Annons

Dålig skärpa samt brusiga bilder A200

Produkter
(logga in för att koppla)
det jag stör mig mest p är ju bruset ute i högra hörnet om man kollar på mina testbilder som jag lagt upp.

kanske e så enkelt att objektivet e värdelöst inomhus i lite halvdåligt ljus, för utmhus blir dom nästan som jag vill ha dom men det är bara inställningar tror jag. såsom färgmättnad och kontrast ungefär

får kanske gå en kurs i hur man använder kameran....
 
det jag stör mig mest p är ju bruset ute i högra hörnet om man kollar på mina testbilder som jag lagt upp.

kanske e så enkelt att objektivet e värdelöst inomhus i lite halvdåligt ljus, för utmhus blir dom nästan som jag vill ha dom men det är bara inställningar tror jag. såsom färgmättnad och kontrast ungefär

får kanske gå en kurs i hur man använder kameran....

Alla systemkameror behöver ljus för att prestera.. Men dom kan via påverkan prestera sjukt bra om du lär dig använda kameran..

Skillnaden på en kompakt och en systemkamera är just att den ena ÄR ett system.. Där en parameter är fotografen.. Och denna fotograf är systemets viktigaste detalj oavsett märke på kamerasystemet...

Användaren avgör via sin kunskap allt vad sedan verktyget skapar.. I detta fallet vi talar om här är verktyget kameran med optiken och dess manövrering...

Tyvärr är det mycket sällan tipstopics avråder systemkameraköp och förordar kompaktinköp i stället.. Oftast ger ingen rådet att INTE köpa systemkamera.. Och ofta ser man sedan den nya systemkameraägaren sedan med problem att det inte motsvarar det man hoppats...

NU har du redan hoppat i båten så du får väl ro den iland nu då.. Och det finns enbart ett ända sätt att göra detta på hur mycket vi än försöker ge dig tips och råd...

Detta är att inte bara """får kanske gå en kurs i hur man använder kameran.... "" som du skrev.. Du MÅSTE lära dig kameran helt enkelt..

Vi kan skriva spaltmetrar här med tips och råd som är totalt bortkastade om du ändå inte vet hur du utnyttjar dom tips du får via förståelse över hur din kamera fungerar praktiskt sett..

Jag tex tog tiden att ta exempelbilder för visa dig att det går ta bilder med detaljer på iso 800 samt med olika ljuskänslig optik .Handhållet... Du frågade inte ens vad du kunde dra för nytta av det jag försökte visa dig...Tror du inte gjorde detta för du inte förstod vad du kunda dra för nytta av det du såg...Du kan helt enkelt inte plasera informationen du får därför du inte förstår systemet du använder...Andra har skrivit utförliga saker som du heller inte förstår .. Fast det som skrivs är saker du snabbt skulle om du förstod din kamera vänt misslyckande till ""jippi.. Där satt den...""

Bilderna tagna via endast snabbshots jag tog och fixade crop mm ur visar att kameran KAN ta bilder i dåligt ljus utan proffskunskaper. Utan sikta och tryck går bara du vet hur din kamera vill hanteras.......Samt utan specialoptik... Visst hjälper ljuskänsligare optik.. Men den du har går att fota med.. Om du bara lär dig din kamera samt dess funktioner...

Och jag skriver i all välmening och inget annat..

Så igen som jag skrev först i detta inlägg..

Alla systemkameror behöver ljus för att prestera.. Men dom kan via påverkan prestera sjukt bra om du lär dig använda kameran..

Och om du inte har intresset eller lusten att lära dig din systemkamera då du i systemet är den viktigaste länken i kedjan så skulle jag råda dig alvarligt att ev sälja kameran samt inköpa en kompaktare ifrån nya moderna kameror som nu finns.. Det löser nog allt så du får den bild du vill ha...


och igen.. Jag skriver kanske så det ser bryskt ut.. Men jag skriver i absolut välmening till 100% och inget annat.. Så förlåt om jag kanske skriver så det kan se småsurt ut.. Men så är absolut inte fallet...

Och bestämmer du dig för att nu plugga systemkamera och dess funktioner lite så kommer jag givetvis med mina begränsade erfarenheter ge fler tips om jag kan.. Givetvis..Men andra kan betydande mer än jag så mina små tips är i marginalen bara...

