Hans-C
Avslutat medlemskap
Som jag ser det är det en fråga om man vill skapa eller dokumentera. Skall deckaravdelningen i en bokhandel delas upp i två avdelningar, en för böcker skrivna på skrivmaskin och en för dator skrivna? Vill du förmedla något till den som tittar på dina bilder? Känslor eller något annat? Eller vill du bara visa att du kan få rätt kontrast från början och inte behöver redigera? Ett exempel. Din dotter fyller ett år. Alternativ ett är att göra som 90% gör, dokumentera. Ta fram kameran,justera intällningar, fokus på dottern och tryck av. Alternativ två. Skapa.Ditt mål är att skapa en bild av lycka och den underbara känslan när barnet fyller ett år. Du börjar redan på morgonen fundera på hur stolar skall stå och vilka lampor som skall vara tända etc. Du tar under kalaset cirka 50 bilder i olika vinklar och med olika inställningar. Hela tiden försöka fånga "det" uttrycket eller situationen. Sedan i datorn eller mörkerrummet redigerar du bort allt som inte förstärker det du vill förmedla. En röd kaffekanna i bakgrunden till exempel. Kanske gör tonerna mer varma. Softar en del. Gör Åkes ansikte mörkare och försöker få honom att försvinna i kompositionen för han ser så jävla sur ut. Förstärker Anna-Lisas ögon för hon tittar på barnet med kärlek. osv.osv. När någon annan tittat på alternativ ett bilden, vad ser han? "Ännu ett" Vad ser han när han tittar på alternativ två bilden? "Jag ska skaffa fru o barn". Endast då har du åstadkommit något enligt min mening. Och skit samma hur den bilden har blivit till. Skapar gör man med hjärnan och hjärtat, antigen med digital eller filmkamera, Photoshop 6.0 eller mörkerrum 4B.