Annons

Dålig skärpa på modellen vid helkroppsbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

SantaPola

Aktiv medlem
Jag är än så länge inte så erfaren inom porträttfotografering, speciellt när det kommer till helkroppsbilder. Jag fotograferar mest med Canon EOS 450D och Canon EF 50/1,4 USM vid just porträtt.

Ett problem jag ofta stöter på är att när jag fotar helkroppsbilder blir skärpan på modellen i nästan alla fall för dålig.

Förr fotograferade jag med bländartalet på 4 och uppåt, för att vara säker på att få en någorlunda bra skärpa på modellen. Men nu anväder jag oftast bländare 2,2 - 3,2 vid just porträttfoto. På senaste tid har jag dock hållt mig mest till närbilder, då jag aldrig får till en bra skärpa vid helkroppsbilder.

Hur ska jag göra för att få helkroppsbilderna skarpa? Jag vill helst ha ett så stort bländartal som möjligt.

När jag fotar närbilder brukar jag fukusera tills jag får fokus på ögonen, sedan flyttar jag kameran så bilden blir som jag vill. Men när jag fotar helkroppsbilder går det ju inte se direkt i sökaren att det är bra skärpa på modellen, utan det kan jag bara se först då jag kollar på bilden och zoomar in efter fotot är taget.

Jag tror aldrig jag lyckats få en bra skärpa när jag fotar helkroppsbilder, utan det bästa jag fått är bara hyfsat bra.

Närbilder kan ju upplevas som att de har mer skärpa eftersom de har fler små detaljer som kommer fram. Kanske lättare att ge förslag om du har bildexempel.

Jag skulle tippa på att problemet är följande. När du tar ansiktsporträtt nära, är det lättare att få en mjuk bakgrund ur fokus även uppåt bländare 3,2. Tar du helkropp måste man ner på 1,4 till 2,0. Just detta objektiv är väldigt mjukt upp till 2,0-2,2. och vinner mycket på nerbländning mellan 2,5- 3,2. Förmodligen försöker du oftare jobba med lite större bländaröppningar vid helkropp, och en så lite skilnad som 2,8 till 2,2 ger en jättestor förändring i bildkvalitet. Dessutom skulle jag tippa på ett annant problem. Det är att ett ansiktsporträtt tittar man ofta på med mindre förstoring eftersom allt redan syns så tydligt. Vid helkropp förstorar man ofta upp bilden (på kameradisplay eller datorn) rejält för att se hur personens ansikte ser ut. Då upplevs bilden som mycket oskarpare. Bara att inse att man inte bör förstora en helkroppsbild mer än ett porträtt.
Dessutom kan man ju passa på att se över hur man skärper upp bilderna i PS i efterhand. Bra uppskärpningsrutinger anpassade för respektive visning (bildskärm/utskrift) kan ge stora skilnader.
Och om det är så att du tycker att objektivet inte duger. Då skulle jag fundera på 2 lösningar. 1) införskaffa ett 85/1,8. Relativt billigt speciellt begagnat, och tillräckligt skarpt redan på 1,8 till 2,2. I kombination med den längre brännvidden kan du få skarpare bilder och samtidigt bättre oskärpa i bakgrunden. Nackdelen är att du måste backa ganska långt från personerna du fotograferar. ca 60% längre bort än med 50/1,4.
2) Du införskaffar en Canon 5D begagnad tillsammans med en 85/1,8 eller 100/2,0. Dels har du fördelen att du har mycket större pixlar i 5D vilket innebär att objektivet bättre klarar att teckna en skarp bild= högre bildkvalitet. Dessutom ger 85@2,8 ungerfär samma oskärpa i bakgrunden som 50@1,4. Vilket i sin tur innebär att om du kör 85@2,0 så får du mjukare bakgrunder och mycket bättre skärpa på personerna än vad du någonsin skulle klara med 450D och 50/1,4. Men 5D kostar ca 9000kr beg och har enligt mig en nackdel som inte är så kul. Den har inet antidamm inbyggt som din 450D. Har använt 5D ett par år nu, och det är en grymt bra kamera, men det är lite tröttsamt att håla på och rengöra. Om man byter objektiv ofta som jag gör än nog 4 till 6 rengöringar per år på sin plats. Här i Malmö finns ett bra ställe som bara tar 250+moms så det funkar ju. Men som sagt. Annars är kameran helt underbar, speciellt till porträtt med mjuka bakgrunder. Och 9000 för en fullformatskamera är ju billigt. För 2 år sedan kostade den det dubbla och upplösningen räcker absolut till det mästa.

Hur stort ( långt ) är akärpedjupet vid bländare 2,8? Hur stor är avståndsskillnaden mellan ögon och fotograf vs. mellangärde och fotograf?

Ett av de klassiska felen är "rekomposition syndrome", dvs. skärpedjuoet räcker inte till för att överbrygga avståndsskillnaden mellan ögon och fotograf vs. mellangärde och fotograf. Det spelar ingen roll att den horisontella skilladen är noll, när man introduferar en vinkelkomponent.

Har du plats till det (det kräver ju längre modellavstånd) så finns det en röst till på 85/1.8 här. Ett av problemen är vinkeln i sig, det andra är att 50/1.4 har en ganska "klotformad" bästa-fokus-sfär på lägre F-tal.

Få objektiv är riktigt "plana" i fokus-"planet", de allra flesta viker in mot dig i avstånd om du kollar längre ut mot kanterna av bilden. Fokuspunkterna i hörnen av bilden ligger alltså ibland närmre dig än vad de gör i mitten av bilden, även om det borde vara tvärt om. Att du sedan måste vinkla ner kameran en bit för att få med en helkropp gör ju inte saken bättre... Effekten brukar bli att ansikte-axel/byst är i fokus, men att neråt så går det fort utför med skärpan.

En 85'a gör att du vinklar ner kameran mindre relativt modellen, och det har även mindre relativ skillnad i "bästa-fokus" avstånd mellan mittdelen av bilden och kanterna.

På en 50mm kan jag tyvärr inte komma med några bra råd, jag har svårt att se hur du skulle kunna få det att fungera bättre, om du vill ha kameran i modellens huvudhöjd - iaf utan att blända ner ganska kraftigt... Lycka till.

Kan man alltså lyckas få till en bättre skärpa vid helkroppsbilder om objektivet har en längre brännvidd?

Jag har ett Tamron 90/2,8 macroobjektiv. Det kanske skulle funka? Det som blir jobbigt är att jag får backa väldigt långt och autofokusen är långsam.

Ang. Canon 5D så är jag inställd på att köpa Canon 5D mark ll till sommaren då den förhoppningvis har gått ned lite i pris.

Varför inte bara blända ned ditt 50 mm objektiv ganska kraftigt till t.ex. f:10? Då borde skärpedjupet bli tillräckligt och skärpan kommer som ett brev på posten. Är det utomhusporträtt eller inomhusporträtt mot bakgrund du gör porträtt? Använder du blixtar?

Skärpeplanet lutar ju naturligtvis mindre ju mindre du lutar kameran - alltså får du in mer av en stående modell i fokus med ett längre objektiv - även om skärpeplanet är lika djupt (grundt?). Ju närmre brännvidden tvingar dig att gå mot modellen desto mer lutar du ner kameran för att få med hela modellen.

[edit] - glömde att vara artig med copyright... :)
http://www.soundghost.co.uk/
Här hittar du lite lineart som r fritt att använda om du hänvisar till sidan.

Bilagor

• Perspectivefocus.png
    Perspectivefocus.png
    6.9 KB · Visningar: 1,298
Varför inte bara blända ned ditt 50 mm objektiv ganska kraftigt till t.ex. f:10? Då borde skärpedjupet bli tillräckligt och skärpan kommer som ett brev på posten. Är det utomhusporträtt eller inomhusporträtt mot bakgrund du gör porträtt? Använder du blixtar?

Då får jag dock inte skärpedjupet jag vill ha + att exponeringtiderna blir för långa (om det inte är tillräckligt bra ljus då).

Tio sätt att förbättra chansen till bättre upplevd skärpa på f1.4-f2.8

1) Se till att ha tillräckligt kort slutartid eller använda stativ,

2) Ta flera bilder i följd utan omfokusering,

3) Tillämpa fokus bracketing dvs ta flera snabba bilder med små variationer i fokuseringen antingen genom att omfokusera eller att använda manuell fokus över AF,

4) Använda AF-finjusteringen i kameran om sådan finns. Ibland behöver AF justeras för olika avstånd,

5) Prova resultatet med användning av olika fokuspunkter då precisionen ibland är olika bra beroende på vilken AF-punkt som används,

6) Testa både med enkelpunkts-AF och flerpunkts-AF,

7) Prova både AF-S och AF-C samt manuell fokus,

8) Utröna om några skillnader uppnås genom att fotografera både i porträtt- och landskapsläge,

9) Använda extern blixt och kanske även dess AF-hjälpljus,

10) Fotografera i både raw+jpg och sätt upp maximal skärpa i kameran. Du kan då lättare se om fokus hamnat rätt på jpg-filerna. Använd sedan raw-filerna för färdigställande av dina bilder.

Senast ändrad:
Ett tips om utrymmet mellan dig och din modell inte räcker för fullgod skärpa och med ett bra skärpesläpp bakom modellen. Det är ju att se till att få modellen skarp och sedan blurra bakgrunden om du har möjlighet i ditt redigeringsprogram. Ett enkelt sätt att få ett ok resultat. Annars kolla in länken och ställ in dina variabler för att sedan se vilket skärpedjup du får .

(http://www.dofmaster.com/dofjs.html)

Mvh

Adsten

Ang. Canon 5D så är jag inställd på att köpa Canon 5D mark ll till sommaren då den förhoppningvis har gått ned lite i pris.
Köp istället en begagnad 5D för 10 papp och få drygt 10 papp över till att köpa objektiv för (tex ett begagnat 85/1.8 och 135/2.0).
Skulle gissa att det är ett fåtal procent av dina bilder du kommer se skillnad på bildkvalitét mellan 5D och 5DMkII. (Tex vid ISO 3200 och förstoringar på 50x75 cm och hur många sådana gör man?)

Ja oj oj oj. Detta är mitt problem på pricken! Förstår dig så väl Sara!

Jag tackar för alla bra svar i tråden! Hjälpte mig att förstå en del. Jag blir nämligen GALEN på problemet.

ett annat tips är att fota med dator + bildskärm i studion. Man har ofta problem att se skärpan på den lilla kameraskärmen o märker först hemmavid att skärpan inte sitter där den ska - klart irriterande. Man kan med fördel vinkla skärmen bort från modellen så att inte bilderna stjäl fokus från modellen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar