Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dålig bild i Win7 och mejl men visar rätt i PS

Produkter
(logga in för att koppla)

Patrik68

Aktiv medlem
Hade strul med min ipone så jag uppdaterade datorn och däribland var det uppdateringar för bildskärm (benq) och grafikkort ati.
Nu ser det ut som skit i utforskaren och när man kollar på bilder som jag epostat.
Det går inte att återställa datorn heller.
Vad är det för fel då?
Doch så visas bilderna rätt i ps?

Ser alla bilder dåliga ut? Även i IE eller FF?
Hur ser bilderna ut?

Vad är ff?
Kollar jag bilderna som jag skickat via epost winlive eller öppnar dom i mapp så fattas det färgomfång.Det blir inga bjuka övergångar i tonerna utan skarpa och pixliga samt att det är jätte mycket svärta.Skuggorna är helt igensotade?
Det var bara skärm drivrutinen som hade uppdaterats men det verkar inte gå att backa för det saknas någon fil.

Tyvärr så kör jag Mac och där finns inte ditt problem. Har du gjort en helt vanlig uppdatering via Windows inbyggda funktion? Du kan inte posta en skärmdump?

Provar med en dump igen.

6987392976_d764bd8516_o.png

Så här ska det se ut
7050103663_69bd8dabe5_o.jpg

på min läsare (Firefox) och mac ser bilderna likadana ut bortsett från att den ena är mindre.

Om du skall publicera på nätet brukar man rekommendera att konvertera till sRGB i photoshop först. Har du gjort det?

I min webbläsare (google chrome i windows sju, okalibrerad skärm) sa ar de innehåller de röda tonerna i fälgarna betydligt mer blått i den senare bilden.

Hos mig är det en mikroskopisk skillnad och jag skulle definitivt inte komma peka ut en "dåliga" bilden.

Titta 30cm under handtaget tex där syns det tydligt hur det spricker. Sitter och kollar på min telefon nu och jag ser det bra även på den. Det blir ännu tydligare när nyanserna är jämnare.

Bilden (den fandra ) är sparad i Adobe RGB. Det är inte bra att visa sånt på nätet då inte alla webbläsare har stöd för den profilen. Resultatet blir lite blaskiga färger tex. sRGB är bättre för nätbruk.
Den första bilden är sparad som .png och det kan innebära skillnader också ( mot jpg och färgprofil , då png inte har någon man kan ställa själv)

Skillnaden syns ungefär lika även vid min dator som vid en annan dator.jag skulle behöva hjälp med att återställa det som blev fel med bildskärms uppdateringen. Problemet är inte hur filerna sparas ner utan hur dom nu visas på min skärm när jag öppnar dom. Mvh

Windows fotovisare är färghanterande så om du har en JPG så bör den visas lika som i PS.

Många mailpgrogram är inte färghanterande så där kan bilderna visas fel om du visar dem direkt i mailklienten.

Det samma gäller tumnaglar som visas i Windows utforskaren.

Om du upplever att det hela har förändrats efter att du uppdaterat drivrutiner så kan det mycket väl bero på att du nu använder en skärmprofil och att du tidigare inte gjorde det (eller att du nu använder en anna profil).

Du bör kunna se vilken profil som används i Windows kontrollpanel under färghantering.

Bottom line - för att du skall få kontroll över det hela måste du göra en kalibrering/profiliering av din skärm och sedan använda bildhanteringsprogram som klarar att hantera detta.

I sådana här diskussioner är det bra att få perspektiv på vad "dåligt" är och i det här fallet var det tydligen mikroskopiska skillnader för vanliga människor.

Svårt att tro att det var "microskopiska skilnader" för vanliga mäniskor då det syns hur tydligt som helst då jag kollat länkarna från andra datorer.
Hur som helst så kunde inte datorleveratören eller skärm leverantören hjälpa mig.
Har en Spyder2Express som inte är riktigt kopatibel med win7 64bit men jag googlade lite och fann en drivrutin som fungerade.
Så nu är skärmen kalibrerad och problemet löst.
Att den uppdaterade drivrutinen för skärmen skulle ställa till med så mycket jobb det hade jag inte räknat med.

Skickar upp två exempel till där man precis som på golfen ser hur nyanserna spricker.
33036502.jpg

33036503.jpg

Tack för hjälpen och trevlig helg på er allihopa!
/Patrik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar