Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Dålig skärpa
- Trådstartare Eldhen
- Start datum
sagan
Avslutat medlemskap
Enkelt, man högerklickar på bilden och väljer egenskaper, då står de bl.a. vilket bildformat det är.hur såg du att bilderna var sparad i GIF format? För nu när jag skulle ändra så var dem i jpg?
USM = oskarp mask, vilket är ett verktyg för att öka kontrasten i utvalda områden och därmed ge högre skärpeintryck.
Dina barnbilder hade låg kontrast, vilket ger ett oskarpt intryck, öka kontrasten och bilderna kommer se skarpare ut.
Eldhen
Medlem
Enkelt, man högerklickar på bilden och väljer egenskaper, då står de bl.a. vilket bildformat det är.
*provade det nu och jag ser att det står JPEG på dem?
USM = oskarp mask, vilket är ett verktyg för att öka kontrasten i
utvalda områden och därmed ge högre skärpeintryck.
Dina barnbilder hade låg kontrast, vilket ger ett oskarpt intryck, öka kontrasten och bilderna kommer se skarpare ut.
**Då ska jag prova det.
Eldhen
Medlem
JPEG eller JPG, det är sak samma. Men det står det väl inte om du klickar på dina bilder som är upplagda?
Jo, på dem som är upplagda här, det står TYP:JPEG Image
staika
Aktiv medlem
Bilderna jag kan se är ju jpeg. Det är inte så att de som säger att hon slangat upp giffar kollat på "nedladdningsskyddet"?
Visst är det så
Tanken är att det skall krävas åtminstone grundläggande kunskap i hur webbsidor funkar för att man skall kunna göra det.
Det du ser är en jpeg. Men det du kan "känna" på utan att gräva är en genomskinlig gifbild.
Och visst har det varit så tidigare. Förmodligen under de flesta av de år fotosidan har funnits.
Det du ser är en jpeg. Men det du kan "känna" på utan att gräva är en genomskinlig gifbild.
Och visst har det varit så tidigare. Förmodligen under de flesta av de år fotosidan har funnits.
sagan
Avslutat medlemskap
Dina bilder är i JPG, jag gav dig fel information angående bildformatet.Nu hänger jag inte alls med?
Men testa fortfarande med USM och kontrastnivåerna för att få till skarpare bild.
Det ser ut som om du behöver fokusera noggrannare. Annars tycker jag att bilderna ser helt ok ut för att vara tagna i så tråkigt ljus. Tittar du på "Sötnos" ser du t ex att skärpan är god på tröjan. Och "Fundersam" ser bra ut i bortre ögonvrån. Det är inte lätt att få skärpan rätt i såna där situationer, men det måste göras. Ofta blir det trevligast resultat om du lägger den på det närmaste ögat.
Sen kan de behöva en skvätt mer skärpning i bildbehandlingen också, där tror jag du varit lite snål.
Vill du ha riktig skärpa tycker jag du skall klura mer på ljuset, det är det som skapar den.
Sen kan de behöva en skvätt mer skärpning i bildbehandlingen också, där tror jag du varit lite snål.
Vill du ha riktig skärpa tycker jag du skall klura mer på ljuset, det är det som skapar den.
Eldhen
Medlem
Det ser ut som om du behöver fokusera noggrannare. Annars tycker jag att bilderna ser helt ok ut för att vara tagna i så tråkigt ljus. Tittar du på "Sötnos" ser du t ex att skärpan är god på tröjan. Och "Fundersam" ser bra ut i bortre ögonvrån. Det är inte lätt att få skärpan rätt i såna där situationer, men det måste göras. Ofta blir det trevligast resultat om du lägger den på det närmaste ögat.
Tack för tipsen..det är väl så övning ger färdighet..idag var det ju väldigt mulet och tråkigt ute också, så det var kanske ingen vidare bra idé att fota inne..utan blixt..
Ska komma ihåg det där med närmast ögat..tack igen
Eldhen
Medlem
Dina bilder är i JPG, jag gav dig fel information angående bildformatet.
Men testa fortfarande med USM och kontrastnivåerna för att få till skarpare bild.
Det är lugnt, men jag tänkte ett tag att jag måste ju vara helt borta.
Tack för tipsen igen, ska testa mig fram.