Annons

Därför bytte jag upp mig - tråden

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Från D70 till D300

iSolen.se skrev:
Nej det gäller bara om du förminskar bilden.
Jag gör ett sista försök. Om det inte funkar ger jag upp.

Vi är överens om att skakningsoskärpan i mm (på sensorn) blir detsamma oavsett medias upplösning eller hur?

Nu föreställ dig att du ökar bilden från 22x15 mm (APS-C) till en annan storlek, säg A4. Dvs att du ökat bildens storlek ca 200 ggr.

Det innebär i sin tur att du ökat skakningsoskärpan i samma grad. Så att om ursprungsoskärpan (på sensorn) i mm var detsamma (för kameror med olika upplösning) är den densamma om man förstorar den i ett visst antal ggr (200 i mitt exempel).

Byt nu A4 till vilken storlek du vill, därmed ändras antalet ggr du förstorar bilden men INGENSTANS antalet pixlar kommer in i bilden.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Från D70 till D300

timofej skrev:
Jag gör ett sista försök. Om det inte funkar ger jag upp.

Vi är överens om att skakningsoskärpan i mm (på sensorn) blir detsamma oavsett medias upplösning eller hur?

Nu föreställ dig att du ökar bilden från 22x15 mm (APS-C) till en annan storlek, säg A4. Dvs att du ökat bildens storlek ca 200 ggr.

Det innebär i sin tur att du ökat skakningsoskärpan i samma grad. Så att om ursprungsoskärpan (på sensorn) i mm var detsamma (för kameror med olika upplösning) är den densamma om man förstorar den i ett visst antal ggr (200 i mitt exempel).

Byt nu A4 till vilken storlek du vill, därmed ändras antalet ggr du förstorar bilden men INGENSTANS antalet pixlar kommer in i bilden.

Du förutsätter att skakningsorskärpan är mycket större än pixelstorleken. Det behöver den inte alls vara.

Motexempel:

Säg att skakningsoskärpan är 1mm på sensorn och att pixelstorleken är 2mm. Då kommer du inte kunna se mycket av skakningsoskärpan eftersom den är mindre än pixelstorleken.

Uppgradera till en fysiskt lika stor sensor men med 0.5mm pixelstorlek. Nu kommer 1mm-skakningsoskärpan täcka flera pixlar.

Det är ju självklart att i det läget lönar sig att börja använda stativ för att få ner skakningsoskärpan.

Helt rätt Timour!

Jag skulle tro att Ola har högre krav på skärpan nu eftersom den högre upplösningen kan ge bättre skärpa under ideala förhållanden. Om däremot kraven i absolut skärpa i mm på en given storlek (t.ex. A4) är måttstocken så spelar upplösningen ingen roll*, precis som Timour säger.

*) Förutsatt att upplösningen är tillräcklig för att återge de mm som är kravet skarpt förstås.

Edit: såg Olas svar ovan. Det verkar som om vi är överens, skillnaden är ju bara om kraven på skärpa är högre eller lägre än vad pixelstorleken kan ge. Det är ju klart att om kraven är större än vad ens nuvarande kamera ger, då kommer en uppgradering till en kamera med högre upplösning att kräva än kortare slutartider eller stativ.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Från D70 till D300

iSolen.se skrev:
Nu kommer 1mm-skakningsoskärpan täcka flera pixlar.
Och? Den kommer att synas i samma grad i den färdiga bilden ändå!

Vi kanske pratar om samma sak fast ändå olika. :) Jag gör ett påstående som vi kanske båda kan hålla med.:)

OM man vill ta till vara på alla extra megapixlar och verkligen vill utnyttja pixlarna (dvs skriva ut i större format, beskära hårdare osv) stämmer det du säger.

MEN bara ökat antal megapixlar leder inte automatiskt till försämrat resultat pga skakningsoskärpa (eller pga ett dåligt objektiv t.ex.). Så länge du skriver ut i samma format eller beskär samma bildutsnitt blir resultatet detsamma oavsett antalet pixlar i kameran (se mitt exempel i mitt förra inlägg).

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Från D70 till D300

timofej skrev:
Och? Den kommer att synas i samma grad i den färdiga bilden ändå!

Vi kanske pratar om samma sak fast ändå olika. :) Jag gör ett påstående som vi kanske båda kan hålla med.:)

OM man vill ta till vara på alla extra megapixlar och verkligen vill utnyttja pixlarna (dvs skriva ut i större format, beskära hårdare osv) stämmer det du säger.

MEN bara ökat antal megapixlar leder inte automatiskt till försämrat resultat pga skakningsoskärpa (eller pga ett dåligt objektiv t.ex.). Så länge du skriver ut i samma format eller beskär samma bildutsnitt blir resultatet detsamma oavsett antalet pixlar i kameran (se mitt exempel i mitt förra inlägg).

Ditt exempel stämmer men det gäller inte generellt.

Tycker det är så självklart att fler megapixlar ger mer möjligheter att det blir svårt att förklara. Med fler megapixlar flyttar man kanske bildens bergränsning från upplösning till skakningsorskärpa. Med stativ flyttar man kanske begränsningen från skakningsoskärpan till objektivets begränsningar. Osv.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Från D70 till D300

timofej skrev:

Precis. Och det vill man ju kunna göra ibland :)

Då är vi överens. Jag har inget mer att anföra. Ha en trevlig kväll.

Edit:
Såg just att min utställning ligger på förstasidan (längst ner till höger)!! Alla forumsinläggen har lönat sig :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar