller få det justerat innan man kan använda objektivet.

Man får väl vad man betalar för trots allt, man kan ju ha tur, men kvaliteten verkar inte vara i nivå med orginal i allfall.

Min DG är också knivskarp på alla brännvidder.
Kollade lite till på dina bilder och skidbacken och skogen i bakgrunden ser skarpa ut, verkar som den fokuserar på oändligheten.

Ja, det där med skidbacken är lite skumt. Skrostenen med parabolen jag tagit kort på, ligger ca. 40-50 från min balkong som jag tog bilden ifrån.

gost skrev:
Gjorde iordning en jämförelsesida

http://www.gostworks.com/sigma/

Känns som ganska uppenbart att det är något fel på denna glugg när man ser dessa bilder. Mitt 80-400 borde inte vara så mycket bättre som det faktiskt är.

Jag har oxå ägt både Sigma 70-200 och 80-400. De spelade inte samma division! Mitt 70-200 var MYCKET skarpare en 80-400 och en sak är säkert! Ditt 70-200 är inte som det ska! Ditt 80-400 ser helt normalt ut och det ska upplevas som mjukt om man jämför med 70-200. Mitt sigma 70-200 var knivskarpt. Här är några bilder tagna med det.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=421652&target=_blank
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=366959&target=_blank

Hm !!!!

Har just i helgen haft liknande problem med ett Sigma 18-50mm F2.8 EX DC monterat på Minolta 7D. Problemet är lite anorlunda, har vid bländare 2,8 oskärpa i hela bilden. Nått är garanterat fel, ska försöka skicka in objektivet för kontroll.
Lite förvånad är jag, fel på objektivet trodde jag var ovanligt. Men har sett att det verkar rätt vanligt när man tittar på olika forum. Kanske skall hålla sig till orginal ?

Mvh Johan

Finns det ngt bra sätt o testa sitt objektiv? Jag förstår att man ser om det är oskarpt men hur vet man om det är så bra som det ska vara? Man kan ju inte köpa 10 st av samma bara för att testa.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar