Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dåliga bilder i skogen

Produkter
(logga in för att koppla)

Scatkatt

Aktiv medlem
Två år i rad har jag varit på ett evenemang i skogen (Skogens dag) och båda gångerna har jag kommit hem med kassa bilder! Dom som jag har tagit långt inne i skogen, där det är ganska mörkt trots att det är ljust...
För mörka och för stor rörelseoskärpa har det blivit. Ser inte på skärmen att det blir så mycket rörelseoskärpa, utan tycker det ser bra ut och tror jag har lyckats, men när jag sen kommer hem och tar in dom i datorn så ser jag eländet.
Hur ställer jag in för att få ljusare bilder i en mörk grön bokskog utan att få rörelseoskärpa. Ska jag montera på blixten eller skruva upp ISO?

Tar foto på familjen och vännerna i dom olika aktiviteterna dom har i skogen. Använder manuellt läge.

Jag är en glad nybörjare så förklara gärna enkelt för mig?

Skruva upp ison och välj en större bländare så att du kan få kortare slutartid utan att bilderna blir mörka.

En riktlinje brukar vara att ha objetivets brännvidd lika eller mindre än 1/brännvidd s. Har du en kamerera med aps-c sensor så får du ta 1/(brännvidd*1,6) s. Håller du då stadigt så bör bilderna bli skarpa förutsatt att personerna i bilden inte rör sig för mycket för då får du ha ännu kortare slutartid. Välj iso och bländare så att bilderna blir ljusa efter de förhållandena som slutartiden du väljer ger.

Skruva upp ison och välj en större bländare så att du kan få kortare slutartid utan att bilderna blir mörka.

En riktlinje brukar vara att ha objetivets brännvidd lika eller mindre än 1/brännvidd s. Har du en kamerera med aps-c sensor så får du ta 1/(brännvidd*1,6) s. Håller du då stadigt så bör bilderna bli skarpa förutsatt att personerna i bilden inte rör sig för mycket för då får du ha ännu kortare slutartid. Välj iso och bländare så att bilderna blir ljusa efter de förhållandena som slutartiden du väljer ger.

Kanske ta med enbent stativet också?

Dom som jag har tagit långt inne i skogen, där det är ganska mörkt trots att det är ljust...

Låter som att kameran underexponerar. Prova att använda spotmätningsfunktionen och låsa exponeringen mot något som motsvarar en slags medelvärde, typ gräs som inte är i djup skugga eller direkt solljus. Då borde du få en ganska bra exponering. I och med att slutartiderna blir långa så; ja skruva upp ISO eller sätt på blixt. Stativet som det också skrivits en del om ser jag personligen som ovärderligt när jag är ute och plåtar i skogen.
David.

Det låter ju också som ett problem - om man orkar så kan man alltid ta en bild i M läge och sedan justera exponeringen baserat på histogrammet istället. Det är kanske lite bökigt, men det är tyvärr lite svårt att verkligen lita på ljusmätaren i skogen (canons iaf, andra tillverkare är kanske smartare) och att köra M är då ett enkelt sätt att lösa problemet - det är ju liksom gratis att testfota en bild och justera efter den när man kör digitalt.

Eftersom du använder manuellt läge så exponerar du fel. I skogen skiftar ljuset inte så mkt (oftast). Titta på histogrammet de första bilderna och anpassa inställningarna, sedan bör du vara mer eller mindre rätt resten av dagen men när man fotar manuellt så är det bra att ha som vana att kolla av histogrammet. Det är inte så bökigt, precis efter att man tagit en bild så visas bilden under ett par sekunder, ställ in så att histogrammet visas och kasta ett getöga direkt efter att du tagit en bild.

Tack för alla tipsen. Nu har jag lite att öva på. Skogens dag var igår igen så jag provade att skruva upp ISO och dom blev bättre men inte riktigt som jag tycker är bra iallafall.
Jag får läsa på hur man läser av histogrammet för det har jag inte lärt mig ännu.

Jag vill bara säga att jag uppskattar att ni tar er tid att svara på mina frågor. Tack!

Om du fotograferar manuellt så måste du förstå hur slutartid, bländare och iso påverkar exponeringen (vilket man ser på histogrammet), jag tycker det låter som du inte riktigt har koll på det. Det är inte så svårt och finns många trådar. Du behöver inte fota i skogen för att ändra inställningar och se hur exponering/histogram ändras, gör det inomhus.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar