Annons

Dåliga bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Anledningen till att skriva ner någon är, iaf för mig, är att jag då måste uttrycka mig klarare så mottagaren verkligen förstår. Därmed kan jag inte bara slarva vidare och på så sätt lär jag mig mer. Men som sagt det är jag. För andra kan det säkert fungera lika att bara uttrycka sig i tanken.

Att man hjälper andra ser jag som en positiv bieffekt. Att folk blir ledsna för att de inte för kommentarer är ju synd. Man behöver bekräftelse på ett eller annat vis, syns man så finns man eller vad det nu heter.
 
När jag startade den här tråden så hoppas jag att det framgick att jag har inget problem med vare sig älgar, hundar eller barn. Men en oskarp älg i motljus utan något som helst intressant i bak- eller förgrund är ingen bra bild. Den kan vara en bild av värde för det var coolt att se en älg, men det är stooor skillnad på värde och kvalité. Vilket väldigt få verkar förstå alternativt hålla med om här.

Jag hålla med dig 100 % och jag tycker det är bra att du startet den här diskussionen.

Det synns som det blir mer och mer ett trevligt fotoblogg var folk blogger om var som helst.
 
Hejsan!
Jag fotar själv både hund och älg =) då tillfälle ges.. Har dock inte fotat så länge, så jag kan missa uppenbara saker fortfaramde! Tex så hade jag tagit just en älgbild utan att märka att den lutade, hade aldrig märkt det, tror jag, om jag inte fått det påpekat! Däremot vet jag att jag är 1000 mil från de erfarna på denna sidan vid älgfoton men jag utvecklas ju inte heller om jag inte får respons?
Jag försöker fortfarande lära mej hela tiden men utan kommentarerna härifrån hade det tagit väldigt mycket längre tid.. Försöker komma ihåg att skriva vad jag ifrågasätter om bilden, men kan litegrann förstå personer som skriver "Underbar bild på hunden". Själv går jag ofta på känslorna när jag kommenterar, mycket pga att jag inte tycker att jag har tillräckligt med kunskap för att kritisera någon??
Däremot kan jag hålla med om att det ibland blir lite tjatigt med hundbilder, men när medlemmarna varit med ett tag brukar ju kvaliteten på bilderna stiga, eller?
 
Inte för att vara elak fick jag en chock då jag återvände till fotosidan efter ett uppehåll på nästan ett år, det är sjukt vad kvalitén på bilderna har sjunkit i den poolen. Förut var det väl nästintill 80% som var riktigt fina bildern men nu är det knappt 30% :(

Fast det kan ju vara jag som har blivit mer kritisk också.
 
Inte för att vara elak fick jag en chock då jag återvände till fotosidan efter ett uppehåll på nästan ett år, det är sjukt vad kvalitén på bilderna har sjunkit i den poolen. Förut var det väl nästintill 80% som var riktigt fina bildern men nu är det knappt 30% :(

Fast det kan ju vara jag som har blivit mer kritisk också.

Det är nog en kombination skulle jag tror.
Visst blir man mer kritisk ju mer man lär sig, och bildseendet ökar.
Men det måste också vara så att kvaliteten överlag har sjunkit, för jag upplevde samma sak som du när jag kom tillbaka och blev mer aktiv här igen efter en tids svacka.
Skulle också tro att antalet medlemmar på fotosidan ökat ganska drastiskt på relativt kort tid. Då många av dessa nya medlemmar troligtvis inte har sysslat med foto särskilt länge så sjunker ju också kvaliteten överlag i bildkritikpoolen. Det blir mer eller mindre ofrånkomligt.

Dock vill jag påpeka att jag, precis som flera andra härinne, förespråkar betydligt hårdare självkritik innan uppladdning av bilder.
Jag ser ingen direkt anledning att ladda upp en bild som man inte ens själv är speciellt nöjd med.

För att ta älgexemplet, är älgen oskarp och knappt synbar mot omgivningen så är inte bilden bra, oavsett om man är nybörjare eller har lång erfarenhet.

/Rasmus - räknar mig som nybörjare :)
 
Jag kan tycka att det saknas en pool för "Hård Kritik". Det fanns väl en sådan förut har jag för mig? Har också varit inaktiv här en längre tid så det är lite halvnytt.
Precis som "voitcanon" skrev här ovan så tycker jag att kvaliten sjunkit väldigt, man får ju sitta och bläddra igenom tiotals sidor på bildkritik för att hitta något.

Tror att folk i allmänhet skulle behöva lite mer självkritik, alltså att ta sig en funderare om bilden i fråga verkligen är något man är helnöjd med och som man vill ha konstruktiv kritik på. Att slänga upp något som man själv inte är helt nöjd med är väl ganska meningslöst kan jag tycka..
 
Julmust är godare än vin...

Det blir lätt lite snobberi i debatter som denna. Tillsammans med en vinkännare skulle jag lugnt erkänna att julmust är godare än vin, men att bland fotonördar erkänna att man gillar banala motiv är tufft!

Varför dricker jag julmust? Frågan är lika berättigad som frågan; Vad är syftet med bilden?

Jag har inget behov av bilder med djupare budskap. Men det kan man lätt förstå om man tittar på mina bilder.

Folk sågar gärna Flickr, men faktum är att för min bildsmak så är det ett perfekt ställe. Det gäller bara att lära sig att söka bland grupperna. Dessutom tror jag att de flesta mer djupt orienterade fotograferna skulle hitta det mesta där. Men det vore ju att erkänna att julmust verkligen är godare än vin.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.