Annons

Dålig AF på Dimage 7i ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Kolla in 10D-forumet där man diskuterar detta fenomen, där har några personer lagt in egna testbilder. Tror att originaltesten finns på photo.net.

Som jag skrev tidigare så har jag gjort testen på min 7i & kunde inte se någon fokusförskjutning, jag var inte så oerhört noga med vinkeln på 45 grader men har gjort denna test många gånger förrut för att kolla objektiv & kamerahus. Problemet med förskjuten fokusering är inte direkt ovanlig, sist jag läste om det så var det Olympus E-10 som var utsatt för det.

Som sagt så är det inte detta som 7i & alla andra semiprodigitalare lider mest av, utan slöhet & dålig känslighet, ett undantag är Olympus E-10 & E-20 som är klart säkrare & snabbare. Tyvärr så lider dom av andra problem.


Larsa
 
Senast ändrad:
Jag har en D7i som AF fungerade riktigt dåligt på, för att inte tala om alls då man ställde in automatläget för rörliga "mål"..

Tvivlar du på din kameras AF, ta den till köpstället och be dom titta på det, det jorde jag och det var fabrikationsfel.

Ett annat tipps är att lyssna på kameran, tar det lång tid från det att du tryckt på knappen till att bilden är "färdig" så kan det vara fel på slutartiden.. Vilket det var på min oxo.. Trots grundinställd kamera så tog det ruskigt lång tid innan bilden var färdig, även vid fullt duglig belysning, och minsta lilla rörelse under den perioden gör, ja just det, att motivet blir suddigt.
 
Cretah skrev:
Jag har en D7i som AF fungerade riktigt dåligt på, för att inte tala om alls då man ställde in automatläget för rörliga "mål"..

Automatläget du nämner, antar att du menar kontinuerlig autofokus?

Om så är fallet hur reagerade den i det läget?

Larsa
 
Jag menar Autoinställningen för att ta foto på rörliga mål.
Och då jag försökte ta med det läget så fladdrade autofokus fram & tillbaka utan att hitta ngt fokus alls, så det blev omöjligt att ta bilden.


Hur jag reagerar? Jag antog med en gång att det var fel på kameran för så ska det inte vara. Så jag gick te inköps stället och dom skickade in den, så nu väntar jag på att få tebaka kameran.
 
När jag ställer kameran i det läget så ligger AF & söker fram & tillbaks, dock så hittar den skärpan & bilden tas.

Fungerar dock inte bra & enbart i bra ljus. Jag ska skicka in min kamera samt blixt för problem med ojämn blixtexponering, ska be dom kika på AF då också...

Du kan ju lägga in ett inlägg när du fått tillbaks din kamera så jag får höra hur du tycker att den fungerar.

Larsa
 
Ja nu har jag fått tillbaka min kamera, efter 7 veckor! Jag fick inte ens ngn kompensation för att jag fått vänta så länge..

Tydligen så var det någon hårdvara som behövde bytas för dom påstog att den skickats till tyskland för dom inte hadde reservdelar i sverige, (det fick jag veta efter 4 veckor) sen skulle jag få kameran på någon vecka till eller så.. Efter en vecka till var jag dit, kameran hadde inte kommit, men jag skulle garanterat få den torsdag nästa vecka eller så skulle jag få en ny, nästa vecka kom, men ingen kamera, så jag skulle få en ny, vilket skulle skickas till butiken, så jag fick vänta en vecka till..

Men till slut så fick jag en sprillans ny DiIMAGE 7i med nya batterier, men inget mer förutom det jag skickat med då jag lämnade in den.. Man kunde ju iaf ha fått ett extra pack batterier som kompensation för att man har fått vänta så länge men icket.

Fast jag är glad att jag har fått tillbaka kameran, och nu fungerar den betydligt bättre än den jag hadde först..
 
Jag har en uppgraderad D7.
Jag tycker faktiskt inte att autofokusen är så dålig. Visst är den lite slö, men det är ganska sällan den ger oskarpa bilder.
När mina polare lånar den däremot, så brukar jag alltid hitta oskarpa bilder när jag laddar över till datorn.
 
Den är inget sämre än andra kameror i samma klass (årsmodell), snarare tvärtom.

Är man däremot van en SLR-kamera med AF så upplever man 7i som en katastrof...

Det är tekniken i dessa kameror som sätter gränserna, gränserna har dock töjts ut på nya modeller & exempelvis A1 känns riktigt snabb men har ändå en bit kvar till DSLR-kamerorna...
 
ANNONS