Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dåligt ljus inomhus

Produkter
(logga in för att koppla)

Chanine

Medlem
Jag fotograferar mycket och har nu börjat få förfrågningar om att fotografera 1-års kort av barn och dylika bilder. Nu när det är så kallt ute måste man ju hålla sig inomhus med de små barnen och jag har ett problem. Bilderna blir så mörka och grumliga. Jag försöker fota där det kommer in så mycket ljus som möjligt utifrån och jag har en reflex-skärm men den tycker jag inte så mycket om. När det är fråga om barn behövs en kort slutartid eftersom de rörs rätt så mycket. Har jag för låg ISO blir bilderna mörka och drar jag upp ISO så att bilderna blir tillräckligt ljusa blir de ist grumliga. Har någon nåt bra tips som kan hjälpa mig att få skarpare och ljusare bilder inomhus?

Jag gillar inte att fota med kamerablixten. Måste jag köpa mig studioblixtar eller softboxar eller finns det några andra tips?

Det finns ju ingen magi här utan du måste på något sätt få mer ljus alternativt få kameran att använda ljuset som finns på ett bättre sätt. Mina förslag

*Ett objektiv med större bländare 50mm 1,8 eller 50mm 1,4 är billiga alternativ. Finns väl ett 24 från Canon som är ljusstarkt och ganska billigt också.

*En ny kamera som har bättre prestanda på höga ISO, alternativt brusreducera i datorn.

*Använd externa kamerablixtar som du ställer upp i rummet och utlöser med radiosändare. Om du klarar dig utan automatik kan du använda billiga kinablixtar för 400 spänn styck och radiosändare för 200-300 kronor.

*Försök fota barnen med längre slutartid och fånga dem när de rör sig mindre eller försök panorera i barnens rörelseriktning

Jag har en Nikon D90 och objektivet jag använder mest är ett Nikkor 50/1,8 och det är jag nog helt nöjd med. Det är väl det att jag måste få in mera ljus utifrån skulle jag kunna tänka mig. Nu just har jag inte råd att handla nåt extra, är fattig studerande.. :p

Billigast är då en 500w bygglampa från tex Clas Olson för att få lite extra ljus. Rikta den mot frigolitskiva eller reflexskärm för att få softare ljus. Dock blir inte slutartiderna speciellt mycket kortare.

Annat alternativ är att sätta melittafiler på blixten tex

När jag började fota i hemmastudion hade jag bla 2 st 500 w bygglampor, som jag hängde i mikrofonstativ för att kunna rikta dem. Det blir dock ganska varmt fort.

En YN560-blixt kan du få för under 500kr inkl frakt på tradera, den har slavcell och den funkar utmärkt att utlösa med din inbyggda blixt om du är inomhus, du behöver inte ha pop-upblixten på full effekt heller.

Jag fick min förra veckan, riktigt nöjd, inget att klaga på. Fick betala 459kr. Ska bjuda på en till nu efter löning.

Billigast är då en 500w bygglampa från tex Clas Olson för att få lite extra ljus. Rikta den mot frigolitskiva eller reflexskärm för att få softare ljus. Dock blir inte slutartiderna speciellt mycket kortare.

Annat alternativ är att sätta melittafiler på blixten tex

Bygglampor ger gult ljus som inte blandar sig så bra med annat ljus (om det inte handlar om sv/v). Hög strömförbrukning, varmt, brandrisk och inte så bra för ögonen att stirra in i. Skaffa istället ett par begagnade blixtar med slavfunktion. Ställbara så man kan reglera ljusstyrkan. Använd skärmar eller studsa mot vita väggar/tak.

Okej, tack för tipset, får väl försöka skaffa mig en bygglampa nu då :)
Bygglampa ?- Du kommer att bli grymt besviken.Välj passande inomhusmiljö med fönster ljusinsläpp och testa dej fram innan tagningen med olika alternativ-blixtljus(med eller utan) fönsterljus i olika varianter..

Tyvärr måste du nog lägga pengar på en blixt för att ta dina bilder till nästa nivå.

Köp en Beg Nikon SB600 som du kan fjärrstyra trådlöst från kameran. O till den en softbox o ett stativ.

Beg SB600 runt 1200-1500
Softbox 6-800kr (60x60 inte mindre)
Stativ 300kr

Jag kör själv nikon o fjärrstyrning funkar mkt bra inomhus. Även utomhus men inte så långt ifrån kameran.
Har 2 blixtar o funderar på den 3dje.

Jag har en extra blixt, SB400. Men jag är rädd att bakgrunden blir så ljus och tydlig om jag använder blixt. är det så eller inbillar jag mig bara?

Jag har en extra blixt, SB400. Men jag är rädd att bakgrunden blir så ljus och tydlig om jag använder blixt. är det så eller inbillar jag mig bara?

Det beror på avståndet till bakgrunden. En SB400 har inte så lång räckvidd utan efter ett par tre meter avtar ljuset markant. Särskilt om man reflekterar den i taket. Den är bra i rätt sammanhang, men ganska begränsad. Prova med den så ser du hur långt den räcker.

Men, för tusan! Prova! Slå den i taket, så får du en rätt jämn belysning (om taket är vitt och inte alldeles för högt).

Ta 100 bilder med olika vinklar på blixten, avstånd till motivet och blixtstyrka så vet du allt du någonsin behöver veta. Det tar dig inte mer än en timme.

Per.

Men, för tusan! Prova! Slå den i taket, så får du en rätt jämn belysning (om taket är vitt och inte alldeles för högt).

Ta 100 bilder med olika vinklar på blixten, avstånd till motivet och blixtstyrka så vet du allt du någonsin behöver veta. Det tar dig inte mer än en timme.

Per.

Brukar inte bli så vidare värst om blixten slås rakt upp i taket, följden blir ofta konstiga skuggor, dock inte alltid, var uppmärksam och kolla bilderna noga, tråkigt att komma hem och upptäcka "misstaget" i datorn då det blir jobbigt att korrigera.

Brukar inte bli så vidare värst om blixten slås rakt upp i taket, följden blir ofta konstiga skuggor, dock inte alltid, var uppmärksam och kolla bilderna noga, tråkigt att komma hem och upptäcka "misstaget" i datorn då det blir jobbigt att korrigera.

Det var just därför jag skrev "... ta 100 bilder..." så att det blir klart vad som funkar och inte funkar i den miljön hon verkar.

Jag har goda erfarenheter av att använda just D90 + SB-400 och att slå blixten i taket.

Men sån't här ska man inte diskutera, man ska prova själv!

Per.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar