Annons

Dålig framkallning av analoga bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

mattian

Medlem
Har de senaste åren framkallat mina analoga bilder (både färg och svartvitt, vanlig 35-mm film) hos en lokal fotobutik. Fram till förra hösten har jag varit mycket nöjd med resultatet, de har sett ut som de brukat de senaste 10 åren som jag låtit framkalla mina bilder professionellt. Men det senaste året har något hänt. Bilderna ser bedrövliga ut! Pixliga, blurriga, dålig upplösning - väldigt långt ifrån de finkorniga bilder jag är van vid.

Jag har gått tillbaka till butiken med bilderna och frågat varför de ser ut som de gör och de hade ingen aning. De hade skrivit ut dem med sublimeringsteknik, men de provade på min begäran även att scanna in negativen manuellt (med påstått högsta upplösning) och skriva ut på vanlig skrivare, men med ungefär samma fula resultat. Till slut landade de i en teori att det var något fel på filmen (!). Jag gav upp då, men nu i veckan lät jag göra kopior på några bilder från en annan film som samma butik framkallat förra sommaren. För ett år sedan var det bevisligen inte något fel med den filmen, den ursprungliga framkallningen av de bilderna var jag nöjd med. Men nu blev de bilderna lika pixliga som de förstnämnda! Och en bild som jag lät förstora till 13x18 ser ut som om någon lagt på filtret "paint daubs" i photoshop... Helt oacceptabelt tycker jag, som fotar med en analog systemkamera just för att slippa pixlar och annat digitalt.

Är det någon annan som har liknande erfarenhet av att låta framkalla analog film? Och är det någon som kan rekommendera någon bättre firma för framkallning/kopiering av analoga bilder, helst i riktigt fotolabb? (antingen via internet eller butik någonstans i norra sverige)
 
Om jag förstått dig rätt så skannar de negativen för att sedan skriva ut dem. I så fall låter det som att de har problem med själva inskannignen.
 
Har de senaste åren framkallat mina analoga bilder (både färg och svartvitt, vanlig 35-mm film) hos en lokal fotobutik. Fram till förra hösten har jag varit mycket nöjd med resultatet, de har sett ut som de brukat de senaste 10 åren som jag låtit framkalla mina bilder professionellt. Men det senaste året har något hänt. Bilderna ser bedrövliga ut! Pixliga, blurriga, dålig upplösning - väldigt långt ifrån de finkorniga bilder jag är van vid.

Jag har gått tillbaka till butiken med bilderna och frågat varför de ser ut som de gör och de hade ingen aning. De hade skrivit ut dem med sublimeringsteknik, men de provade på min begäran även att scanna in negativen manuellt (med påstått högsta upplösning) och skriva ut på vanlig skrivare, men med ungefär samma fula resultat. Till slut landade de i en teori att det var något fel på filmen (!). Jag gav upp då, men nu i veckan lät jag göra kopior på några bilder från en annan film som samma butik framkallat förra sommaren. För ett år sedan var det bevisligen inte något fel med den filmen, den ursprungliga framkallningen av de bilderna var jag nöjd med. Men nu blev de bilderna lika pixliga som de förstnämnda! Och en bild som jag lät förstora till 13x18 ser ut som om någon lagt på filtret "paint daubs" i photoshop... Helt oacceptabelt tycker jag, som fotar med en analog systemkamera just för att slippa pixlar och annat digitalt.

Är det någon annan som har liknande erfarenhet av att låta framkalla analog film? Och är det någon som kan rekommendera någon bättre firma för framkallning/kopiering av analoga bilder, helst i riktigt fotolabb? (antingen via internet eller butik någonstans i norra sverige)


Hej !

Uppenbarligen har något hänt, nån ändrad inställning, ny apparat osv, ny personal, mm.
Nån service som ändrat något. osv.

Har du möjlighet att ta med det bra materialet som "bevis" att det gick tidigare.
Det ligger ju i allas intresse, inte minst butikens att det blir bra.

Annars är väl standardsvaret Crimson, men det finns fler.

--------------

Du säger "Framkalla", menar du hela kedjan, dvs kemisk framkallning, inscanninng ..... ?
eller gör du kemidelen själv ?

Här är ju den stora möjligheten att lyckas riktigt bra med att göra fel, dessutom
ej reversibla, har det gått åt skogen så har det.

--------------

Byt då till digitalt, en ny bättre modern kompakt ger bättre bilder än
en analog småbildskamera, om nu valet styrs av kvaliteten.
Sen kan det ju finnas oändligt med andra skäl till analogt.

//MW
 
Om jag förstått dig rätt så skannar de negativen för att sedan skriva ut dem. I så fall låter det som att de har problem med själva inskannignen.

Ja precis, jag misstänker också att det är inscanningen som är problemet. Konstigt dock att de inte ser det själv. Skulle helst vilja hitta någonstans att få kopior på analogt vis, för att slippa informationsförlusten som en digitalisering medför (även om det här verkar vara ett ovanligt dåligt exempel på inscanning känns det hur som helst fånigt att måsta omvandla till digitala för att få ut analoga kopior..).
 
Ja precis, jag misstänker också att det är inscanningen som är problemet. Konstigt dock att de inte ser det själv. Skulle helst vilja hitta någonstans att få kopior på analogt vis, för att slippa informationsförlusten som en digitalisering medför (även om det här verkar vara ett ovanligt dåligt exempel på inscanning känns det hur som helst fånigt att måsta omvandla till digitala för att få ut analoga kopior..).

Jag har tänkt pröva http://www.enbrabild.se för de färgfilmer jag då och då fotar, hoppas att han är bra. Han fixar i alla fall riktiga förstoringar.
 
enbrabild har jag anlitat i många år. Han är bra och billig. Gäller framkallning av svartvit och alla typer av färgfilm, kvalitet på hans scanning blir vet jag ej, men det är värt att prova. Jag scannar själv alla mina negativ med bra resultat.
 
Hej !

Uppenbarligen har något hänt, nån ändrad inställning, ny apparat osv, ny personal, mm.
Nån service som ändrat något. osv.

Har du möjlighet att ta med det bra materialet som "bevis" att det gick tidigare.
Det ligger ju i allas intresse, inte minst butikens att det blir bra.

Annars är väl standardsvaret Crimson, men det finns fler.

--------------

Du säger "Framkalla", menar du hela kedjan, dvs kemisk framkallning, inscanninng ..... ?
eller gör du kemidelen själv ?

Här är ju den stora möjligheten att lyckas riktigt bra med att göra fel, dessutom
ej reversibla, har det gått åt skogen så har det.

--------------

Byt då till digitalt, en ny bättre modern kompakt ger bättre bilder än
en analog småbildskamera, om nu valet styrs av kvaliteten.
Sen kan det ju finnas oändligt med andra skäl till analogt.

//MW

Ska kolla upp Crimson, tack för tipset!
--
Ja jag använde ordet framkalla om hela processen, har inte tillgång till eget labb just nu, särskilt inte för färgfilm, så jag har lämnat in hela rullen. Och uppenbarligen gör de ju en inscanning sedan även om jag hellre skulle se att de gjorde allt i labb, även kopiorna.
--
Har en liten kompakt digitalkamera också men tycker verkligen min analoga systemkamera (en olympus om-1) är tusen gånger roligare att fota med och kvaliteten på bilderna rent tekniskt har alltid tidigare varit utmärkt. Så problemet för min del är att få bra papperskopior..
 
enbrabild har jag anlitat i många år. Han är bra och billig. Gäller framkallning av svartvit och alla typer av färgfilm, kvalitet på hans scanning blir vet jag ej, men det är värt att prova. Jag scannar själv alla mina negativ med bra resultat.

Det låter bra, kollade lite snabbt nyss och om jag förstod det rätt från hans sida har han ett riktigt labb som han framkallar i, utan digital inblandning om man inte specifikt ber att få det inscannat också?
Har du något prisexempel på ungefärlig kostnad när du har beställt papperskopior av färgfilm?
 
Har de senaste åren framkallat mina analoga bilder (både färg och svartvitt, vanlig 35-mm film) hos en lokal fotobutik. Fram till förra hösten har jag varit mycket nöjd med resultatet, de har sett ut som de brukat de senaste 10 åren som jag låtit framkalla mina bilder professionellt. Men det senaste året har något hänt. Bilderna ser bedrövliga ut! Pixliga, blurriga, dålig upplösning - väldigt långt ifrån de finkorniga bilder jag är van vid.

Hur ser negativen ut?
Hur stora är de scannade filerna, vilken upplösning och filformat är det?

Svartvit film håller inte riktigt samma känslighet som den gjorde förr, exvis TriX ligger närmare ASA 320 än 400 och behöver överframkallas lite för att bli bra. Men om dina negativ ser bra ut så är problemet senare i kedjan.

Eftersom de är pixliga och oskarpa så är det sannolikt dålig scanning, är det korrekt scannat så ska du kunna se filmkornet.
 
Hur ser negativen ut?
Hur stora är de scannade filerna, vilken upplösning och filformat är det?

Svartvit film håller inte riktigt samma känslighet som den gjorde förr, exvis TriX ligger närmare ASA 320 än 400 och behöver överframkallas lite för att bli bra. Men om dina negativ ser bra ut så är problemet senare i kedjan.

Eftersom de är pixliga och oskarpa så är det sannolikt dålig scanning, är det korrekt scannat så ska du kunna se filmkornet.

Negativen ser ok ut vad jag kan se, lite lätt underexponerade möjligen men känns inte som att det förklarar den pixliga effekten.
Har inte fått de scannade filerna, bara pappersutskrifterna och de är 10x15 och så en förstoring till 13x18. Men vet ej vad de scannat i för upplösning.

Den senaste svartvita jag använde var en sådan som ska gå att framkalla på samma sätt som en färgrulle (Kodak BW400CN), men de bilderna blev helt ok. De bilder jag haft problem med är från två färgrullar (tror det var Fujifilm, 400). Ser inte tillstymmelse till korn på de dåliga kopiorna, är alldeles för dålig upplösning på dem för det. På de bra kopiorna från förra året däremot fin kornighet, så som man kan vänta sig av en 400-film.

Ja det verkar väl helt enkelt som att jag får gå tillbaka igen, och be dem kolla upp sin scanner.. och nästa gång satsar jag nog på att framkalla/beställa kopior någon annanstans.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.