Men nu är enligt det jag kan se du tvungen ta steget att skapa grunden för att våra tips ens kan hjälpa dig vidare.. För förstår du inte tipsens aplisering så är det ju som ren rotvälska av ord man inget förstår av.. det varken hjälper dig eller gör att man finner tiden värt att skriva mer....Du måste ju kunna ta in informationen.. Den kommer inte via ställa in Auto.. Du måste lära dig din kamera.. Inte kanske.. Utan du måste...Så plugga nu manualen prova praktiskt.. läs igen och prova läs o prova.. Så kommer du in med frågor då du kör fast där du kan få direkta tips riktade mot det exakta problemet du behöver hjälp med...

Mvh
Tobbe.
 
Alla systemkameror behöver ljus för att prestera.. Men dom kan via påverkan prestera sjukt bra om du lär dig använda kameran..

Skillnaden på en kompakt och en systemkamera är just att den ena ÄR ett system.. Där en parameter är fotografen.. Och denna fotograf är systemets viktigaste detalj oavsett märke på kamerasystemet...

Användaren avgör via sin kunskap allt vad sedan verktyget skapar.. I detta fallet vi talar om här är verktyget kameran med optiken och dess manövrering...

Tyvärr är det mycket sällan tipstopics avråder systemkameraköp och förordar kompaktinköp i stället.. Oftast ger ingen rådet att INTE köpa systemkamera.. Och ofta ser man sedan den nya systemkameraägaren sedan med problem att det inte motsvarar det man hoppats...

NU har du redan hoppat i båten så du får väl ro den iland nu då.. Och det finns enbart ett ända sätt att göra detta på hur mycket vi än försöker ge dig tips och råd...

Detta är att inte bara """får kanske gå en kurs i hur man använder kameran.... "" som du skrev.. Du MÅSTE lära dig kameran helt enkelt..

Vi kan skriva spaltmetrar här med tips och råd som är totalt bortkastade om du ändå inte vet hur du utnyttjar dom tips du får via förståelse över hur din kamera fungerar praktiskt sett..

Jag tex tog tiden att ta exempelbilder för visa dig att det går ta bilder med detaljer på iso 800 samt med olika ljuskänslig optik .Handhållet... Du frågade inte ens vad du kunde dra för nytta av det jag försökte visa dig...Tror du inte gjorde detta för du inte förstod vad du kunda dra för nytta av det du såg...Du kan helt enkelt inte plasera informationen du får därför du inte förstår systemet du använder...Andra har skrivit utförliga saker som du heller inte förstår .. Fast det som skrivs är saker du snabbt skulle om du förstod din kamera vänt misslyckande till ""jippi.. Där satt den...""

Bilderna tagna via endast snabbshots jag tog och fixade crop mm ur visar att kameran KAN ta bilder i dåligt ljus utan proffskunskaper. Utan sikta och tryck går bara du vet hur din kamera vill hanteras.......Samt utan specialoptik... Visst hjälper ljuskänsligare optik.. Men den du har går att fota med.. Om du bara lär dig din kamera samt dess funktioner...

Och jag skriver i all välmening och inget annat..

Så igen som jag skrev först i detta inlägg..

Alla systemkameror behöver ljus för att prestera.. Men dom kan via påverkan prestera sjukt bra om du lär dig använda kameran..

Och om du inte har intresset eller lusten att lära dig din systemkamera då du i systemet är den viktigaste länken i kedjan så skulle jag råda dig alvarligt att ev sälja kameran samt inköpa en kompaktare ifrån nya moderna kameror som nu finns.. Det löser nog allt så du får den bild du vill ha...


och igen.. Jag skriver kanske så det ser bryskt ut.. Men jag skriver i absolut välmening till 100% och inget annat.. Så förlåt om jag kanske skriver så det kan se småsurt ut.. Men så är absolut inte fallet...

Och bestämmer du dig för att nu plugga systemkamera och dess funktioner lite så kommer jag givetvis med mina begränsade erfarenheter ge fler tips om jag kan.. Givetvis..Men andra kan betydande mer än jag så mina små tips är i marginalen bara...

Men nu är enligt det jag kan se du tvungen ta steget att skapa grunden för att våra tips ens kan hjälpa dig vidare.. För förstår du inte tipsens aplisering så är det ju som ren rotvälska av ord man inget förstår av.. det varken hjälper dig eller gör att man finner tiden värt att skriva mer....Du måste ju kunna ta in informationen.. Den kommer inte via ställa in Auto.. Du måste lära dig din kamera.. Inte kanske.. Utan du måste...Så plugga nu manualen prova praktiskt.. läs igen och prova läs o prova.. Så kommer du in med frågor då du kör fast där du kan få direkta tips riktade mot det exakta problemet du behöver hjälp med...

Mvh
Tobbe.

Jag har läst alla tips och försökt att ta in det men det är ju inte direkt lätt att lära sig en kamera direkt men jag har testat runt på dom olika lägena samt börjar förstå hur och vad som händer när jag gör si eller så.

Manualen har jag läst men tycker jag lär mig mer genom att bara prova och se vad som händer.

sen har jag gått över från auto till A S eller P läget när jag fotar men när kompisar testar den så sätter jag den på auto :)

såg dina bilder och det är nått sånt jag vill uppnå inomhus i dåligt ljus.

utomhus så har jag inga problem med att fota, utom i skymmning då men då gäller det nästan att ha stativ för att få bra bilder tycker jag, för jag testade att fota när det var mörkt ute och börjar lära mig hur kameran ska va instäld tror jag.
 
Jag har lite annat i huvudet just nu än labba med bilder....

Men ville bara komentera just skymningsljus.. Det är ett svårt läge att fota i... Färgerna börjar suddas bort mm.. Så det är inte den bästa situationen att få den där 100%iga bilden..

Men jag skall kolla lite om jag inte har nån eller några skymningsbild/er sedan vi grillade medans det var varmt ute... tror jag har nån några sådan.. För det min kamera klarar torde ju din greja den med.. Dom skall ju vara "samma" kameror ..

och om jag finner den/dom bilden/na jag tänker på så togs dom med en Minolta 24-105 f3,5-4.5 optik.. Så det torde väl motsvara en kitzooms prestanda i dåligt skymningsljus.....
 
Hittade nån grillbild.. Ljusförhållandet är att detta är taget i skymningsljus.. Samt på baksidan vårt hus.. Där det är på ena sidan en mur samt stor hög Syrenhäck som mer liknar en skog iofs. Grannen vägrar såga ner den i lämpligare nivå tyvärr.. Så den skymmer ljus rätt mycke minst sagt.. Sedan på andra sidan så är huset i två våningar och 280 kvadrat ink garderober ..Så inget litet hus ifråga om skapa skugga .. Därmed sagt.Och sedan på ena "kortsidan så är en två vånings vebod.. Och andra ett stooort stort träd.. Ljuset är vad man minst sagt kan kalla skymning därmed....

Sedan har jag pillat med dessa bilder tidigare tyvärr då jag hade min gamla dator.. Då såg jag inte ett smack vad man gjorde med bilderna egentligen.. Så dom är nog både ett samt två snäpp mer sabbade än dom skulle blivit idag med nyare dator och skärm..Men men.. Hur som helst så ser man lite i alla fall vad kameran kan göra fast användaren är amatör.. Inte världens bästa. Men ändå torde det duga åt dom flesta..Och det är handtaget givetvis..


[Image]
Image Description = SONY DSC
Make = SONY
Model = DSLR-A300
Orientation = top/left
X Resolution = 72
Y Resolution = 72
Resolution Unit = inch
Software = DSLR-A300 v1.00
Date Time = 2008-08-07 21:04:24
YCbCr Positioning = co-sited
Exif IFD Pointer = Offset: 390
PrintIM Data = 124 Byte

[Camera]
Exposure Time = 1/10"
F Number = F5.6
Exposure Program = Aperture priority
ISO Speed Ratings = 1600
Exif Version = Version 2.21
Date Time Original = 2008-08-07 21:04:24
Date Time Digitized = 2008-08-07 21:04:24
Components Configuration = YCbcr
Compressed Bits Per Pixel = 8
Brightness Value = -1.38 BV
Exposure Bias Value = -0.7EV
Max Aperture Value = F4.99
Metering Mode = Pattern
Light Source = unknown
Flash = Flash did not fire, compulsory flash mode
Focal Length = 30mm
Maker Note = 29600 Byte
User Comment =
Flashpix Version = Version 1.0
Color Space = sRGB
Exif Image Width = 1004
Exif Image Height = 687
Interoperability IFD Pointer = Offset: 30564
File Source = DSC
Scene Type = A directly photographed image
Custom Rendered = Normal process
Exposure Mode = Auto exposure
White Balance = Auto white balance
Focal Length In 35mm Film = 45mm
Scene Capture Type = Normal
Contrast = Normal
Saturation = Normal
Sharpness = Hard
 

Bilagor

  • test31.jpg
    test31.jpg
    22.3 KB · Visningar: 104
  • Johan sista kvällen (10).jpg
    Johan sista kvällen (10).jpg
    21.8 KB · Visningar: 102
Så va det ju lite kött som skulle på grillen också..

[Image]
Image Description = SONY DSC
Make = SONY
Model = DSLR-A300
Orientation = top/left
X Resolution = 72
Y Resolution = 72
Resolution Unit = inch
Software = DSLR-A300 v1.00
Date Time = 2008-08-07 21:04:36
YCbCr Positioning = co-sited
Exif IFD Pointer = Offset: 390
PrintIM Data = 124 Byte

[Camera]
Exposure Time = 1/8"
F Number = F5.6
Exposure Program = Aperture priority
ISO Speed Ratings = 1600
Exif Version = Version 2.21
Date Time Original = 2008-08-07 21:04:36
Date Time Digitized = 2008-08-07 21:04:36
Components Configuration = YCbcr
Compressed Bits Per Pixel = 8
Brightness Value = -1.5 BV
Exposure Bias Value = -0.7EV
Max Aperture Value = F4.99
Metering Mode = Pattern
Light Source = unknown
Flash = Flash did not fire, compulsory flash mode
Focal Length = 30mm
Maker Note = 29600 Byte
User Comment =
Flashpix Version = Version 1.0
Color Space = sRGB
Exif Image Width = 1004
Exif Image Height = 687
Interoperability IFD Pointer = Offset: 30564
File Source = DSC
Scene Type = A directly photographed image
Custom Rendered = Normal process
Exposure Mode = Auto exposure
White Balance = Auto white balance
Focal Length In 35mm Film = 45mm
Scene Capture Type = Normal
Contrast = Normal
Saturation = Normal
Sharpness = Hard
 

Bilagor

  • test32.jpg
    test32.jpg
    22.3 KB · Visningar: 105
  • Johan sista kvällen (11).jpg
    Johan sista kvällen (11).jpg
    27.5 KB · Visningar: 107
Så till sist då en bild från andra hållet taget... Och OBS.. Detta är inte ens ett försök att få superbilder. Utan sikta och tryck enbart.. Hade ju aldrig någonsin en tanke det skulle visas i 100% någonsin.. Utan max skulle det göras små bilder till ett fotoalbum eller nån liten bild på nätet max.. men aldrig någonsin att det skulle förstoras till fullstor storlek inte samt hängas ut..Men vad jag vill visa dig är att om du kan/bör få "rätt" dugliga bilder även underknepigare förhållanden.. Inte perfekta.. Men hyfsat dugliga.. Även med kitoptiken..

två av cropbilderna har jag yttepytte lite använt brusredusering på.. Men ytterst ytterst lite. Första samt sista gäller det... Så här efteråt inser jag det var onödigt egentligen. Det såg nog egentligen bättre ut utan det gjorts..men men.. Då även brus finns med i resonemanget i tråden så är det kanske bra att veta det går snygga till med gratisprogramet "Paintnet" ...

[Image]
Image Description = SONY DSC
Make = SONY
Model = DSLR-A300
Orientation = top/left
X Resolution = 72
Y Resolution = 72
Resolution Unit = inch
Software = DSLR-A300 v1.00
Date Time = 2008-08-07 21:04:53
YCbCr Positioning = co-sited
Exif IFD Pointer = Offset: 390
PrintIM Data = 124 Byte

[Camera]
Exposure Time = 1/5"
F Number = F5.6
Exposure Program = Aperture priority
ISO Speed Ratings = 1600
Exif Version = Version 2.21
Date Time Original = 2008-08-07 21:04:53
Date Time Digitized = 2008-08-07 21:04:53
Components Configuration = YCbcr
Compressed Bits Per Pixel = 8
Brightness Value = -2.13 BV
Exposure Bias Value = -0.7EV
Max Aperture Value = F3.49
Metering Mode = Pattern
Light Source = unknown
Flash = Flash did not fire, compulsory flash mode
Focal Length = 18mm
Maker Note = 29600 Byte
User Comment =
Flashpix Version = Version 1.0
Color Space = sRGB
Exif Image Width = 1004
Exif Image Height = 687
Interoperability IFD Pointer = Offset: 30564
File Source = DSC
Scene Type = A directly photographed image
Custom Rendered = Normal process
Exposure Mode = Auto exposure
White Balance = Auto white balance
Focal Length In 35mm Film = 27mm
Scene Capture Type = Normal
Contrast = Normal
Saturation = Normal
Sharpness = Hard
 

Bilagor

  • test33.jpg
    test33.jpg
    25.8 KB · Visningar: 104
  • Johan sista kvällen (12).jpg
    Johan sista kvällen (12).jpg
    20.8 KB · Visningar: 103
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.