Annons

Cyberphoto om Dynax7D. KUL!

Produkter
(logga in för att koppla)
Toba skrev:
Hmmm, nu skulle jag nog mer se Minolta som t.ex. Alfa Romeo än som Skoda. Alfa är en bil som BMW och Merca folket ser ner på, italiensk skit, dålig kvalitet, you name it.... tills de får åka med. Jag har några kompisar (BMW-folk) som när de åkt med en sväng i min bil inser att de haft lite fel.

Minolta ger (liksom Alfa Romeo) fotografen det han vill ha ofta med finurliga lösningar och teknik i framkant. Dock saknas kanske ballfaktorn. Kolla ex. XD-serien, där var man väl först med bländarförval. Innan dess hade man XE som inte heller var dålig.
Hmm... låter ju mera som SAAB.
 
Vad är haken?

Det verkar minst sagt lovande (och jag önskar att min 20D hade något liknande) men vad är haken?

Det borde finnas någon hake eftersom man inte får någonting gratis.

Ni som har erfarenhet av AS i husen, finns det något krux?

Den väger ju i alla fall som en 10D så det är väl därför som alla tycker att den känns så gedigen:)

--nyfiken Jalle som hellre diskuterar featuren än bilanalogier och gillar lätta kameror...
 
I alla tider har människan försökt utmärka sig med att ha bäst saker. Vi identifierar oss med de som har samma prylar som vi själva. Audi är ett bra exempel på en biltillverkare som genom framgångar i rally i början på 80 talet lyfte sin status till oanade höjder. Från att ha varit ett bilmärke för gamla farbröder i hatt. Blev Audi ett av det mest hippa och mest rätta märkena på marknaden. Läste häromdagen att en Audi A3 ägare i status brädar en Porche ägare när det gäller förmågan att imponera på det andra könet. Åter igen var vi där talar vi rent tekniskt och rent prestanda mässigt blir Audin slagen både gul och blå. Möjligen kanske tutan håller måtet men så mycket annat är det inte. Men lika förbannat så vinner bilen på just kännslan.

Så jag tror Torbjörns tankar är helt rätt ! Konica Minolta kämpar i motvind. Canon/Nikon folket älskar hacka på "skräp" märket och det kan rabbla tekniska siffror som vi normala rabblar multiplikations tabellen. Som Kim skrev på pappret är säkert Dynax 7D inom vissa områden sämre än exempelvis 20D. Men vad spelar det för roll ? Vi talade om kännslan här och logiken rår inte riktigt på den eller hur. Av det jag läst om 7D verkar folk stå och vackla av förbluffelse. Skitmärket KM skall inte kunna göra en sådan kamera.. Lika förbannat lutar det åt man gjort det. Så vem vet gott folk uträknade och bestpottade Konica Minolta är påväg att göra en bilvärldens Audi sväng... ;-)

//H
 
Med risk för att låta som om jag vore en inbiten Minoltafanatiker så är det väl närmast så att Minolta är kameravärldens Macintosh. Dvs de som står för innovation och utveckling, medan de andra så sakteliga hänger på.

Tittar man på listan över vilka tillverkare som fört utvecklingen framåt med innovationer (inte "bara" utveckling av gamla uppfinningar) så är den rätt full av just Minolta. Idag tar väl alla AF för givet. Om några år så kommer inbyggd stabilisering vara lika självklart. O så kommer Canonfolket att slåss med Nikonfolket om att det var de som uppfann systemet ;-)
 
Falcon skrev:
Så jag tror Torbjörns tankar är helt rätt ! Konica Minolta kämpar i motvind. Canon/Nikon folket älskar hacka på "skräp" märket och det kan rabbla tekniska siffror som vi normala rabblar multiplikations tabellen. Som Kim skrev på pappret är säkert Dynax 7D inom vissa områden sämre än exempelvis 20D. Men vad spelar det för roll ?
För att det inte ska blir några missförstånd här..jag tycker dynax 7D verkar mycket intressant på alla sätt, inte minst p.g.a AS:en då (skulle jag väldigt gärna ha)...och absolut inget skräp, tvärtom verkar det vara ett mycket välbyggt hus med bra sökare och stor LCD, ett intressant hus på alla sätt.

Specifikationerna på Dynax 7D är mycket likt 10D men med AS.

Jag tror ändå att för att Dynax 7D verkligen skullle kunna konkurera med Canons 20D (i försäljning) så hade den behövt ha samma upplösning och hastighet oxå...enbart AS räcker inte.

Det trista med Dynax 7D (för min del) är att den saknar det viktigaste (för min del)...canonfattning...det går varken att använda canons 17-40/4L 100-400/4.5-5.6L IS eller sigmas 120-300/2.8 på den...och K-M har inga motsvarande objektiv.

Skulle jag ha minoltaobjektiv så skulle jag inte tveka en sekund på att köpa den.
 
sagan skrev:

Skulle jag ha minoltaobjektiv så skulle jag inte tveka en sekund på att köpa den.
Håller med. För min del är AS, vred och stor display mycket trevligare än fler pixlar och 5fps vilket 20D har. Jag tar för givet att uppstarttiden blir nära noll sek. - den ENDA nackdelen med min 10D som jag ser det.
 
Vad beror det på att Minolta gör en DSLR med "bara" 6 megapixlar?
Det är väl Sony de köper CCD från och de borde ju rimligtvis ha en 8MP-CCD på G. Minolta brukar ju vara ute i tid när det gäller t.ex Dimage 7 och Dimage A2 med 5 resp. 8.
Sedan har ju Sony levererat rekordhöga 12,4 till D2X med 1,5-sensor.

Så lite konstigt är det att den "bara" har 6!!!
 
Jo, men det är väl ändå D7D som ska konkurrera med Canon 20D och fakta är att folk byter från 10D till 20D. Det hade de flesta inte gjort om den fortfarande haft 6MP.

Det är vad jag tror i varje fall.
/Lennart
 
Det är en klar miss, marknadsföringsmässigt, förmodligen är bilderna minst lika bra ändå, men det är megapixel som räknas, det är tydligt *s*

Ett markant lägre pris än existerande kameror i kombination med inbyggd AS så hade de kunnat rycka åt sej marknadsandelar. Men de är kanske nöjda med att fånga in de Minoltaanvändare som ännu inte digitaliserat... det lär ha sålts mååååånga minoltaglas genom åren o nu kan de användas igen.
 
Jag är rätt irriterad på mig själv att jag i Juli skaffade mig en hel del Canongrejer och nu känner mig lite fast i Canonsystemet. Det här är nog en kamera jag skulle trivas med. Jag är helt säker på att bildkvaliteten är tillräckligt hög även om det finns nån annan som är bättre om man ska blåsa upp bilderna till A0 format.

AS verkar ju enormt användbart men kostar ju skjortan om man ska köpa det på varje objektiv.

Om man ser denna kamera som ett alternativ till 300D och tänkt sig att skaffa några objektiv så behövs det väl troligen bara ett med IS för att Canon alternativet ska bli lika dyrt som Minoltas.

Ska man måsta vänta en stund till med att bli digital och hoppas att Canon kommer med nåt liknande? Hade ju i stort sett bestämt mig för att inhandla en 20D men stabilisering verkar smaskens.
 
Angående det där med märkesmagi som KG var inne på så har jag hört professionella fotografer ärlig säga att de skulle skämmas om de kom till ett jobb med något annat än Canon eller Nikon. Speciellt om det var ett jobb där det fanns andra fotografer närvarande. Så stark är märkesmagin.

Personligen har jag kört Pentax i flera år, något jag utvecklat till en "grej". Jag känner snarare stolthet när jag plockar fram mitt gamla slitna hus eftersom jag vet att det är superbra! :)

Angående KonicaMinolta så tycker jag deras nya kamera är oerhört snygg och spännande. Och jag hoppas den står sig i gentemot Canon och Nikon. Ju fler märken på marknaden, desto bättre för oss konsumenter.

/Joakim
 
Karlsson skrev:
Jo, men det är väl ändå D7D som ska konkurrera med Canon 20D och fakta är att folk byter från 10D till 20D. Det hade de flesta inte gjort om den fortfarande haft 6MP.

Det är vad jag tror i varje fall.
/Lennart
Visst är det så, men de som bytt kamera av den enda anledningen är knappast vare sig foto-entusiaster eller proffs, snarare pryl-fantaster.
Den korta uppstarttiden på 20D är minst 1000ggr mer lockande än 14% högre upplösning.
 
Linmajon skrev:
Håller med. För min del är AS, vred och stor display mycket trevligare än fler pixlar och 5fps vilket 20D har. Jag tar för givet att uppstarttiden blir nära noll sek. - den ENDA nackdelen med min 10D som jag ser det.
Uppstartiden är ca: 1 sek på Dynax 7D.
 
Det ska väl komma en D9D också...

...fast det är väl inte så troligt att det kommer en D9D bara för att kunna leverera en 8M-modell.
Är det inte troligare med en D7D mkI?

Vad ska då en D9D bli (om den nånsin kommer)?
Större sensor, ännu rejälare hus - behövs det?

Tveksamt, tror mer på en D5D.
 
sagan skrev:
Uppstartiden är ca: 1 sek på Dynax 7D.

Jag startar min A1 på morgonen o sen stänger den väl av sej nångång under natten när jag sover... annars är den ju på, vaddå uppstartstid? Du menar efter batteribyte? Jo, jag bytte batterier en gång när jag var ute en hel helg, då fick jag starta om den igen. Det tar nog en sekund eller två. *ryser*
 
HDFS) (KGS skrev:
Jag startar min A1 på morgonen o sen stänger den väl av sej nångång under natten när jag sover... annars är den ju på, vaddå uppstartstid? Du menar efter batteribyte? Jo, jag bytte batterier en gång när jag var ute en hel helg, då fick jag starta om den igen. Det tar nog en sekund eller två. *ryser*
Drömde du det i natt eller..? Enligt DPReview dör den kameran efter cirka 5 timmar. Den vill ha mellan 0.6 och 2.4sek. för att ställa in skärpan och ytterligare 0.2sek. att reagera när avtryckaren trycks ner helt. En helt annan division alltså än vilken DSLR som helst, gammal som ny.

"The only disappointment would be the lag induced by the LCD / EVF which weighs the shutter release lag figures down to 0.2 seconds, compared to 0.1 seconds for most other prosumer cameras."
 
sagan skrev:
Men det saknas hastighet och upplösning för att kunna konkurera med 20D.

Det skulle vara intressant att se hur mycket inbyggd bildstabilisering kompenserar för lägre upplösning för en bild tagen på frihand med två likvärdiga objektiv på säg 1/60 sek. Även om en kamera har överlägsen upplösning så är det en fördel som man lätt eliminerar med lite kameraskak.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.